Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Mark henry
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4

    Passat 2.0tdi svänghjul?

    Hej jag antar att det finns tusen inlägg om svänghjul men jag undrar om mina problem är bara svänghjul eller något mer ellr något annat?

    Har en passat 2.0tdi b7 2013 R-line automat.

    Det är så att när jag kör normalt så växlar den för tidigt, det är som när man kör manuell o växlar tidigare än man ska sen så hör och känner man hur bilen vibrerar o kämpar för det är för tidig växel. Så gör bilen men den är automatare, även nästan alltid i uppförsbackar också..

    Sen när den växlar ner till 1ans växel så "hoppar" bilen samt lite när den växlar till 2an.
    Detta låter som typiskt svänhjulsproblem men kan det vara något annat också tänker jag?
    Växellådsoljan är ej bytt på länge. Förra ägarna har haft samma olja längre än vad den ska vara. Räcker det med att bara byta olja kanske?
    När jag har den på P så är det ibland att man hör knacknigar.

    Finns inga felkoder på dsg.
    Och så tycker jag bilen drar mer än vad det sägs på papper. Inte mycket mer men tillräckligt för att märka av iaf.

    Tack ifall ni svarar
    Mvh

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vet du hur långt bilen gått?

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Mark henry
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Vet du hur långt bilen gått?
    Oj glömde nämna att den rullat runt 21k mil.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Är DSG-oljan bytt vid 6000 och 12000 mil, men inte vid 18000?

    Vad menas med "inga felkoder på dsg". Är det gjort en riktig diagnos samt utläsning av mätvärden på lådan? Annars bör man börja där, med diagnosutrustning som klarar det.
    Senast redigerad av Crille82 den 2021-03-03 klockan 13:44.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Som jag förstått det har det blivit en klassiker att svänghjulet börjar leva rövare runt 20 000 mil ungefär.

    Gällande dsg-oljan så är intervallet för byte 6 000 mil. Kan nog generellt rulla lite mer än denna intervall vid rätt handhavande men är oljan inte bytt sedan 6 000 mil+ så skulle jag starkt rekommendera ett byte. Oljebytet är billigare än ett växellådsbyte........

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2021
    Namn
    Peter Lissgärde
    Ort
    Täby
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Themarkwithhenry Visa inlägg
    Hej jag antar att det finns tusen inlägg om svänghjul men jag undrar om mina problem är bara svänghjul eller något mer ellr något annat?

    Har en passat 2.0tdi b7 2013 R-line automat.

    Det är så att när jag kör normalt så växlar den för tidigt, det är som när man kör manuell o växlar tidigare än man ska sen så hör och känner man hur bilen vibrerar o kämpar för det är för tidig växel. Så gör bilen men den är automatare, även nästan alltid i uppförsbackar också..

    Sen när den växlar ner till 1ans växel så "hoppar" bilen samt lite när den växlar till 2an.
    Detta låter som typiskt svänhjulsproblem men kan det vara något annat också tänker jag?
    Växellådsoljan är ej bytt på länge. Förra ägarna har haft samma olja längre än vad den ska vara. Räcker det med att bara byta olja kanske?
    När jag har den på P så är det ibland att man hör knacknigar.

    Finns inga felkoder på dsg.
    Och så tycker jag bilen drar mer än vad det sägs på papper. Inte mycket mer men tillräckligt för att märka av iaf.

    Tack ifall ni svarar
    Mvh
    har en passat ungefär likadan med samma motor+låda

    1. byt växellådsolja!! mkt viktigt! ska som sagts ovan göras varje 6000 mil, får inte slarvas med för lådan kan paja el funka dåligt som i ditt fall

    2. knackar gör ju en diesel alltid lite på tomgång, kan vara helt normalt, men om det skramlar ihåligt som löst sittande delar av metall etc är det trol dubbelmassesvänghjulet vid lådan, känt fel, min har gått 21 000 mil och skramlar vid kall motor tydligt, måste byta nu, kostar ca 20 -25 000 kr beroende på verkstad, jag tar in offerter nu, måste ej vara auktoriserad dyr verkstad, jag får inte detta via maskinskada av försäkr då bilen är för gammal o gått för mkt, OM man byter svänghjul måste man dessutom fylla på glykol som kommer att sippra ut vid lådan eftersom samma glykol kyler motorblock+oljekylare till lådan, dessutom måste man vid 4 hjulsdrift göra en 4 hjulsinställning eftersom man lossar länkar och stag vid hjulen under bytet i samband med lådans lossande

    3. när man ända måste lossa hela lådan rek man kopplingsbyte, som kostar ca 6-7000 kr till i mtrl men blir smidigt att göra när lådan är lossad i alla fall, inget extra jobb ca......om man senare måste byta koppling kostar det skjortan eftersom samma jobb som ovan måste göras igen ungefär

    hoppas detta hjälper dig?? sura pengar verkligen!!

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Jag har bytt på både PQ35 och PQ46 och på ingen av dessa har vi behövt lossa något som påverkar framvagn

Liknande ämnen

  1. Bränsleförbrukning passat 2.0tdi
    Av Themarkwithhenry i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-10-26, 07:34
  2. Passat 2.0tdi Felkod P0401
    Av Nyberg i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-07-15, 22:56
  3. Avgassystem Passat 2.0TDI -07
    Av bjure i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-11-28, 18:46
  4. Passat 2,0TDI eller Biturbo?
    Av fjohan82 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-11-26, 08:45
  5. Passat b5 2.0tdi???
    Av Voyce i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-30, 07:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin