Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303

    Däck till Tiguan, byta 2st eller 4st?

    Hej,
    började fundera på sommardäck då solen börjat värma . Undrar om ni vet om jag behöver byta alla däck på min Tiguan 2018 4M eller endast 2st. 2st som är betydligt mer slitna än de två andra så känns onödigt att byta alla men vet inte om det är korrekt.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Hej,
    började fundera på sommardäck då solen börjat värma . Undrar om ni vet om jag behöver byta alla däck på min Tiguan 2018 4M eller endast 2st. 2st som är betydligt mer slitna än de två andra så känns onödigt att byta alla men vet inte om det är korrekt.
    Det går fint att byta däcken per axel.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    I instruktionsboken står att man alltid ska byta minst ett däck, alltså båda däcken på en axel. Samtidigt står det att man ska skifta däcken mellan fram och bak så att man alltid har jämnt slitage och när man byter så tar man alla fyra samtidigt. Men det står ingenting om hur stor skillnaden mellan fram och bak ska/får vara. Tror jag läst/hört något om max 3mm. Hade jag varit dig hade jag lagt bästa fram. Det gör alltid jag när jag skiftar sommar/vinter.
    Så när det är dags för nya så är alla fyra slut samtidigt.
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-02-13 klockan 20:12.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Toppen, tack för svar. Jepp har inte bytt axel på dem tyvärr får göra det i framtiden, billigare så.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Håller med i ovanstående.


    För ett antal år sedan gjorde NTI el. liknade något halvsuspekt test med bäst däck fram resp. bak. Och kom fram till att bästa däcken skulle sitta bak. Och det var för att i deras test kunde bilen i en kurva släppa bak och få bilen att snurra och ev. åka över i mötande fil. Detta nitades fast hos bilreportar och dyligt folk inklusive bilverkstäder/ gummiverkstäder som ser en chans att tjäna pengar på att få kunderna att byta däck oftare.


    I mitt tycke och vad som inte framgick i testet var hur broms och styrverkan påverkades. 70% och kanske mer av bromsverkan sitter ju på framaxel och så har vi styrningen. För att inte tala om vattenplaningsrisk. Vad som också inte togs med då och som är av allra högsta relevant idag är ju att om bilen inte är ganska gammal så har den antisladd och problemet med släppande bakaxel borde inte borde vara ngt problem alls.


    Eftersom jag har dålig rygg så har jag däcken på däckhotell inklusive skifte av vinter/sommardäck. När jag lämnar bilen på höst/vår så har jag en stor lapp liggandes där låsbultens nyckel ligger "Bästa däcken fram, tack". Första bytet hade jag inte det och då åkte de bästa på fram per automatik (trots modern bil). Så jag lärde mig :-)

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    L-G
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    23
    Byter man axel efter varje säsong så har man ju ändå bästa mönster på bakdäcket när man passerar halva säsongen ( om man har samma körschema och framhjulsdrift/ej konstant 4m).
    Så det finns ju ingen anledning att inte flytta runt dem ( förutsätter ifs att man börjar med nya däck-samma slitage)

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Passat 4motion 17
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5
    Om man behöver byta 2 däck är det något man bör tänka på förutom att det är samma dimension?

    Jag behöver byta 2st fram på en Passat 4m 2017. Kan jag köpa vilka som helst eller bör det vara av samma fabrikat mm som de två bakre?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Olika fabrikat och deras modeller har alla olika egenskaper. Av den anledningen kanske det är dumt att blanda?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Man brukar säga att man skall sätta bästa däcken bak, men om man kör med olika fabrikat eller modell kan däcken ha olika egenskaper som gör det ena däcket bättre under vissa omständigheter men det andra däcket bättre under andra omständigheter.

    En del biltillverkare ger ut listor med rekommenderade däck till sina bilar, ibland kan däcken också få en märkning som visar att de är rekommenderade till dessa bilar. En del sådana märkningar innehåller dessutom en generations-siffra. Denna generation räknas upp om däcktillverkaren till exempel modifierar sin gummiblandning. Så då gäller det att inte bara ha däck av samma märke och modell runt om, de skall dessutom vara av samma generation.

    Men man får ju också ha förståelse för att olika personer kan ha olika ambitionsnivå när det gäller däck. Om valet står mellan 4 nya däck av billigast möjliga kina-sort eller 2 nya däck i mellanpris-segmentet som inte matchar de befintliga 2 däcken i mellanpris-segmentet kanske det ändå är bättre att köra runt med 4 udda däck i mellanpris-segmentet. Lagen förbjuder dig bara att blanda sommardäck och vinterdäck eller dubbade och odubbade vinterdäck.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Däck till Tiguan och Alltrack för offr
    Av Joel P i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-07-12, 11:51
  2. Byta till xenonlampor Tiguan
    Av Junfors i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-06, 23:52
  3. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-06-19, 23:11
  4. Byta ratt Tiguan
    Av Raven i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 11:46
  5. Däck Fortuna bra eller dåligt?
    Av msminnie i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin