Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47

    "REBel" mkIV V6 4motion

    Förra helgen råkade jag köpa en bil. Det var inte meningen och jag har egentligen inte tid för fler projekt, men när jag såg annonsen sent på lördagskvällen på bilen som hade varit ute i ett dygn ungefär, bara två mil från platsen där jag befann mig, så tänkte jag, "finns den kvar imorgon ska jag åka och titta på den". Så blev det, efter frukost åkte jag och tittade på den och det var ett bra objekt för pengarna.

    Jag har alltid vetat att fyrhjulsdrift är bra, men aldrig kört det i vinterväglag, så när jag fick låna en stor tung SUV i ett par veckor fick jag verkligen upp ögonen för det. Men SUVar har aldrig varit något jag gillar och golfar har alltid legat mig varmt om hjärtat, så det var liksom ödet när denna 4motion med den åtråvärda V6an dök upp nästgårds till ett riktigt bra pris!

    Det är en nollnolla med cirkus 17tusen mil på mätaren och den är BLÅ! YAY Det är en del fix med den innan jag kan börja känna mig nöjd med den, framförallt behöver den städas invändigt. Förre ägaren har rökt i bilen, lyckligtvis ägde han den bara ett kort tag så det går nog ur relativt lätt, men det är även hundhår i baksätet och allmänt sunkigt. Jag vet inte vem som gjort det, men den verkar även ha fått närkontakt med något då den har en liten skada framtill. Kanske har den även blivit tilltryckt baktill. Tydligen hade ratten varit utbytt och tänt airbaglampan, och den gick lätt att släcka nu när originalratten satt i igen, första problemet redan avklarat i minusgrader och snö!

    Jag kan ta reda på det, men ngn som vet färgkoden på rak arm? Jag gillar den starkt!



    Den är lite kustomiserad sen tidigare, förutom fabriksmodifieringen, med sportratt, sportstolar och vinge så har den fått solfilm, coilovers, eftermarknadsstereo och vindavvisare. Tyvärr saknas en av dessa vindavvisare så jag vet inte om jag ska ta bort de andra tre eller komplettera. I övrigt rullar den på sjyssta Cooper dubbdäck på ganska fina 16-tumsfälgar, men den saknar sommardäck. Föregående ägare "tappade" bakre ljuddämpare och ersatte den med ett rakt rör, så den låter orimligt mycket i nuvarande skick, så det ska åtgärdas. Har bett förre ägaren att jaga fatt på dämparen, men vi får se om den är förlorad för evigt eller om den dyker upp. Den är ganska nybesiktigad, så jag kan köra året ut. Ska tydligen ha en relativt nybytt kamkedja, ska kolla efter dokumentation som styrker detta.

    Det är riktigt kul med fyrhjulsdrift i ett vinterlandskap, notera bucklan längst ner på höger bakhörn:


    Jag är en sån person som vill ha en viss bruksnivå på mina bilar och jag har inte bestämt mig för om detta ska bli en vinterbruksis, eller sommarbruksis. Sommarbilar har jag redan flera, men om jag ska göra denna fin vill jag inte köra på salta vägar. Å andra sidan kommer fyrhjulsdriften mest till sin rätt på snöiga vägar. Jag hade en idé om att göra en "Syncro-wannabe" av min tdi variant 99a med höjningskit stora hjul och skärmbreddare, men då är ju denna egentligen ett bättre objekt eftersom den faktiskt är fyrhjulsdriven, men dessa är ju mycket snyggare som sänkta...

    Utöver alla självklara delar som service, in- och utvändig rengöring och allmän genomgång av skicket, så är jag inne på att göra en rolig bruksis av denna, men jag har ännu inte bestämt mig för vilken väg jag ska gå. Dieselvarianten har två stora fördelar mot denna, den är väldigt snål och den har dragkrok, så den här kommer aldrig helt ticka alla boxar tyvärr. Ngn som et vad den drar? Säljaren sa runt 0,9 och det låter rimligt.

    Det den däremot har som jag tycker är viktigt är armstöd, farthållare backspegel- och bakrutevärme. Sånt som kanske inte är viktigt, men roligt, är sportstolar, sexväxlad låda och automatisk klimatanläggning. Lustigt nog har den ingen färddator, men den viktigaste funktionen (utetemp) har den ju i klimatanläggningen. Den har heller inga främre dimljus, fast ljusreglaget har ett läge för det, mycket märkligt. Dessutom är sätesvärmen på förarsidan ur funktion och det är hög prio. Kommer även byta ut mugghållaren och stereon mot en enkeldin med förvaringsfack (denna kommer passa perfa i ett annat projekt dock). En baslåda av ngt slag kommer monteras då lite bättre ljud, gör en bil så mycket roligare att vistas i.



    Vita superturismo och rostfritt sportavgas och kjolpaket eller bara få allt att funka och köra den som den är med några vettiga sommarhjul från blocket, eller kanske en höjd offroader med skärmbreddare och frontbåge?

    Framtiden får utvisa, men ni får gärna komma med idéer, för det finns så mycket man kan göra med dessa. Även gärna tips på vad jag kan se upp för eventuellt undersöka. Första meket blir nog ändå att tysta ner den lite, främst för mig egen komfort.

    Det låter kanske lite ballt till en början, men när man kör tröttnar man rätt fort:


    Vi får se vad det blir av detta, jag siktar till en början på ett rullande projekt.

    Vi hörs!

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Kul bil och jag förstår du gillar den. 4wd är kul så jag röstar för den får bli fin vinterbruks!



    /Per J

    VW Golf Mk1 -75, -82, -84, Jetta Mk1 -84, Tiguan TDI -14, Tiguan TDI -19, Audi a3 1,8T Quattro -00
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    67
    Täta bara avgassystemet så blir den nog hyfsat tyst.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Tack för er respons! Jag har redan meckat lite med bilen, fast det är vinter och kallt ute (garaget är fullt).

    RZ: Vad menar du med täta? Jag har inte sett ngt läckage på systemet, men har inte spenderat alltför mycket tid under bilen heller, så jag kan ju ha missat något, framförallt längre fram. Jag har förvisso bråkat med läckande avgassystem flera gånger förut, men då har allt varit original och då hörs ju lätt om det läcker, men här saknas ju den bakre dämparen som verkar stå för en majoritet av ljuddämpningen i detta avgassystem och då är det ju inte så lätt att "höra" om och varifrån det läcker. Jag ska vid tillfälle undersöka om jag hittar något läckage, men tills vidare arbetar jag utifrån hypotesen att det är dålig ljuddämpning.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Idag har jag tid för en liten uppdatering i den här tråden.

    Innan jag började bruka denna bil, så tänkte jag ge mig i kast med en "snabbfix" för att se om jag kunde få ner motorljudet lite. Detta var tänkt som en snabb lösning, som tyvärr inte blev som jag önskade, men eftersom det är gjort och jag vill berätta om det här kommer några bilder.

    Delar jag hade liggandes och köpt, tanken är att ersätta den raka biten med en ljuddämpare:



    Eftersom dämparen är lite längre än den raka biten, behövde jag vinna lite längd på något vis, ett sätt att göra detta var att skippa skarvhylsan som satt på och köra med en överdimension så att röret kan träs över istället, lyckligtvis hade jag en spillbit med precis rätt storlek.

    Böjen behövdes för att få rätt riktning på resterande del:


    Denna böj monteras sen i ena änden av dämparen.



    För den andre änden, "utloppet", så behövde jag vara kreativ, slutröret hos delarna som satt på bilen, var en god bit större än dämparens anslutning, detta då trots att det ingående röret var en dimension mindre. Lyckligtvis hade jag en bit rör som var precis i storleken mellan dessa och kunde monteras för att utgöra en "adapter".

    En bit rör utanpå anslutningen tätar mellan de olika storlekarna:




    Provmontering, nu sitter det tajt, men slutröret behöver snyggas till lite:


    Det är en del jobb nerlagt på att yxa ihop det här slutröret, men svetsarna är inte så snygga, så jag lägger ner lite tid och energi på att slipa ner dessa, inte för att det behövs, utan för att jag inte kan låta bli. Nu provmonteras det hela en sista gång. "Muffänden" jag gjort längst fram sitter tajt på originalröret och jag får stålborsta och slipa lite för att det ska gå att få på den så långt det går, när jag fått dit röret så kan jag slutligen rita ut var hängaren ska monteras.

    Fästet monteras, detta blir sista svetsjobbet innan lite färg och slutmontering:


    Jag borstar därefter rent skapelsen grundligt med roterande ståltrissa och torkar rent med sprit, när det är så rent som känns relevant kladdar jag på lite värmetålig färg. Mest för att jag hade sån liggandes och det är intressant att se hur bra det funkar längst bak på ett avgassystem. När färgen torkat kan jag montera det hela.

    Det ser ju bra ut, men hur låter det?


    Tyvärr blev inte effekten den önskade, som jag redan konstaterat i ett tidigare inlägg, men jakten på det rätta ljudet går vidare och detta var ju trots allt en rätt kul övning, precis som det ska vara med en hobbybil. Jag har ställt frågan i det allmänna vw-forumet, vilket avgas som kan bli rätt för mig. Jag har inte svaret och det är kanske svårt att ge ett rakt svar, men ibland behöver man bara stöttning och få bolla lite tankar. En del tycker det är kul att bröla på i en tunnel, men mina dagar då jag gillade detta är passé, jag uppskattar ett gott motorljud, men uppskattar desto mer en bekväm åktur.

    Nu finns det en inköpslista på massa delar jag behöver för att byta ut fjädringen runt om, sänkfjädrar från H&R och dämpare från KYB. Då ryker de sk "coilsen" som bara slår igenom hela tiden trots att de är ställda i högsta läget. Vet inte om det är coilsen eller mig det är fel på, men jag jobbar utifrån teorin att de inte är anpassade för denna bils tyngd, utan kanske bättre passar en 1,6l 2wd? Bak är de ju dock korrekta för 4wd (som ju ser helt annorlunda ut), men även där ställda i det högsta läget utan att bilen är särskilt hög.

    Det här känns inte som något bra, det gör ont i min själ varje gång jag slår i.


    Det var allt för tillfället, mer kommer med all säkerhet, men först när det blivit lite varmare.

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Vad hände med ljudet? Blev det lite tystare, men inte tillräckligt?

    Jag tycker ungefär som du att ett gott ljud är bra, men att det inte får vara för mycket av det goda. Inte för mycket resonansljud när man åker motorväg o.s.v.

    På min ED30 så lät jag bygga om systemet till ett twinpipe-system med grövre downpipe och cat med bättre flöde. Öppnar man upp downpipe och cat så blir det helt klart ljudligare och tyvärr blev ljudet lite för mycket, trots att det fanns både en främre mittdämpare och en på tvären där bak. Det blev då in en extradämpare mellan mittdämparen och slutdämparen som tog ner nivån en del. Ändå hör man tydligt ett dovt gurgel när bilen kommer på tomgång och den låter en del när man gasar på rejält vid en omkörning t.ex. Däremot försvann mycket av det tråkiga resonansljudet vid längre körningar.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Ja precis, något tystare, men inte tillräckligt. Kändes mest som att den nya dämparen tog bort högre frekvenser och att ljudet blivit mer basigt/mullrigt. Det är just resonanserna jag vill åt, ljudet överröstar i viss mån stereon, klart det går att kräma på mer i stereon, men vid "normal" lyssningsnivå, överröstar motorn musiken. Ljudet är väl acceptabelt under 2000rpm, men blir snart väldigt högröstat, tex vid motorvägsfart redan i 90 på sexan.

    Jag gillar smakfullhet i kustomiseringarna och är väl lite typiskt svensk i det att jag vill ha det "lagom", inga extrema sänkningar, kjolpaket eller fälgar, men lite mer än standard och framförallt körbart. Jag är beredd att göra visst avkall på komfort, men det ska ju inte vara så att man behöver be om ursäkt inför sina passagerare.

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Din beskrivning av dig låter ungefär som jag hade beskrivit mig själv. Och bilen ungefär som min innan den extra dämparen.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Du behöver en reflexdämpare eller iaf någon med kammare i för att ha en chans att dämpa.
    En rakt igenom tar inte bort mycket om det är ljudnivå du vill dämpa.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Intressant, "reflexdämpare" hade jag inte stött på tidigare. Jag tror jag förstår vad du menar och jag har funderat mkt på en dämpare med "offset", mellan in- och utgångarna är mycket bättre på att dämpa. det är kanske det du menar med reflexdämpare? För söker man på det får man mest upp grejer till vapen.

    Hur mycket har avgasböjar inverkan på resonansljud och ljudnivå? Om man bygger ett system med dämparen på tvären, så inte bara det att pipan blir längre och man får plats med en längre dämpare, det blir ju dessutom fler böjar och det påverkar gashastigheten som jag förstått det, men påverkar det även ljudet?

    Jag börjar mer och mer tro att det kan vara en kombo av för lite ljuddämpning, men också något i det att pipans längd gör att vissa frekvenser förstärks. Jag har inga belägg för detta annat än rent känslomässiga. Jag gillar bilar som låter lite extra, men inte fordon som brölar.
    Senast redigerad av vfr den 2021-03-16 klockan 21:35. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ja ju mer offset, ju mer ytor att bryta ljudvågor.
    Jag kanske kallar det fel men menar iaf en dämpare med avdelare inuti.
    Så det inte är raktigenom och bara ytorna som ger en dämpande effekt.
    Finns ju till och med dämpare med ingångar på samma sida för att bryta av ljudvågorna.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 16:05
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 16:11
  3. Golf v6 avgasystem "flarpar"
    Av kladdas i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 22:40
  4. Skillnad mellan "mappa" och "chippa"?
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin