Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Filip
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    11

    När jag spelar musik från Bluetooth visas ingen info på stereon. Går det att fixa?

    Tjena!

    När jag spelar musik i min Golf GTI 2010 (MK6) via Bluetooth visar min stereo ingen info om låten eller artisten. Det står bara "Bluetooth Audio". Jag kan inte heller byta låt med hjälp av varken knapparna på ratten eller displayen. Nu vet jag inte om detta ens är ett problem eller om min bil helt enkelt är för gammal? (min polare har en Passat CC i samma årskull som min och han kan byta låt men ratten och displayen). Dock kan min stereo hämta alla mina kontakter från telefonen så det känns ju som att den bör kunna föra över låtnamn samt artist.

    Så min fråga efter denna långa förklaring är om detta går att fixa och isåfall hur?

    Bilen har stereon RNS-510

    Mvh

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Hur dunkar din telefon i hans bil? Hur funkar hans telefon i din bil? Har ni samma märke och modell på telefonerna?

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Och vad är det för blåtandsenhet i den? I min RNS-510 sitter iaf ingen inbyggd blåtand utan det är en separat box och dom brukar ligga under en av stolarna. Dom finns i flera varianter med olika funktioner, T.ex 9W2, 9W7 etc.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag tänkte att vi kommer till det. Och även vilka mobiler som används, du vet det här med olika protokoll och grejer...

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Filip
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    11
    Vi har samma telefoner så det är nog inte det som är problemet...

    - - - Uppdaterad - - -

    Vet faktiskt inte vilken blåtandsenhet som sitter i min bil... Så du menar att vissa enheter inte visar info när det gäller media? Men är det inte konstigt att den kan visa alla mina kontakter i telefonen då?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Har RNS-510 i min golf gti -12 och tillsammans med olika modeller av iPhone genom åren så har alltid låtinfo visats på de olika displayerna i bilen och jag har alltid kunnat byta låtar med rattknapparna.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av fillMAN Visa inlägg
    Vi har samma telefoner så det är nog inte det som är problemet...

    - - - Uppdaterad - - -

    Vet faktiskt inte vilken blåtandsenhet som sitter i min bil... Så du menar att vissa enheter inte visar info när det gäller media? Men är det inte konstigt att den kan visa alla mina kontakter i telefonen då?
    Du har ju möjlighet till en enkel uteslutningsmetod enligt mitt förslag. Era BT enheter ligger under passagerarstolen, i en frigolitlåda. Där sitter en sticker med versionsinfo. Att använda era årsmodeller som underlag för att gissa kanske inte ger svar, BT enheterna kan ju vara eftermonterade.

    Det är dock ingen dyr sak att uppgradera. Funkar din A2DP idag så räcker det med att byta BT enheten. Har du A2DP i mono har du lite mer jobb framför dig.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Filip
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    11
    Vet du vilken bluetooth enhet du har i din bil?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Har RNS-510 i min golf gti -12 och tillsammans med olika modeller av iPhone genom åren så har alltid låtinfo visats på de olika displayerna i bilen och jag har alltid kunnat byta låtar med rattknapparna.
    Vet du vilken bluetooth enhet du har i din bil? Du har väll en gti mk6 och inte en mk7?

  9. #9
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av fillMAN Visa inlägg
    Vet du vilken bluetooth enhet du har i din bil?

    - - - Uppdaterad - - -



    Vet du vilken bluetooth enhet du har i din bil? Du har väll en gti mk6 och inte en mk7?
    Precis, en mk6. Nä, det vet jag inte. Var/Hur kan man se det?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Precis, en mk6. Nä, det vet jag inte. Var/Hur kan man se det?
    Såg ovan var man kunde se det, kan ut och se om jag kan se om en stund.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Gul rund klisterlapp: 04S
    Hoppas det hjälper.

  11. #11
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det säger inte mig så mycket iallafall. Det borde finnas en etikett med någon av betecknigarna 9W2, 9W7 eller något liknande som säger vad det egentligen är för modul.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det säger inte mig så mycket iallafall. Det borde finnas en etikett med någon av betecknigarna 9W2, 9W7 eller något liknande som säger vad det egentligen är för modul.
    Inte i underkant på frigolitlådan där satt det gula klistermärket, mer ville jag inte bända på frigoliten.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av Andersson Racing den 2021-03-20 klockan 09:39.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Men alltså, BT enheten ligger ju i frigoliten. Följ kablarna!

  14. #14
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Det är denna sida av BT modulen man behöver komma åt för att identifiera den: https://www.myturbodiesel.com/d2/ima...bluetooth2.jpg

    Sedan får man försöka tolka vad det är för modul man har. 9W2, 9W7, 9WZ med flera är PR-koder (utrustningskoder) för olika nivåer av extrautrustningen "Mobiltelefonförberedelse" som bilen fabriksmonterats med, men jag är ganska säker på att detta inte står någonstans på själva modulen. Att hitta information som säger vad en specifik modul (specifikt artikelnummer) har för funktioner är inte lätt. Jag höll själv på och letade denna info för några år sedan när jag skulle ha en BT modul att använda till en RNS-510. Det slutade med att jag kollade alla moduler på tyska Ebay och köpte den som hade senaste "slutbokstav" i artikelnumret, högst HW nummer och högst SW nummer eftersom jag antog att denna rimligtvis hade all funktionalitet jag ville ha, och så var fallet.

    Ross-Tech har nån sorts lista, men en massa information saknas och den är inte uppdaterad eftersom senare artikelnummer inte finns med: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...e_Retrofitting
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Filip
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    11
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Det är denna sida av BT modulen man behöver komma åt för att identifiera den: https://www.myturbodiesel.com/d2/ima...bluetooth2.jpg

    Sedan får man försöka tolka vad det är för modul man har. 9W2, 9W7, 9WZ med flera är PR-koder (utrustningskoder) för olika nivåer av extrautrustningen "Mobiltelefonförberedelse" som bilen fabriksmonterats med, men jag är ganska säker på att detta inte står någonstans på själva modulen. Att hitta information som säger vad en specifik modul (specifikt artikelnummer) har för funktioner är inte lätt. Jag höll själv på och letade denna info för några år sedan när jag skulle ha en BT modul att använda till en RNS-510. Det slutade med att jag kollade alla moduler på tyska Ebay och köpte den som hade senaste "slutbokstav" i artikelnumret, högst HW nummer och högst SW nummer eftersom jag antog att denna rimligtvis hade all funktionalitet jag ville ha, och så var fallet.

    Ross-Tech har nån sorts lista, men en massa information saknas och den är inte uppdaterad eftersom senare artikelnummer inte finns med: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...e_Retrofitting
    Vet du vilken BT module det var du köpte från ebay? Och hur blev resultatet? Fick du fram låtinfo på din RNS-510?
    Senast redigerad av fillMAN den 2021-03-21 klockan 15:51.

  16. #16
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Kan inte säga 100% säkert nu arm men jag har för mig att det var en 7P6 035 730 P. En sån här: https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=38729989

    Jag inte vad som skiljer mellan en P och dom med "lägre" bokstav t.ex. J, K, L som är vanligare.

    Med min modul kan jag se artist, låt och album i färddatorn när jag streamar musik över Bluetooth. Jag kan även byta låt med knapparna på ratten.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av fillMAN Visa inlägg
    Vi har samma telefoner så det är nog inte det som är problemet...

    - - - Uppdaterad - - -

    Vet faktiskt inte vilken blåtandsenhet som sitter i min bil... Så du menar att vissa enheter inte visar info när det gäller media? Men är det inte konstigt att den kan visa alla mina kontakter i telefonen då?
    Har du testat med annan telefon i bilen om det blir samma då?
    Alternativt testat din telefon i annan bil?
    Även om ni har samma sorts telefon har ni troligen inte samma inställningar och/eller samma appar installerade, tyvärr kan båda dom sakerna påverka.

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41
    Jag har en RCD510 i min Polo, eftermonterade 9w7 i den där det funkar att spela musik o prata, men den visar inte låtnamn. Vad jag kunde googla fram så berodde det på att min RCD510 var av för gammal modellbeteckning, antar det är samma med RNS510.

  19. #19

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Filip
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    11
    Har testat med både iPhone och Samsung mobiler så det är i alla fall inte telefonernas fel att det inte fungerar. Har även kollat upp vilken BT enhet jag har. Enligt hemsidan: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...e_Retrofitting ska min enhet kunna göra allt. Men de går inte ändå? Min slutsats är att min stereo är för gammal eftersom min bil är en 2010. Men det finns väll uppdateringar till RNS-510? De kanske kan hjälpa. Hur uppdaterar man isf stereon?

    Namn:  A0D84BF5-53D9-499D-9EE9-7E7ED8BEE287.jpeg
Visningar: 542
Storlek:  513.3 KB
    Senast redigerad av fillMAN den 2021-03-23 klockan 18:18.

  20. #20
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Det är väl inte omöjligt att RNS:en är för gammal. Dock tyder ju klisterlappen på modulen på att det inte är fabriksmonterat utan någon tidigare ägare köpt modulen på någon tysk hemsida och eftermonterat. Då borde man ju också kolla upp om allting blev korrekt inkodat i samband med eftermonteringen.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. 5 växel på polo går ur när jag kör.
    Av tullaren i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-11-09, 14:37
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 07:59
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 12:40
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 12:09
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 03:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin