Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Johannes Hedtjärn
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    2

    Passat 10ish år gammal och 17000ish mil. Bra eller dåligt köp?

    Halloj!

    Familjen ska få tillskott och det är seriöst dags att införskaffa ett åkdon. Bagageutrymme is teh shit så Passat är en given kandidat.

    Hur är era tankar kring en Passat 2011 eller 2012 som gått ca 15-18000 mil? Prislappen ligger mellan 60-80k generellt för en diesel när jag spanar på Blocket. Är det fortfarande mycket bil för pengarna trots ålder och mil eller är det klippkort på Biltema och 20 ton silvertejp som gäller? Välfylld servicebok och bytt kamrem gissar jag saker och ting som gör att ett objekt är klart intressantare. Men vad mer kan braka om det inte redan gjort det?

    /undrar en vilsen bilspekulant som nästan vet var spolarvätskan ska fyllas någonstans
    Senast redigerad av Johannes i GBG den 2021-01-29 klockan 20:02.

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    ja det är en bra bil. Kamremsbytesintervallen är 21,000mil på dieseln.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    756
    Rent generellt, om det är det driftsäkerhet och låga kostnader som prioriteras, undvik bilar med själv-växlande lådor, fyrhjulsdrivet etc.
    Annars är VW stabila byggen som rimligen ska klara över 30k mil och över 20 år.
    Men räkna kallt med att bromsarna bak har ett kortare liv, 6-7år mellan renoveringarna är nog inte ovanligt!
    Ett tipps, kolla hur sliten ratten och pedalgummit är, blankslitet pedalgummi innebär att bilen gått mycket stadskörning, vilket sliter mer på en bil per mil!

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 020
    Rost är väl nåt att börja titta efter. Även galvsläpp i form av små bubblor i lacken.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Johannes Hedtjärn
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Bilmeken Visa inlägg
    ja det är en bra bil. Kamremsbytesintervallen är 21,000mil på dieseln.

    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Rent generellt, om det är det driftsäkerhet och låga kostnader som prioriteras, undvik bilar med själv-växlande lådor, fyrhjulsdrivet etc.
    Annars är VW stabila byggen som rimligen ska klara över 30k mil och över 20 år.
    Men räkna kallt med att bromsarna bak har ett kortare liv, 6-7år mellan renoveringarna är nog inte ovanligt!
    Ett tipps, kolla hur sliten ratten och pedalgummit är, blankslitet pedalgummi innebär att bilen gått mycket stadskörning, vilket sliter mer på en bil per mil!

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Rost är väl nåt att börja titta efter. Även galvsläpp i form av små bubblor i lacken.

    Tack och bock alla! Då vet jag mer vad jag ska nö'glo på och korsförhöra om i det fall jag träffar på ett ex som verar intressant

Liknande ämnen

  1. Obrukbart batteri efter 2,5 år och 4800 mil
    Av Manne76 i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-03-20, 22:35
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 19:00
  3. Bussningar ifrån DLI-teknik, bra eller dåligt?
    Av A-performance i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 20:34
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 19:56
  5. Däck Fortuna bra eller dåligt?
    Av msminnie i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin