Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90

    Hur gör ni när backkamera handtaget fryser? Passat 2018

    Hej

    Första vintern med Passaten som har backkamera och tänkte fråga de erfarna om tips.
    Hur gör ni när det fryser runt om så att backkameran inte kan öppnas? Sprayar ni isborttagningsmedel så isen smälter? Låter det vara? Kör med isskrapa?
    Annat sätt för att få bort isen?

    //Kristian

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jaa du, skrev om detta i en annan tråd. Samma erfarenhet som du av Golf och nu T-Roc. Ingen annan upplevde detta problem som du nu beskriver i den tråden. Ingen design som funkar i vårat klimat om du frågar mig.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Denna borde fungera bra, både tinar och smörjer https://www.mekster.se/crc-lastinare...MaAgCvEALw_wcB

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Det är ju inget lås. Kanske skulle ha skrivit emblemet istället för handtaget.
    Det borde ju vara andra som haft samma problem att köra med kupévärmare, snön smälter och rinner ner, fryser igen på kall kaross.
    Gillar designen då den håller kameran ren, men detta är en nackdel.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag förstår vad du menar och jag vet att det inte är ett lås. Men tydligen fryser ju emblemet/luckan, då behövs något som löser upp isen och då skadar det absolut inte med lite smörjmedel. Sprayar man på enbart sprit så tar man bort allt som smörjer rörliga delar.
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-29 klockan 10:40. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Då är jag med på din tankegång
    Senast redigerad av vfr den 2021-01-29 klockan 10:40. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tillför förmodligen ingenting, men jag har inte varit med om att emblemet/backkameran frusit fast, varken på Golf eller Passat. Skulle det hända så skulle jag försöka skrapa bort med handsken och/eller spraya på de-icer.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    För det första så känner jag inte heller igen mig i problemet, men det kan ha att göra med att min bil står i ett dåligt uppvärmt garage på nätterna.

    Men som en före detta ägare till en Saab med en elantenn som alltid frös fast på vintern så har jag lärt mig följande. Du ska inte smörja med en penetrerande olja som 5–56 eller WD-40. En kladdig olja gör bara att ännu mer smuts fastnar vilket gör problemet större. Du ska istället försöka hålla allting så rent och torrt som möjligt och bara smörja med något som ger en vattenavvisande yta. Jag brukade använda silikonspray men den där teflonsprayen som candyweiss länkade till borde fungera minst lika bra.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Om man jämför med en backkamera som sitter oskyddad så är det ändå klart sämre, konstant skitig/frostig/blöt, 2/3 av året. Har och har haft på mina två senaste Audi och den är "typ oanvändbar" för det mesta. Spolning på kameralins, som vissa modeller har, hjälper ändå inte mycket.

  10. #10
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Inne på min 6:e VW med backkamera som sitter bakom emblemet. Aldrig någonsin har den frusit fast, minus 9 i morse tex. På de Audi och skoda vi haft med fast kamera är det som Crille säger fullständigt meningslöst, den är alltid skitig.
    Så jag misstänker att det har med brukandet att göra, en viss kombination av väder och körning ger problem men det verkar vara ovanligt.

    Edit: alla mina bilar har stått ute året om
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Om man jämför med en backkamera som sitter oskyddad så är det ändå klart sämre, konstant skitig/frostig/blöt, 2/3 av året. Har och har haft på mina två senaste Audi och den är "typ oanvändbar" för det mesta. Spolning på kameralins, som vissa modeller har, hjälper ändå inte mycket.
    Håller med om att linsen i stort sett alltid är/blir skitig eller suddig på höst/vinter. Men spolningen fungerar mycket bra på Tiguanen, ett snabbt tryck på spaken så har jag kanonbra bild i kameran. Kanske Tiguanen har högtrycksspolning på backkameran

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Hur gör ni när backkamera handtaget fryser? Passat 2018

    Min backkamera har frusit fast vid 1 tillfälle på 5 år.

    Smältvatten efter att bränslevärmaren gått (såg det ut som), hade runnit ner över emblemet och blivit som en rejäl iskaka över.

    Körde med de-icerspray den gången.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Märkligt hur det kan te sig så olika. Jag använder i och för sig normalt sett alltid bränslevärmaren, eller den elektriska värmaren och bilen står ute utan tak. Det får alltid effekten, om det är snö på bilen, att den smälter det som är på bakrutan och rinner ner på.... ja precis där. Absolut värdelöst eftersom karossen/emblemet är kallt så fryser det där.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Generellt vid väderomslag, tinar, fryser, snöar, tina, fryser, så bildas det ju is överallt. Assistanssystem med kameror, radar, ultraljud osv blir då blockerade och fungerar inte som det skall, det är givet och inte mycket att göra åt.
    Även dörrar, torkarblad, bakluckor, tankluckor osv fryser ju fast i extremfall.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Håller med om att linsen i stort sett alltid är/blir skitig eller suddig på höst/vinter. Men spolningen fungerar mycket bra på Tiguanen, ett snabbt tryck på spaken så har jag kanonbra bild i kameran. Kanske Tiguanen har högtrycksspolning på backkameran
    Det var det även på min förra Q5, där funkade det inget vidare. Visst spolar det bort en del smuts, men inte tillräckligt för att bilden skall bli bra.

  15. #15
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Jag kan tillägga att inga av mina bilar haft bränsle eller kupevärmare. Boven kanske är just att man tinar snö på bilen med dessa och den fryser igen när den rinner över emblemet?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Precis, det blir ju samma princip som att det tinar och sedan fryser.

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    En gång under 6år har mitt baklucke handtag frusit ihop så att det var en homogen isklump under, måste varit speciella väderomslag. Då va det riktigt kallt så jag fick leta upp ett värmegarage där bilen fick stå några timmar, sen åkte jag till ok gördetsjälv och tvättade, samtidigt en hel del varmvatten på handtaget tills jag kunde plocka bort kvarvarande isklump.

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    På min Golf frös det förra veckan. 1.5 liters flaska med ljummet vatten löste det.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Har samma problem med min Passat GTE -17 sedan ett antal veckor. Började i en kallperiod där emblemet fastnade i uppfällt läge. Kameran var dock infälld. Tyckte inte det var mycket smuts eller is runt emblemet men tänkte ändå att den måste ha frusit fast. Väntade några dagar då en längre plusperiod var på ingång. Även efter några dagar av konstanta plusgrader så var emblemet fortfarande fast i öppet läge. Provade att tvätta, blåsa och trycka lätt på de delar av emblemet/mekaniken man kom åt, men det gjorde ingen skillnad. Sedan på något magiskt vis hoppade det igång efter några dagar, men det höll inte i sig så länge utan började strula igen. Vissa gånger åker det in igen, men oftast så är det fast i uppfällt läge. Sen kom en ny period med kyla och sedan dess har emblemet varit fastnat i öppet läge typ hela tiden. Vissa gånger så är även kameran fastnat i utfällt läge.

    Kameran kan jag leva utan, men att behöva öppna bakluckan med fjärren suger så jag bokade en felsökning på VW. De körde vatten, tryckluft, bankade och med rengörings/smörj-medel men emblemet/kameran ville inte röra på sig. Så nu har jag ett byte av emblem/kamera-modul inbokat.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det verkar aldrig komma snö och är minusgrader i södra sverige!
    Min fryser fast som det kommer snö och kupevärmaren går på jobbet. Eller att man vart efter vägarna någon timma.
    Rinner ner vatten efter bakrutan och in runt emblemt.

    Bara in i garaget och tina av, brukar lyfta emblemet lite och torka vattnet som samlas kvar, för den vill frysa fast några dag efter busvädret lagt sig annars. Det är som att dräneringen inte funkar som den skall.
    och det har vart samma skit på alla bilar jag haft med infällbar kamera. tror detta är den 5.e

    Då har tiguanen och superben bättre, kanske även octavian? Kameran alltid framme och tvättmunstycke sammankopplad med bakrutans spolning.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-08-24, 13:14
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-03-04, 22:52
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-01-28, 13:45
  4. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 13:10
  5. Ni killar (och tjejer) som har BH, hur gör ni???
    Av Lilla_Vargen i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin