Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Då var det en reklamation mot firman, svårt att komma undan efter några dagar. Garanti är något annat.

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Fick byta på vår bil när den gått 2050mil (på garanti).
    Då var det fel på injektorn.
    Och de var tvungna att byta hela, då det enligt uppgift var helgjutet och inte möjligt att bara byta det som fela.

    Vet inte hur stor sanningen var i deras påstående, men det skulle berott på dålig vätska i systemet.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Dålig vätska är ju ett vagt uttryck. Vad innebär det? Naturligtvis ska ju specifikationerna uppfyllas och det står ju på dunken, men man kan ju inte ta ansvar för om tillverkaren hällt i nåt annat i den.

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Valde TSI för att slippa allt diesel trams..
    Hade valet blivit BiTdi hade jag först tagit bort Adblue, EGR och sedan en liten tuning..
    Så många här (i Norge) som fått problem med Adblue (oftast NOX-sensor) och sparat många kronor på att ta bort Adblue-systemet och dessutom fått lägre förbrukning (med lite optimering) att det ser ut som att Adblue är ett problem-system..

  4. #24

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Håller med. Och det är riktigt dyra reparationer, AdBlue är inte gratis heller ovanpå ett riktigt högt dieselpris. 12k pengar kostade reparationen på min 2017 Touareg som gått 10k mil.

  5. #25

    Reg.datum
    feb 2023
    Namn
    Mats Bergström
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    2
    Hej!

    Första inlägget här. Har en sharan tid från 2016 som gått ca 12500 mil. Var upp till fjälls i helgen och det blev ca 70 mil i temperaturer mellan -22 och -28. På vägen hem fick jag upp meddelande om att adblue slutat fungera och jag kan köra 100 mil. Vad är det för vinterbil?!

    Nåja, måste väl ta en titt själv först. Är det besvärligt att mecka med adblue? Var börjar man felsöka? Antar att en okulärbesiktning är på sin plats, men sen då?

  6. #26

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Som brukligt på moderna bilar börjar man gärna med att läsa ut eventuella felkoder. Vanliga felorsaker är injektorn, slangen mellan injektor och tank och värmaren i tanken. På min Touareg gick systemet sönder när det var typ -12 till -15 grader några dagar.
    Titta lite i tråden så lär du kunna bilda dig en uppfattning.

  7. #27

    Reg.datum
    feb 2023
    Namn
    Mats Bergström
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    2
    Idag kom mildvädret, och efter några km i det så försvann felet av sig själv. Jag antar att det blivit en ispropp eller liknande i systemet. Så skönt, hann mentalt förbereda mig på en dyrsmäll.

    Så ett tips till alla andra med liknande problem. Invänta mildväder eller testa ställ bilen i varmgarage innan verkstadsbesök.

  8. #28

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Magnus Hansson
    Ort
    Älvdalen
    Inlägg
    4
    Hej

    Lite gammal tråd ser jag men jag gör ett försök.
    Jag har ett likadant problem med en Passat 2016 med 22000mil. Igår kom felmeddelandet upp.
    Lägger upp bilder. Det ser ut som att det kommer vätska vid kontakten där skruvmejsen pekar.
    Skulle det hjälpa att byta hela slangen från tanken och fram? Såg i tidigare inlägg att den kan köpas från Ebay.

    Namn:  3före.jpg
Visningar: 977
Storlek:  264.5 KBNamn:  efter.jpg
Visningar: 962
Storlek:  239.7 KB

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Är det bara jag som inte ser någon skruvmejsel?

  10. #30

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Magnus Hansson
    Ort
    Älvdalen
    Inlägg
    4
    Ser att den inte var så tydlig. Se denna.
    Namn:  efter.jpg
Visningar: 956
Storlek:  314.4 KB

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Den kopplingen, där skruvmejseln pekar, öppnas genom att VRIDA den svarta 'ringen' som ligger i ett vitt spår.

    Gör detta, sen öppnar du den 'inkapslade 90°' med en liten skruvmejsel, och därefter en vass rakbladskniv för att skära upp robotslangen/höljet.. följ detta framåt tills det svänger 180°, där kommer du att finna att plaströret inuti gått av och fyllt upp hela robotslangen med vätska.

    Det finns skarvar som tål ADBlue, gjort för dessa 4mm plaströr, som går att trixxa dit, men du lär också tömma själva höljet i sig.

    Innan du börjar att kika på det, så koka upp en kastrull med varmvatten till ~70-80° och häll över det vita runt kopplingen där, håll bort näsan samtidigt bara, helt fantastiskt va lätt det är att trolla bort ammoniumkristallerna med detta

    Finns i falun och har skarvar på hyllan, om du känner att du behöver assistans att få det fixxat.

    Tillägg: Det där händer i 99% av fallen när någon byter kamrem och inte är van att handskas med dessa känsliga adblue-slangar.. hyffsat nyligen bytt kamrem..??

  12. #32

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Michael Fritzsche
    Ort
    Ljungsbro
    Inlägg
    4
    Skarven du fixat är den 4mm invändig månne så den passar på adblueröret/slangen som är kanske 4 mm utvändig då? Tänker om Hydroscand har sånt i så fall? Skarva med en sån och limma med Tangit eller?
    Senast redigerad av vfr den 2024-02-14 klockan 16:44. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #33

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Carl Plöen
    Ort
    BODEN
    Inlägg
    1
    Fick samma fel som TS igår. Däremot ingen som helst kristallisering vid spridaren i motorrummet. Inget annat synligt läckage. Kan det vara pumpen? Hela systemet?

    Passat 2016 tillverkad 2015/12. 14000 mil. Klarar mig i bästa fall med 8000 kr självrisk om detta sticker iväg. Hoppas på det bästa förstås

    Bilen har klarat 2 kalla vintrar utan problem men igår kväll kom felmeddelandet. Adblue (DEF) Ingen motorstart om 1000 km. Någon som varit med om att detta problem inte kräver större åtgärder?

    Har fyllt upp ca 3,5 liter för att se om något

  14. #34

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Fel på pump eller värmen i behållaren. Det enda du kan prova är att ställa bilen varmt något dygn.

  15. #35

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Larre
    Ort
    SUNDSVALL
    Inlägg
    2
    @Mange234, är nyfiken på hur det löste sig för dig med detta?

    Jag har likadant problem nu på en likadan bil, Passat 2016 och det ser likadant ut med kristallisering vid slanganslutningen i motorutrymmet.
    Funderar på om det skulle räcka med att byta slangen och i så fall kunna göra det själv?

  16. #36

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Michael Fritzsche
    Ort
    Ljungsbro
    Inlägg
    4
    Jag lät en firma koda bort adblue helt enkelt. Var oxå inne på att byta slangen själv men såg att slangen skulle kosta lika mycket i material som att koda bort det så det fick bli bortkodning. Enkelt och smidigt.
    Senast redigerad av vfr den 2024-03-11 klockan 20:30. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  17. #37

    Reg.datum
    nov 2023
    Namn
    Magnus Hansson
    Ort
    Älvdalen
    Inlägg
    4
    Det visade sig att läckaget var mellan slangen och vinkelkontakten. Det löste sig efter limning med loctite 3090. Om det återkommer nästa vinter så blir det sannolikt bortprogrammering av systemet.

  18. #38

    Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Larre
    Ort
    SUNDSVALL
    Inlägg
    2
    Tack för uppdateringen! Det är där det ser ut att läcka för mig med, så jag ska prova att täta med lim jag också.

    Det är ändå märkligt, för felmeddelandet kommer och går, även om att det verkar läcka hela tiden (inte mycket, men ändå). Felmeddelandet har aldrig varat någon längre tid, så att det har börjat räkna ner på de 1000 kilometrarna. Jag har iofs nollställt med ODB nån gång emellanåt.

    @Corleone: Appropå bortkodning, är det inget som syns vid besiktning, t.ex sämre avgasvärden?

  19. #39

    Reg.datum
    jul 2023
    Namn
    Michael Fritzsche
    Ort
    Ljungsbro
    Inlägg
    4
    Har inte besiktigat den än men min verkstad som tipsade som bortkodningen säger att det inte är några problem. Se till att gasa ur bilen emellanåt, alltså varva upp den till den 5000 varv ett par ggr i månaden men det behöver man ändå även om man inte kodar bort nåt. För man gubbkör ofta och motorn mår inte bra av det fick jag veta…
    Senast redigerad av vfr den 2024-03-26 klockan 13:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Problem med airbag-system Passat 1,8t -97.
    Av Staffan16v i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-10, 13:25
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 12:21
  3. Någon med erfarenheter av Bluefin?
    Av hoganb i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 15:47
  4. Egna erfarenheter ang. chiptrim?
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 22:37
  5. Erfarenheter av falgkungen.se nån?
    Av Miche N i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 16:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin