Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Fredrik Lundkvist
    Ort
    Duved
    Inlägg
    4

    Trasigt Adblue system, nån med egna erfarenheter?

    Fick ett felmeddelande ”Adblue (def) ingen motorstart om 1000km” samt lysande motorvarningslampa och bilen i felsäkert läge. Bärgare till aukt.verkstad, upptining och beskedet. Trasigt Adblue system, vi behöver byta tank mm!
    prisuppgiften landade på 19000kr
    De kunde inte exakt säga vad som skett mer än att det troligt frusit. Vi har haft en kallperiod med ner till -28grader.
    När jag kikat runt lite så verkar det tyvärr inte vara helt ovanligt och jag kommer driva på om förlängd garanti/goodwill då jag anser att det är brister i konstruktion/material som ligger bakom. Bilen är en Passat 2017 med tdi 150hk motorn och 9200mil.

    Vilka här har liknande erfarenheter och hur löstes felen för er? Är vad jag är nyfiken på.

    trevlig kväll
    Lunkan

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Har haft fel på Adblue systemet, Sönderfrusna slangar.
    Är i stort sett det som är problemet på Passat.
    Dock har mina bilar vart under garanti när felet har uppstått.

    Men min lokala verkstad sa att VW centralt kommer åtgärda
    felen som uppstår p.g.a. av frysskador så länge det är ett stort problem på Godwill.
    Så det skall nog inte vara något problem med godwill för dig, Din emissionsgaranti har ju även just löpt ut. (5år 9000mil)

    Även andra bekanta med samma bekymmer om med mer mil på bilarna och ingen garanti.
    Inga problem att får det åtgärdat utan kostnad!

    Alla har alltid fått fri hyrbil från Europcar.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Emissionsgarantin är 5 år eller 8000 mil.

    Bilen borde ha gällande maskinskadeförsäkring?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Fredrik Lundkvist
    Ort
    Duved
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Emissionsgarantin är 5 år eller 8000 mil.

    Bilen borde ha gällande maskinskadeförsäkring?

    Jo då det har jag på bilen men det är fortsatt 5000kr som skall ut i självrisk på en material/konstruktionsfel.
    Det är det jag vänder mig.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Olagligt, men en motoroptimering och borttagning av adblue från programvaran, är en lösning och förbättring

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2021
    Namn
    Kristian Falk
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1
    @lunkan_71 Löste det sig? Jag har samma felkod och har bokat in tid hos vw-verkstad. Lät som att VW kanske skulle stå för detta. Hittade någon annan tråd att det hade frusit så tittade i motorrummet och det såg ut så här:


  7. #7

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Fredrik Lundkvist
    Ort
    Duved
    Inlägg
    4
    Bilen skulle tas in i fredags men inte fått ngn återkoppling varesig från verkstad om den är fixad eller om VW står för detta. Har även mailat VW - centralt och väntar på återkoppling från dem med.
    Bör få något besked från verkstan idag.

    Lunkan

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Fredrik Lundkvist
    Ort
    Duved
    Inlägg
    4
    Jag fick bilen tillbaka i fredags efter två vändor på lyften. Hela Adblue systemet fick bytas från tank med givare och slangar. Total kostnad för de nätta ingreppen landade på drygt 27000 kr.
    VW och Berners tog full ansvar för detta och även om garantin gått ut så tog dom det som ett Goodwill ärende och ingen kostnad för mig eller för försäkringsbolaget:-)
    Mycket snyggt och i god kundvårdsanda.

    Lunkan

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det var ju bra att jobbet utfördes utan inledande tråkiga diskussioner. Sedan kan man ju tänka och känna, att det ska vara en absolut total självklarhet att tillverkaren tar hand om en sådan reparation på en så pass ny bil med låga mil, så jag skulle nog inte uttrycka någon speciell glädje över att någon tog sitt ansvar och åtgärdar en dålig lösning eller produkt

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2021
    Namn
    Jouni Halme
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    1
    @lunkan_71 Jag har också Passat modellår 2017 med sönderfrusna Adblue slangar. Bilen har 11500mil och den är registrerad i december 2016. Men Volkswagen vill inte ta ansvar för kostnader. Jag är nyfiken att när din bilen är registrerad?

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2022
    Namn
    Rikard Falk
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1
    Hej.
    Jag har fått samma felmeddelande. Och när jag lyfter på huven ser det inte bra ut...
    Årsmodell 2016, 21000mil.
    Känns som man vill hitta nån som är duktig på att skruva...

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Samma här, en 2017 Touareg med knappt 10000mil. Skitgrejer, och det är mycket väl känt. De monterar ett "uppgraderingskit". Kostade strax norr om 12tkr att reparera men maskinskadan tog kostnaden, och en självrisk för mig på 5000kr. Hade den gått längre ökar självrisken markant, för att sedan inte gälla alls.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    Thomas Edling
    Ort
    Åsele
    Inlägg
    2
    Tänkte bara ge lite tips om hur jag gjorde på min sambos
    passat alltrack-18.
    Det såg exakt ut som på bilden falle har lagt upp. Bilen varnade och började räkna ner. Jag sökte på nätet för att själv beställa delar men utan resultat tills ebay.com hade svaret. Beställde delen från England och inom 1 vecka hade jag delen. 3Q0131984AE heter delen till B8 som passade vår alltrack.
    Började med att hissa upp bilen. Skruva lös plastskyddet under bilen (går från bakdäck till framdäck). Framför adblue tanken kommer 2st kylarledningar och 1st adblue slang fram. Där pillar man loss en svart plastbit som håller slangarna för att sedan ta loss adblue ledningen från dess skarv innan den går till pumpen.
    Sedan tog jag lös ledningen från injektorn uppe vid motorn och en plast hållare som håller även här 2st kylslangar och 1st adblue ledning. (Hållaren bänder man bara försiktigt lös).
    Nu tog jag en lång mindre sorts elkabel som inte är för tjock men är nog stark att dra i, tejpa fast den på änden av adblue ledningens slut uppe vid motorn för att sen lägga mig ner under bilen igen och dra ut den gamla ledningen igenom balken. Nu när jag fått ut den gamla ledningen så tejpar jag fast den nya ledningen i kabeln uppe vid motorn. Ännu en gång lägger jag mig under bilen och drar nu i kabeln för att få ned den nya genom balken.
    Nu montera man tillbaka allt igen och sätter in felkodsläsaren för att nolla motorlampan. Nedräkningen upphörde när den kände av rätt tryck av sig själv.

    Ursäkta på förhand för dålig beskrivning. Kabeln med frakt gick runt 2000. Så lite billigare blir det när man gör det själv.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Tack för din återkoppling!
    Någon analys av vad som felade? Är det injektorn som ger upp och går inte att byta annat än att man får byta hela slangen bak till pumpen?

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Fick byta på vår bil när den gått 2050mil (på garanti).
    Då var det fel på injektorn.
    Och de var tvungna att byta hela, då det enligt uppgift var helgjutet och inte möjligt att bara byta det som fela.

    Vet inte hur stor sanningen var i deras påstående, men det skulle berott på dålig vätska i systemet.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2023
    Namn
    Thomas Edling
    Ort
    Åsele
    Inlägg
    2
    Namn:  20230104_155549.jpg
Visningar: 8595
Storlek:  928.9 KB

    Jag prövade allra först att byta just injektorn som gick att hitta begat men det var ju inte felet. Tydligen väldigt vanligt fel just att läckaget uppstår just på den tjocka delen på ledningen och just där slutar elkabeln inne i ledningen så om det har nått samband vet jag inte.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Fick byta på vår bil när den gått 2050mil (på garanti).
    Då var det fel på injektorn.
    Och de var tvungna att byta hela, då det enligt uppgift var helgjutet och inte möjligt att bara byta det som fela.

    Vet inte hur stor sanningen var i deras påstående, men det skulle berott på dålig vätska i systemet.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Om AdBlue-vätskan du haft i vore "dålig" (felaktig) så skulle givetvis inte reparationen gå på garanti. Lika lite går följder av feltankning på garanti.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Kanske AdBluevätskan var påfylld av VW vid service?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Men det är likväl inte garanti i så fall.

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Om AdBlue-vätskan du haft i vore "dålig" (felaktig) så skulle givetvis inte reparationen gå på garanti. Lika lite går följder av feltankning på garanti.
    Köpte bilen begagnad, haft den i 4 dagar (i april) och kört den i runda slängar 15-20 mil. Så därför garanti kanske.
    De skyllde iafl på vätskan


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Problem med airbag-system Passat 1,8t -97.
    Av Staffan16v i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-10, 13:25
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 12:21
  3. Någon med erfarenheter av Bluefin?
    Av hoganb i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 15:47
  4. Egna erfarenheter ang. chiptrim?
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 22:37
  5. Erfarenheter av falgkungen.se nån?
    Av Miche N i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 16:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin