Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196

    TAS-emblem, går det att få tag på?

    Vi är sugna på att få tag på ett TAS-emblem att sätta i fronten på caddy mk1:an. Går det att beställa/få tag på någonstans fortfarande? De är ju hur coola som helst, samma stuk som GTI/GTD-emblemet!

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Tvornica Automobila Sarajevo, varför vill ni ha det? Sitter/satt på alla golfar som tillverkades i Sarajevo innan kriget, men dessa bilar nådde aldrig hit, så det är lite klurigt att få tag i här, jag har ett, som jag hade på min GTI några år, efter ett par resor ner dit med den. Lättast är väl att hitta nån med kontakter där nere o be dom hitta ett där. Eller hålla ögonen öppna på ebay, preiserna verkar ligga runt 45-55 euro för ett. Nya finns nog inte alls.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885

  4. #4
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Tvornica Automobila Sarajevo, varför vill ni ha det? Sitter/satt på alla golfar som tillverkades i Sarajevo innan kriget, men dessa bilar nådde aldrig hit, så det är lite klurigt att få tag i här, jag har ett, som jag hade på min GTI några år, efter ett par resor ner dit med den. Lättast är väl att hitta nån med kontakter där nere o be dom hitta ett där. Eller hålla ögonen öppna på ebay, preiserna verkar ligga runt 45-55 euro för ett. Nya finns nog inte alls.
    Caddy mk1 tillverkades väl där??

  5. #5
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Caddy mk1 tillverkades väl där??
    Ja, precis, just jag det är ju en caddy ni pysslar med =), men de hade aldrig dessa utanför dåtida Jugoslavien.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  6. #6
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Precis, och få lite på köpet
    Tack för tipset, det är ju inte straffbart att fråga om TAS-emblemet!

  7. #7
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Någon med ett caddyemblem till baklämmen liggandes då?

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    två st, ganska dyrt. Kleinanzeigen på e-bay är väl radannonser. Bara att beställa... verkar värdefullt

    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...8032-223-19223

    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...4090-223-17018
    Senast redigerad av Peter-C den 2020-12-21 klockan 00:34.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    två st, ganska dyrt. Kleinanzeigen på e-bay är väl radannonser. Bara att beställa... verkar värdefullt

    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...8032-223-19223

    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...4090-223-17018
    Undrar hur länge man får ha dom ifred på bilen

  10. #10
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    två st, ganska dyrt. Kleinanzeigen på e-bay är väl radannonser. Bara att beställa... verkar värdefullt

    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...8032-223-19223

    https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-...4090-223-17018
    Tack för detektivarbetet!!

    Jo, det var inte billigt..... De var ju inte ens i fint skick

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Undrar hur länge man får ha dom ifred på bilen
    Nä, så kanske det är också men bara ett fåtal som fattar vad emblemet står för dock....

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Tack för detektivarbetet!!

    Jo, det var inte billigt..... De var ju inte ens i fint skick

    - - - Uppdaterad - - -



    Nä, så kanske det är också men bara ett fåtal som fattar vad emblemet står för dock....
    Går det inte att ordna i en 3D-skrivare? Men då ska man såklart ha tillgång till både emblem och skrivare först

  12. #12
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Går det inte att ordna i en 3D-skrivare? Men då ska man såklart ha tillgång till både emblem och skrivare först
    Bara två små bara

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Går det inte att ordna i en 3D-skrivare?
    Det verkar till och med som om det finns en färdig modell att ladda hem från thingiverse:
    https://www.thingiverse.com/thing:2820527

    m v h Henrik

  14. #14
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Det verkar till och med som om det finns en färdig modell att ladda hem från thingiverse:
    https://www.thingiverse.com/thing:2820527

    m v h Henrik
    Perfekt, någon som känner sig sugen på att tillverka? En köpare finns redan!!

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Perfekt, någon som känner sig sugen på att tillverka? En köpare finns redan!!
    Beroende på hur bråttom du har och vilken kvalite du vill ha kan jag försöka mig på att skriva ut en. Vid denna tid på året vill jag bara skriva ut med PLA-plast vilket innebär att utskriften sedan nog kommer tåla max 50 grader innan den blir deformerad av värmen. Kanske blir temperaturen högre än så i närheten av kylaren.

    Sommartid när jag har bättre möjlighet att ventilera ut de giftiga gaser som blir vid utskrift med ABS-plast skulle jag kunna försöka skriva ut med ABS som tål värme bättre.

    Sen kan man ju också fundera över i vilken färg den skall skrivas ut? Svart kanske är lämpligt så kan man sen måla texten. Eller så skriver man ut i vitt, målar allting svart och slipar sedan fram texten.

    m v h Henrik

  16. #16
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Jag är på, du får gärna försöka när du har tid och möjlighet! Det är ingen brådska, jag jobbar alltid långsamt själv! Om det inte är för bökigt, kanske pröva både svart och vitt?
    Senast redigerad av vfr den 2020-12-22 klockan 20:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Jag är på, du får gärna försöka när du har tid och möjlighet! Det är ingen brådska, jag jobbar alltid långsamt själv! Om det inte är för bökigt, kanske pröva både svart och vitt?
    Jag kikade lite vad jag har för rullar. De flesta rullar som jag har är PLA, men jag har ingen svart PLA, bara vit PLA och en massa andra roliga färger som orange och knall-grön köpt från Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/se/Filame...on/p/38-7986-5

    När det gäller ABS har jag både en svart och en vit rulle, fast ingen annan färg.

    Dessutom har jag en svart rulle med PETG, men den är oöppnad och jag vill ogärna öppna en ytterligare rulle då jag bara har möjlighet att förvara 15 öppnade rullar fuktskyddat och jag har redan 15 öppnade rullar. Jag har aldrig skrivit ut med PETG, men hört att det skall ha några av de bästa egenskaperna från PLA och ABS. Nästan lika värmetåligt som ABS och nästan lika lätt att skriva ut som PLA. Dock är jag lite osäker på hur lätt det är att måla PETG då det är en plast som är ganska lik den plast som används i PET-flaskor.

    Så det som jag kan skriva ut enkelt i närtid är en eller ett par skyltar i vit PLA. I sommar skulle jag kunna skriva ut både svart och vit ABS. Om jag skulle råka skriva slut på någon rulle (fast det händer inte så ofta) skulle jag också kunna prova att skriva ut svart PETG.

    Vill du att jag skall prova att skriva ut en eller kanske två skyltar i vit PLA? Det kan vara bra att ha någon skylt i reserv då de efter utskrift kommer kräva ytterligare arbete som målning och kanske också slipning.

    m v h Henrik

  18. #18
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Hittade en gammal bild på mitt. Körde kombo ett tag med dubbla emblem :P.

    Namn:  large_187201-2467038.jpg
Visningar: 607
Storlek:  212.3 KB
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  19. #19
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag kikade lite vad jag har för rullar. De flesta rullar som jag har är PLA, men jag har ingen svart PLA, bara vit PLA och en massa andra roliga färger som orange och knall-grön köpt från Clas Ohlson: https://www.clasohlson.com/se/Filame...on/p/38-7986-5

    När det gäller ABS har jag både en svart och en vit rulle, fast ingen annan färg.

    Dessutom har jag en svart rulle med PETG, men den är oöppnad och jag vill ogärna öppna en ytterligare rulle då jag bara har möjlighet att förvara 15 öppnade rullar fuktskyddat och jag har redan 15 öppnade rullar. Jag har aldrig skrivit ut med PETG, men hört att det skall ha några av de bästa egenskaperna från PLA och ABS. Nästan lika värmetåligt som ABS och nästan lika lätt att skriva ut som PLA. Dock är jag lite osäker på hur lätt det är att måla PETG då det är en plast som är ganska lik den plast som används i PET-flaskor.

    Så det som jag kan skriva ut enkelt i närtid är en eller ett par skyltar i vit PLA. I sommar skulle jag kunna skriva ut både svart och vit ABS. Om jag skulle råka skriva slut på någon rulle (fast det händer inte så ofta) skulle jag också kunna prova att skriva ut svart PETG.

    Vill du att jag skall prova att skriva ut en eller kanske två skyltar i vit PLA? Det kan vara bra att ha någon skylt i reserv då de efter utskrift kommer kräva ytterligare arbete som målning och kanske också slipning.

    m v h Henrik
    Gärna, detta blir spännande å se hur bra detta går att få till!!

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Nu är första TAS-emblemet på väg att skrivas ut, det tar ungefär 5 timmar att skriva ut en sån skylt.

    https://youtu.be/e46ylOmxncI

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2020-07-05, 23:48
  2. Scirocco R svår att få tag på?
    Av Fred00 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 16:58
  3. Går det att få en 16v g60... gatreggad?
    Av Glader60 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 21:49
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 09:16
  5. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin