Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Panozzi
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Byte av huvudbromscylinder golf 5 (1.6, 2007) men vilken typ, k eller f

    VW Golf 1.6 2007 med svampiga bromsar, har luftat bromsarna 3 ggr med pressure bleeder, traditionel 2 manna varianten och ABS flush men inget verkar fungera.
    Bromsarna tar men pedalen går ner till ungefär mitten och när man pumpar pedalen så sjunker den en aning men aldrig till botten.
    Fick ett tips att packningen till huvudbromscylindern kan ha rykt eller har blivit sämre med tiden.
    Nu så ringde jag VAG för att få rätt OEM reservdelsnummer men han poängterade att det finns 2 varianter på just min modell ena är 1K1614019 K och F. Hur vet jag vilken som passar?
    Ja, jag trodde att det skulle finnas stämplar på HBC men det är en massa andra siffror och bokstäver som jag inte kan googla fram till rätt reservdel.
    Någon som kan komma fram till något vettigt, vad som gäller.
    Tack på förhand!
    Bifogade bilder Bifogade bilder     

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik B
    Medlemsnr
    4926
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    83
    Numret står på metalldelen, inte på plastdelen. Kolla även på www.bildelsbasen.se, där finns bilder på bägge varianterna. Kolla om du kan se någon skillnad mellan dem. Där kan du även köpa rätt modell till ett Ok pris.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Panozzi
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Innan jag skrev inlägget satt jag i timmar och jämförde K och F men alla ser identiska ut. Tog med även plast delarna ifall K och F har olika behållare men där sprack även den uteslutsmetoden. När jag ändå ska slita ner allt så tänkte jag antingen en reparationssats eller ny HBC, lutar åt en ny då priset inte är så farligt.
    W stämpel och 4.8 (1/6) 22 F6 borde väl stå för något logiskt tycker man. Även om jag demonterar HBC så lär jag inte hitta fler siffror eller antydningar vilken model som ska vara.
    Är det någon som vet vad K och F skiljer sig ifrån, mm i kolven eller packningarna?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    22:an där brukar vara diametern, 22.2mm(7/8 tum).. slaget är ju beroende av mycket annat.. enklast är att bara ringa vag och fråga vilka som passar till bilen ifråga, alt. Kolla på bildelsbasen vilka som sitter på den bilmodellen med samma motor och växellåda, säkerligen bara den ena av dom, då den andra brukar vara till motorstarkare modeller med större bromsservo, alt. Till bil med automat, diesel osv.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Panozzi
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Yepp! Får sitta några timmar igen och jämföra.
    Ringde VAG innan inlägget förra veckan och fick just det svaret att både K och F kan vara installerade, det står stämplat på HBC sa dom.
    Gör ett nytt försök imorgon med VAG och anger 4.8 (1/6) 22 F6 som står på HBC, men jag gissar på att få ett svar.....boka tid.
    Det som jag hittills har märkt med skillnaden på K och F är att just F modellen har några centimeter längre hals än K modellen inåt mot bromsservot. Men det sprack när det visade sig att 2 av F modellerna hade en kort hals.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Ser ut som det finns 2st huvudsakliga varianter På just Golf V 22(22.2) eller 24(23.8)mm
    genom att skaffa en repsats så återfå den samma funktion som om den vore ny:
    https://www.bildelaronline24.se/vw/g...dbromscylinder

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är ganska svårt att lufta bromsarna på V och Vi om behållaren går tom, det som kan hjälpa är att trycka in bromskolvarna fram
    (men även skuva in dom bak) och därmed får ur luftbubblorna baklänges

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2020
    Namn
    Panozzi
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Ser ut som det finns 2st huvudsakliga varianter På just Golf V 22(22.2) eller 24(23.8)mm
    genom att skaffa en repsats så återfå den samma funktion som om den vore ny:
    https://www.bildelaronline24.se/vw/g...dbromscylinder

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är ganska svårt att lufta bromsarna på V och Vi om behållaren går tom, det som kan hjälpa är att trycka in bromskolvarna fram
    (men även skuva in dom bak) och därmed får ur luftbubblorna baklänges

    OK, löste det hela med att inse att min IQ är lägre än en VW huvudbromscylinder.
    VAG i Stockholm fortsatte med sitt mantra om 2st olika modeller av (1K1614019) K eller F.

    Jag hade även VIN och PR men det gick inte att tyda då VAG fortfarande nämner att det existerar 2 sorter för VIN och PR nummer som jag angett. Även stämplarna på cylindern anger endast fabrikations information och går ej att översätta till VW reservdel.

    Mycket riktigt och det insåg jag efter att tittat på ETKA utan VIN nummer.
    Vad jag hade stirrat mig blind på var att hitta part number på HBC medans jag förbisåg den lilla loggan ATE som fanns på HBC topp.

    Uteslutsmetoden och noga granskning i ETKA (letade först efter bilder men det sprack då K fanns men inte F) så
    upptäckte jag att det klart och tydligt stod....... K for ATE och F för BOSCH.

    Och hur dum är man inte när man har en HBC med (mini) loggan ATE.

    Ibland kan små ting avslöja större ting!
    Tack för hjälpen!
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Liknande ämnen

  1. Tiguan men vilken motor, TSI eller TDI?
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2018-04-06, 11:27
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-20, 17:51
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 14:16
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 12:45
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin