Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11

    VW Passat TDi 2012 startar men stannar direkt när varm

    Hej! Har sökt i trådar efter trådar efter symptom och ledtrådar för mitt bekymmer. Men blir inte riktigt klok på detta ändå. Min Passat, TDi 170hk från 2013, 16000 mil, startar som en klocka när den är kall. När den är varmkörd startar den men stannar direkt efter 1-2 sekunder - men bara IBLAND, inte alltid. Och den har alltid hoppat igång efter 1-4 omförsök. Inga symptom när den väl är igång, spinner som en katt, bränslesnål som attan. Det spelar ingen roll om jag nyckelstartar eller om den själv återstartar efter startstopp vid rödljus, felet kan visa sig i båda fallen.

    Jag har VCDS/Ross-tech och den visar inga som helst felkoder vid total genomsökning av elektroniken på bilen. Jag har bytt vevaxelgivare i hopp om att det skulle lösa problemet, men icke.
    Hur kan jag felsöka detta på bästa sätt? Jag har ju VCDS och kan logga allt, men vad ska jag kolla efter? Vad för fel visar sig endast vid varmstart. Om det är immobilizern som spökar ska jag väl få felkod på det eller info i vcds att den kickat in? Och varför skulle den spöka vid omstart efter startstopp-systemet stannat motorn, då har jag ju inte ens rört nyckeln? Tempsensor står det i vissa trådar - vilken av dem?

    Hoppas någon medlem här känner igen symptom och kan ge ledtråd. Har inte råd att byta ut del efter del på vinst och förlust.
    mvh
    Johan
    Senast redigerad av johec den 2020-11-30 klockan 09:08.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Hmm.. en 16ventilare.. låter rent allmänt som en kamaxelgivare.. dels för att det bara händer när den är varm, vilket är typiskt hall/vr-givare, men också det att den kan starta till i fel takt och lägga av, tills den lyckas starta i rätt takt, då det är 50% chans, så kan det ta några försök.
    Dom brukar inte heller ge nån felkod i början när dom bara bråkar sporadiskt.. bara en tanke

    Annars är just den där årsmodellen och motoralternativet jättekända för en sak, och det är att avrinningshålen i vattenbaljan sätter igen med löv, och då översvämmar den och databoxen som sitter däri är tokigt konstruerad med ett lufthål, där vattnet rinner in, boxen ergar på insidan å blir helt grön, vilket ställer till med sånna sporadiska beteenden som du beskriver här.
    Kan vara värt att öppna upp den, slå ett öga, rengöra och täta om.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11
    Tack för tipset. Jag bytte ju vevaxelgivare, på verkstad. Vet inte om det innebär att kontaktdon och annat byts, eller om de borde ha haft i kontaktsprey däri. En dum fråga, är det inte det samma givare som du benämner kamaxelgivare?

    Ska kolla upp databoxen, kan du ge närmare lokalisering var i motorrummet vattenbalja/box sitter? Bilen går som 2013 (uthämtad nov 2012), gäller det den årsmodellen också?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    ECU sitter plomberad under frontrutan. Bort med torkarna och plasten..

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Vevaxelgivare och kamaxelgivare är två helt olika saker.
    Den ena känner av vart på varvet veven befinner sig, men iom att en full otto-cykel är 720°, så vet den inte på vilket varv, eller i vilken takt motorn befinner sig, därav syncas denna mot en kamaxelgivare, så motorstyrningen förstår i vilken takt motorn befinner sig.
    Blir det spunk med denna sync, så kan motorn starta till, men lägger av direkt, tills du lyckas starta den i rätt takt
    Denna givare sitter nånstans på toppen i anslutning till kamaxlarna.

    Boxen sitter där mex165 beskriver, bort med torkare och plasten, så ser du hela avrinningsbaljan och boxen där.
    Undersök så inte avrinningshålen ut mot skärmarna är tilltäppta med blad/matjord.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11
    Tackar för råden, engagerade och hjälpsamma ni är. Låter som det kan vara värt att byta kamaxelgivaren också då... ska försöka kolla ECU:n först dock. Vad är teorin bakom att ECU bara felar vid startförsök när motorn är varm?

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11
    Epilog: idag startade bilen inte alls, visserligen varmkörd, men ville inte ens försöka. Glödtrådsvarningslampan blinkade vilket enligt handboken betyder fel på motorstyrning. Enda felkoden i vcds ”startmotor går inte runt”...
    Kanske är ECUn som slutligen inte ville vara med? Men förstår inte sambandet med felet att den dog två sek efter varmstart innan, och nu inte gör ett försök ens. Nåväl, nu står den på Möller bil i Uppsala för felsökning. Hoppas det inte rensar plånboken helt nu bara...

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Återkoppla gärna här efter felsökning, innan åtgärd, ifall det nu är ecun eller liknande så brukar det dra iväg enormt på VAG, men det finns bättre och smidigare lösningar på problemen, som dom inte behärskar.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11
    VW har fortfarande inte tittat på bilen. Funderar med de inlägg ni gjort på att ta bilen direkt till Bestronic/Knivsta, jag har ju turen att bo nära dem. Onödigt att lägga ut de 3000 på felsökning de kommer ta som ändå kanske slutar i att de finner ECU:n utslagen och inte har någon "billig" lösning. Ni som haft detta problem - har det hjälpt att få upp ECU:n, torka ur och 5/56:a? Eller hur brukar ni lösa detta?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Vissa märkesverkstäder lämnar motorstyrdon till externa aktörer som reparerar det befintliga. Annars kan det ju kanske gå att få tag i ett begagnat, men krävs att det är exakt rätt för att det skall fungera.

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11
    Bestronic sätter i en begagnad ECU från en Tiguan. På den modellen sitter de skyddade från väta och håller sig i skick. De omprogrammerar den sen till att passa min bil. Tydligen är de mästare på denna sorts övningar. 9000-12000 tar dem betalt. Halva vs VAG.

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11
    Så - bilen reparerad och funkar igen. Ny beggad ECU från en Tiguan. Den gamla svårt ärgad och vatteninträngning. Passatägare av B7 borde sjutton ha goodwillrep av VW. Jaja, får vara glad att jag hittade Bestronic och kom undan med 12.000:-. Ni som fortfarande har hel ECU, se till att avrinningshålen är fria och sätt gärna ett ”topplock” pä ECUn så det inte rinner vatten ner på den. Tack alla på forum för råd o tips! Ovärderligt.

  13. #13
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Vad bra att det löste sig och att du delar med dig av hur.

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11
    Attan - tyvärr tvingas jag skriva en epilog 2: Nu startar bilen igen med ny ECU, men grundfelet som var innan den dog helt, och som jag startade tråden för (dör ibland direkt efter start när varm) kvar. Så trots ny ECU och ny vevaxelgivare samma fel. immobilizern är inte inblandad vid start från "startstopp-systemet", så det kan inte vara den. Återstår att byta kamaxelgivare och hoppas att det är den. Laddade upp en videosnutt: första försök - felet uppstår. Andra försök - bilen startar som den ska...

    https://youtu.be/iNnk72dLBQk

    Någon som har bättre idé än att byta kamaxelgivare? Less på att byta saker i blindo. Inga felkoder i vcds att gå på...

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Shit!!!
    Har du prövat att slå på tändningen först?
    Tror det går bra om du tar det lite mer "slow"..

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Haha, som ovan, man startar alltid en diesel genom att vrida/klicka på tändningen först, därefter vänta tills glödtråden slocknat och pumpen byggt upp tryck bakifrån tanken, sedan starta.

    Jag tror detta kommer landa i en kamaxelgivare, alt. Läckage/läckande o-ring/koppling/ledning mellan dieselfilter -> högtryckspump.
    ..men iom att det bara händer varm så ökar sannolikheten enormt på vr/hall-givare.

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Shit!!!
    Har du prövat att slå på tändningen först?
    Tror det går bra om du tar det lite mer "slow"..
    Haha, ja - går lite snabbt. Men tänk efter nu än en gång. Åtminstone min bil reglerar glödning/tändning själv. Det enda nyckeln gör är att aktivera startsekvensen. Detta märks ju tydligt när den är kall och det tar 2-3 sekunder innan den "glödat" klart och sätter igång startmotor, även om du släppt nyckeln omedelbart efter aktivering av start. Som jag beskrivit är det samma problem vid rödljus och start/stopp släckt motorn. När jag släpper bromsen och bilen startar kan fenomenet uppträda även då. Och nyckeln är näppeligen inblandad i denna sekvens. Så, ja - lite roligt klipp - men det är inte snabbheten i nyckelhanteringen som är problemet. Min slutsats är att en modern diesel sköter sin startprocedur själv och kräver inte hanteringen som förr.

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Haha, som ovan, man startar alltid en diesel genom att vrida/klicka på tändningen först, därefter vänta tills glödtråden slocknat och pumpen byggt upp tryck bakifrån tanken, sedan starta.

    Jag tror detta kommer landa i en kamaxelgivare, alt. Läckage/läckande o-ring/koppling/ledning mellan dieselfilter -> högtryckspump.
    ..men iom att det bara händer varm så ökar sannolikheten enormt på vr/hall-givare.
    Kamaxelgivare beställd - så före jul har vi svaret på om det löser problemet :-).

  19. #19

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Johan Eckerdal
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    11
    Så, förhoppningsvis min sista epilog i detta ämne. Innan jag hann byta kamaxelgivare dog den helt igen och gjorde inte ens försök att dra runt startmotorn. Bestronic tog emot bärgad bil igen men hittade felet fort. Jordanslutningen mot blocket hade rostat sönder. Med ny jordanslutning startade den fint igen. Troligen även detta som spökat tidigare vid varmkörningen. Jordfel kan dra med sig elektronik eftersom jordströmmarna letar andra vägar.

    Och Mex165, man behöver fortfarande inte vänta in glödning och pumptryck vid start - det sköter bilen alltjämnt på egen hand efter att du initierat start, hur snabbt du än nu gör det...

    Tack än en gång till de som gett goda råd i frågan.

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Du kan fortfarande slå på tändningen först!
    Nästa steg är väl att sparka in nyckeln (med foten)..

Liknande ämnen

  1. Motor startar men stannar direkt.
    Av EKAN01 i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-05-13, 11:15
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-01-05, 13:31
  3. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:44
  4. Min Bora startar men stannar direkt
    Av Per_S i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-18, 09:05
  5. GTI 16V -90. Startar ej när varm
    Av karlsson-peter i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 01:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin