Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Elle
    Ort
    Köping
    Inlägg
    2

    Optimera passat Gte

    Jag har precis köpt en passat gte och är lite sugen på att optimera motorn. Någon som har gjort det och kan dela med sig av sin erfarenhet?
    Jag har varit i kontakt med skandinavisk motoroptimering, de kan få ut 280hk totalt. 214 hk original.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Våran ger 28hk och 50Nm med steg 1... Tror du bör kolla vilket vrid lådan klarar utan optimering!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Skandinavisk Motoroptimering uppger att deras programvara skulle ge 280 hk och 480 nm. Det är betydligt mer än alla seriösa aktörer hävdar. Knappast rimligt...

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har sett att det är inte bara bensinmotorn som optimeras när man pratar om de siffrorna. Även elmotorn får en ny mjukvara så kombinationen av dessa ska ge ungefär dessa siffror. Sant eller inte, finns en del videos på Tuben.

    Det kan ju vara så att elmotorn normalt inte programmerats för maximal effekt, utan för att ge många kilometer i räckvidd. En högre effekt i elmotorn ger naturligtvis kortare räckvidd. Det är väl inte det tillverkaren tänkt sig men det är nog väldigt kul att köra den

  5. #5
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Våran ger 28hk
    Som en gammal bil från öststaterna ... 0-100 på 39 sekunder!

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Tänkte väl att det inte skulle vara några problem för folk att plussa på själv.. Men men.. ��

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Robert Lagerquist
    Ort
    VAGGERYD
    Inlägg
    29
    Det går inte optimera en elmotor. Den byggs ju med den effekt som den är tänkt att avge.

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jo, men det går att optimera programvaran som styr elmotorn så att den får mer kräm. Under rätt omständighet såklart...

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Qwedz Visa inlägg
    Det går inte optimera en elmotor. Den byggs ju med den effekt som den är tänkt att avge.
    Då går det alltså inte heller att optimera tex en bensin, etanol eller dieselmotor?

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Qwedz Visa inlägg
    Det går inte optimera en elmotor. Den byggs ju med den effekt som den är tänkt att avge.
    Blev ju nyfiken även om jag jobbat en del med elmotorer och frekvensomformare i ventilationssystem och pumpar på 90-talet. Redan då kunde man "överklocka" frekvensomformaren. Idag finns helt andra styrningar för att reglera en elmotor. Så svaret är jo - man kan. I länken finns lite mer info.

    https://teslaclubsweden.se/sa-trimmar-man-en-elmotor/

  11. #11
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Qwedz Visa inlägg
    Det går inte optimera en elmotor. Den byggs ju med den effekt som den är tänkt att avge.
    Självklart går det att påverka effekten. Höja spänningen till exempel. Är det AC kan man byta sinus mot fyrkant, mm mm.
    Sedan måste man naturligtvis ta hänsyn till hur mycket motorn tål. Summa summarum är det en komplex fråga.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Med tanke på hur komplext drivsystemet verkar vara och hur många som verkar drabbas av "hybridfel" med följd att bilen måste bärgas till verkstad så skulle jag aldrig låta nån peta i programvaran. Lagom kul att stå där med en fet räkning som inte täcks av garanti eller goodwill bara för att man ville ha 15-20 hk till.

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Elle
    Ort
    Köping
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Skandinavisk Motoroptimering uppger att deras programvara skulle ge 280 hk och 480 nm. Det är betydligt mer än alla seriösa aktörer hävdar. Knappast rimligt...
    Har du några tips på seriösa aktörer inom området? Jag trodde Skandinavisk motor optimering var/är seriösa? Men jag är helt ny på området så alla svar/råd är välkomna.
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-24 klockan 18:56. Anledning: Lagat trasigt citat

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Säger inte att Skandinavisk Motoroptimering är oseriösa, har igen personlig erfarenhet. Men att de anger så mycket mer effekt och vridmoment än andra etablerade firmor låter inte rimligt. Kan de redovisa hur det skulle gå till?

    Har själv erfarenhet av Tuningchip, det har funkat bra. BSR är ju också etablerade.

    Sen kan jag hålla med Mats ovan. Drivlinan i GTE är ganska komplex, man vill inte ha bekymmer med den. Garanti är ju i många fall inte aktuellt eftersom många är för gamla ändå, men kanske maskinskadeförsäkring.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Som jag fattat så finns det ingen firma på marknaden som lyckats optimera elmotor, utan alla trimmar bensin motorn på 150hk till ca 180 som är max för turbon i den..

    Så går tyvärr inte få denna till en raket, är galet komplex själva hybriddrivlinan....

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    En ökning på 25-30 hk och 50-60 nm på en liten motor är ju inte dåligt. Procentuellt är det ju bättre än många andra motorer.

    Som sagt, att Skandinavisk Motoroptimering skulle få så mycket mer än andra trimfirmor är föga troligt. Det i sig är förefaller inte seriöst att påstå.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Nej precis rätt bra, men det är en väldigt tung bil. Så räkna inte med att denna effekt ökning kommer märkas så mkt tyvärr...

    https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3691/...2014-2021-cukc

    Man är ju bortskämd med 888 Motor som sitter i GTi och R. Där man får mellan 50-70hk och 100Nm....
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-26 klockan 11:23. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Markus Södergren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    7
    Lite sent svar kanske men lite klargörande.
    Passat och Golf GTE stryper elmotorn i GTE läget.
    Ostrypt kan setupen leverera över 270hk/550nm…
    Firmor som enbart kalibrerar om bensinmotorn har inte spenderat tillräckligt med tid på programmet då allt styrs från samma ecu.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har du spenderat tillräckligt med tid på resultatet av 550Nm och framhjulsdrift i en vanlig passat..!

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Markus Södergren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Har du spenderat tillräckligt med tid på resultatet av 550Nm och framhjulsdrift i en vanlig passat..!
    Nej, jag har lagt mig på 280hk / 430nm. Jag vet hur 360hk 530nm känns på framhjulen i en Saab med diffbroms, behövs inte i familjepassaten

Liknande ämnen

  1. Passat GTE laddnivå
    Av PassatGTEel i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-09-04, 17:07
  2. Passat GTE laddningsfråga
    Av PassatGTEel i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-04-24, 16:34
  3. Passat GTE beställd
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-10-01, 19:36
  4. Passat GTE generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-08-14, 10:44
  5. Optimera Passat med DSG 177hk?
    Av shadowgrey i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-11-03, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin