Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53
  1. #21

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Då går det alltså inte heller att optimera tex en bensin, etanol eller dieselmotor?
    Optimera med avseende på vad?

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Effekt, vrid, körbarhet och/eller förbrukning kanske? Vad annars?

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Optimering – Wikipedia


    Menar du att eftermarknaden har mer utrustning, bättre folk och mer resurser att testa och kalibrera motorerna än vad VW har?

    Eller du kanske använder ordet optimera som i att höja effekten och sänka förbrukningen men ge avkall på emissioner och hållbarhet?
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-17 klockan 11:43. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    ? Att optimera parametrarna i en ECU är det många som kan, inte bara de två som (du tror) sitter inlåsta hos VW..
    Bilen du har är mappad för lite värre platser och bränsle (mm..) än det vi har här.. Dessutom behöver optimering/tuning inte ta hänsyn till försäkringsklasser..

    Men det är fullt möjligt att få mer effekt och sänka förbrukningen utan att ge avkall på emissioner och hållbarhet!

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Markus Södergren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    7
    VW har lite fler mål att ta hänsyn till.
    Miljöcertifiering
    Return of investment
    Prismedvetna kunder (batterier är dyra…)
    Intern politik, vissa bilar får inte ha mer effekt än andra!

    Kalibreringsdelen blir givetvis lidande av detta oavsett hur skickliga operatörerna i testcellerna är.

    i mitt fall så finns kalibreringen redan klar i styrdonet men är nedställd av någon anledning (GTE läget)…

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Optimering – Wikipedia


    Menar du att eftermarknaden har mer utrustning, bättre folk och mer resurser att testa och kalibrera motorerna än vad VW har?

    Eller du kanske använder ordet optimera som i att höja effekten och sänka förbrukningen men ge avkall på emissioner och hållbarhet?
    Kan inte riktigt hur det fungerar hos VAG, men t.ex. Caddy har väl olika effekt i "samma" motor, så det händer ju att det finns bilar med olika effekt mm som har likadan motor, då bör ju motorerna vara olika optimerade av tillverkaren. Vet Volvo har det så på personbilar och det är inget ovanligt på övriga på lastbilssidan. Jag har optimerat både motor och DSG och har nu en mycket "trevligare" bil att köra. Vet inte hur det är med hållbarheten, men använder man insidan av huvudet tror jag inte det är några problem? Sen så går ju allt att köra sönder oavsett

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    ? Att optimera parametrarna i en ECU är det många som kan, inte bara de två som (du tror) sitter inlåsta hos VW..
    Bilen du har är mappad för lite värre platser och bränsle (mm..) än det vi har här.. Dessutom behöver optimering/tuning inte ta hänsyn till försäkringsklasser..

    Men det är fullt möjligt att få mer effekt och sänka förbrukningen utan att ge avkall på emissioner och hållbarhet!
    Om det är möjligt så har VW:s ingenjörer misslyckats.
    Du glömmer att VW först och främst är ett vinstdrivande företag.

    All prestanda kostar, om motorn är byggd så att den utan att ge avkall på prestanda eller hållbarhet kan lämna 20-30% mer effekt så är den överdimensionerad.

    Självklart så är motorn kalibrerad och byggd för att kunna lämna full effekt i väldigt ogynnsamt väder väder en längre period med dåligt bränsle. Det är precis den marginalen man börjar tumma på när man skruvar upp effekten. Hur komponentval skulle ha något med försäkringsklasser att göra förstår jag inte riktigt.

    Gissningsvis så gör VW som alla andra, en marknadsavdelning undersöker vilka effektnivåer som dom vill ha i framtida bilar/motorer. Sen försöker man uppnå de kraven så billigt som möjligt. Att då bygga motorer med en sjuhelvetes säkerhetsmarginal är inte speciellt kostnadseffektivt.


    En fråga, hur många av de som säljer effekthöjningar tror du har koll på ökade avgastemperaturer och hur dessa påverkar livslängden på efterbehandlingen?

  8. #28

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av MackanZ Visa inlägg
    VW har lite fler mål att ta hänsyn till.
    Miljöcertifiering
    Return of investment
    Prismedvetna kunder (batterier är dyra…)
    Intern politik, vissa bilar får inte ha mer effekt än andra!

    Kalibreringsdelen blir givetvis lidande av detta oavsett hur skickliga operatörerna i testcellerna är.

    i mitt fall så finns kalibreringen redan klar i styrdonet men är nedställd av någon anledning (GTE läget)…

    Just GTE:n är intressant eftersom den ändå får betraktas lite som ett slafsbygge.
    Att man inte tillåter mer systemeffekt kan vara något så enkelt som att man skulle kliva över vridmomentsgränsen i växellådan. Alternativt att man inte kan bibehålla den ökade effekten tillräckligt länge för att kunna anse sig kalla det för "systemeffekt".

    Jag tror inte man kör sönder grejorna om man "chippar" bilen och kör med insidan av huvudet.
    Men jag skulle inte rekommendera någon att ta sin chippade TDi och hänga på en husvagn på 2 ton och köra upp och ner för backarna i Österrike en varm sommardag. Typiskt obra.

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Jag vill förtydliga att jag vänder mig emot ordet "optimera". Alla bilföretag optimerar sin kalibrering.
    Av alla jag sprungit på i bilbranschen så är nog motorkalibratörerna de som verkar vara de största motornördarna.

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Tänker du på Volvos femmor? 140 och 170 hk?

    Tror det finns så sådana exempel kvar idag, speciellt när det gäller överladdade bilar. Då blir turbovalet så extremt viktigt.
    Men visst, det kan säkert finnas exempel på när man vill sälja något med lägre effekt och att det blir billigare att ta en hyllprodukt och bara ställa ner effekten.

    Vore väldigt intressant om någon med tillgång till VW:s reservdelskatalog kunde titta på om tex är samma turbo i TDi 150 och TDi 190 på Passaterna.

    Bara för att spinna vidare på det exemplet så hade väl tex de tidigare TDi 150 inget Adblue system, medans detta var standard på TDi 190.

    Hållbaraheten märker man nog först på slutet av bilens tänkte livslängd. Kör man dessutom inte som en dåre så är det nog ingen större risk att grejorna går sönder,

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Här en intressant artikel där man intervjuar Svensk Motoroptimering, tyvärr låst artikel https://www.skd.se/2021/05/16/optime...ar-upp-motorn/

    Här är lite som jag bara kopierat och klistrat in:
    Vässa, kalibrera, chiptrimma eller optimera. Kärt barn har många namn, men allt går ut på att få en motor att bli mer effektiv. Genom att programmera om bilens dator kan kraftkällan både bli piggare och få en lägre bränsleförbrukning.
    Varför kalibrerar då biltillverkarna inte sina motorer optimalt från början? Det beror på att de har många parametrar att ta hänsyn till – bland annat ska motorn vara pålitlig och hållbar och bilen ha samma egenskaper på alla marknader och för alla klimat.
    Han har även optimerat sin egen bil. Den har nu 40 extra hästkrafter, mer vridmoment och lägre bränsleförbrukning. Det senare kommer sig av att det starkare vridmomentet gör så att kraftkällan arbetar lugnare.
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-05-22 klockan 14:35.

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    På diesel kan det möjligtvis vara så att man kan få ner förbrukningen eftersom man av emissions-skäl inte alltid kan gå för maximal verkningsgrad i alla lastpunkter.

    Att få lägre förbrukning på Otto är dock rent skitsnack, lambda 1 är lambda 1 och det finns inte mycket att göra.
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-14 klockan 10:27. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Ja min 2.0 tsi förbrukar inte mindre, men förmodligen samma vid landsväg/motorväg. Oftast blir det lite mer än innan optimeringen, men det beror nog mest på min högerfot.
    Ändra: Det var en Citroën 2.2 hdi som optimerats i texten, så det stämmer med diesel.
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-05-24 klockan 07:51.

  14. #34

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    Johan Dehlin
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2
    En gte har en bensinmotor på 150hk och en elmotor på 100hk.
    Men om man kör dem kombinerat (GTE mode) så stryps elmotorn till ca hälften.
    Så om man får tag i ett bra företag som optimerar så optimeras bensinmotorn till ca 180hk och man låser upp elmotorn så den använder alla sina 100hk istället för 50hk.
    Så man trimmar alltså inte elmotorn utan bara släpper lös all kraft den har

  15. #35

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Joo!, nu kan man trimma båda!. Skitballt! . En polare som har denna firman, jag kan ge rabatt

    Namn:  240827600_1541345776209647_3474734784074663599_n.jpg
Visningar: 493
Storlek:  142.1 KB
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-14 klockan 10:28. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #36

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    ...jag kan ge rabatt
    Är det inte polaren som ger rabatt???

    Måste vara svårt att få ner all kraft i backen, om man kör med steg 3 - med tanke på framhjulsdriften?
    Men rolig "motorkaraktär" kan man anta....

  17. #37

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det där ser ju riktigt roligt ut, snacka om sleeper

  18. #38

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Är det inte polaren som ger rabatt???

    Måste vara svårt att få ner all kraft i backen, om man kör med steg 3 - med tanke på framhjulsdriften?
    Men rolig "motorkaraktär" kan man anta....
    Haha, ja fan sant. Men jag får provision!. Nejdå . Ska visst gå som ett skott efter.... Rätt ballt att man kan trimma elmotorn oxå.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det där ser ju riktigt roligt ut, snacka om sleeper
    Ja precis och alla tror man är miljövän och kör hybrid! .. Jodå, kul med lite mer knuff när man bara kör el, är ju lite det man saknat när man testat GTE bilar

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Markus Södergren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    7
    Bilarna blir betydligt trevligare, min favorit är däremot inte enbart den högre effekten utan att kunna stänga av start/stop så bilen är lite snabbare från start vid rödljus!
    Går även att styra laddning vid olika temperaturer, hastighet, belastning samt hastighetsgränser för enbart eldrift.
    Har gått igenom det mesta i programmen från GTE nu och det finns mycket att "låsa upp". Nästa steg blir att gå igenom programmet även för invertern, kanske något för eftermarknadskonvertering av äldre bilar!

  20. #40

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Intressant!, ja kan tänka mig att det finns mkt att labba med!. Är ju onödigt avancerade dessa hybrider, därför man gärna vill på emot ren eldrift. Mkt enklare att tjäna pengar och underhålla en ren elbil.

    Start stop går fortfarande inte att ta bort smidigt på mk8an än, vilket är jäkla irriterande.
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-17 klockan 11:44. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Passat GTE laddnivå
    Av PassatGTEel i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-09-04, 17:07
  2. Passat GTE laddningsfråga
    Av PassatGTEel i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-04-24, 16:34
  3. Passat GTE beställd
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-10-01, 19:36
  4. Passat GTE generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-08-14, 10:44
  5. Optimera Passat med DSG 177hk?
    Av shadowgrey i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-11-03, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin