Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Adam M
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    2

    Köpa återkallad diesel

    Hej,

    Jag är ny till VAG, kikar specifikt på Passat CC med EA189 (CFGB) 2.0 tdi på 170 hk vilken återkallades i samband med dieselgate. Från vad jag läst har vissa ägare med EA189-motorer efter återkallelse upplevt minskad motoreffekt och vridmoment, andra har fått problem med EGR-ventilen vilken behövts bytas ut. Det har nu gått ett antal år sedan bilarna återkallades så jag undrar om det ska vara lugnt att köpa en bil som återkallats? Är dessa "symtom" generellt ovanliga?

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av dieselg8 den 2020-11-08 klockan 22:00. Anledning: Felstavat

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Hej

    Jag har en 2012 140HK som jag tyvärr lämnade in för åtgärd. Den blev tröttare, vridet sjönk. Kraften vid låga varv som den hade innan uppdateringen försvann. Det är en manuell och växelindikatorn vill att man behåller lägre växel vid samma hastighet som innan. Har du inte kört/ägt någon sedan tidigare så kanske du blir nöjd då du inte har något att jämföra med. Men som ägare av en bil man ägt innan och efter uppdateringen så skulle jag säga hålla dig borta från en uppdaterad bil.//Kristian
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-09 klockan 10:18. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Adam M
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    2
    Tackar för svaret! Det låter rimligt, kommer testköra en inom kort och känna efter.
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-09 klockan 10:18. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag har haft två EA189 bilar, båda uppdaterade. Märkte ingen som helst skillnad i kraftleverans efter uppdatering. Här kan du läsa om VAG:s Trust Building Measure i frågan: http://www.vwdieselinfo.se/2017/06/1...atgarda-bilar/

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har inga egna erfarenheter av motorn, men av felsökning på tänd motorlampa och orkeslös motor. Gemensamt är att bilarna gått ungefär mellan 10000-15000 mil och fått mjukvaruuppdateringen. Tydligen gör den bland annat att EGR jobbar betydligt mer och har då gått sönder kort efter uppdateringen. Med min hjälp har dessa bilägare sluppit betala över 10000kr för byte av EGR då verkstäderna gjort bytet på goodwill.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Därav att vag erbjuder full garanti(ej nödvändigt å tjaffsa med goodwill)på relaterade komponenter i 2år efter uppdateringen.. spridare/egr/egr-kylare mm mm.. men efter 2år gått, så kommer grejjerna fortfarande sota igen(egr och dpf främst) och gå sönder pga att vi har så fruktansvärt dålig kvalité på dieseln i sverige, och då står man där.
    Optimering/egr-off löser problemet för all framtid, och ger renare gång på alla uppmätta sätt och vis, det är GULD för motorn att slippa raps/tallbarrs-sotet in i insuget, men det är inte helt lagligt.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Kanske beror på emissioner, tex för hög kväveoxid halt vid vissa driftsfall.
    Senast redigerad av vfr den 2020-11-09 klockan 19:24. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Därav att vag erbjuder full garanti(ej nödvändigt å tjaffsa med goodwill)på relaterade komponenter i 2år efter uppdateringen.. spridare/egr/egr-kylare mm mm..
    Är det verkligen så? Hur menar du - är det 2 års garanti på den hårdvaran som sitter i bilen vid uppdateringen, eller är det 2 års garanti på en ny del som ersätts i samband med att man fått just problemet jag beskriver avhjälpt?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Två års garanti på grejjerna som sitter i bilen vid uppdateringen, som jag förstått det, tror tom man får detta på papper när man gör uppdateringen.
    (Exvis om en spridare/egr-kylare pajjar 1.5år efter uppdatering.. bara lämna in och få det åtgärdat)

    Som vanligt gällande vag så blir det väl en bedömningsfråga, men känner många som fått både spridare, egr mm bytt via denna garanti.

    https://www.honestjohn.co.uk/news/le...s-recall-work/
    Senast redigerad av Sn00k den 2020-11-10 klockan 03:06.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Två års garanti på grejjerna som sitter i bilen vid uppdateringen, som jag förstått det, tror tom man får detta på papper när man gör uppdateringen.
    (Exvis om en spridare/egr-kylare pajjar 1.5år efter uppdatering.. bara lämna in och få det åtgärdat)

    Som vanligt gällande vag så blir det väl en bedömningsfråga, men känner många som fått både spridare, egr mm bytt via denna garanti.

    https://www.honestjohn.co.uk/news/le...s-recall-work/
    Två års goodwill (max 24000 mil) på avgasrelaterade komponenter. Förutsatt att bilen är servad enligt tillverkarens rekommendationer.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Två års goodwill (max 24000 mil) på avgasrelaterade komponenter. Förutsatt att bilen är servad enligt tillverkarens rekommendationer.
    Nej, det är alltså inte fråga om nån goodwill, utan vags "trust building measure", en framtvingad garanti för att försäkra folk att det ska vara säkert att uppdatera sin ea189-bil utan negativ påverkan.(såhär i efterhand så vet vi att påverkan är tydligt negativ i kombination med sveriges dåliga diesel).

    Skillnaden är att en goodwill ofta är en godtycklig bedömningsfråga, medans denna TBM har präntat svart på vitt vilka villkor som gäller samt omfattade komponenter.
    25000mil/24månader enligt vags egna statement.

    http://www.vwdieselinfo.se/2017/06/1...atgarda-bilar/

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Nej, det är alltså inte fråga om nån goodwill, utan vags "trust building measure", en framtvingad garanti för att försäkra folk att det ska vara säkert att uppdatera sin ea189-bil utan negativ påverkan.(såhär i efterhand så vet vi att påverkan är tydligt negativ i kombination med sveriges dåliga diesel).

    Skillnaden är att en goodwill ofta är en godtycklig bedömningsfråga, medans denna TBM har präntat svart på vitt vilka villkor som gäller samt omfattade komponenter.
    25000mil/24månader enligt vags egna statement.

    http://www.vwdieselinfo.se/2017/06/1...atgarda-bilar/
    Jobbar inom koncernen, så vet vad som gäller. Det är inte frågan om en "garanti" i den bemärkelsen, utan att Volkswagen hjälper ev. drabbade kunder för att, så att säga, skapa "Goodwill".

    Vad jag ville belysa är att bilen måste ha komplett servicehistorik enligt Volkswagens rekommendation för att man skall vara berättigad ovanstående. Många bilar är inte servade som de skall, särskilt inte när de börjar bli gamla. Det är många som fått avslag för att bilen inte är underhållen som den skall eller att det inte finns dokumenterat. Kan vara bra att veta

    Även värt att veta är att väldigt många bilar redan är uppdaterade för mer än 24 månader sedan.
    Senast redigerad av Crille82 den 2020-11-10 klockan 16:07.

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    L-G
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Optimering/egr-off löser problemet för all framtid, och ger renare gång på alla uppmätta sätt och vis, det är GULD för motorn att slippa raps/tallbarrs-sotet in i insuget, men det är inte helt lagligt.
    Har också en -14 TDI 140hk som uppdaterades, upplevde direkt att den tappade lite vrid/effekt ( blev lite tjyvstopp i början).
    Kör den väldigt lite ( frugans bil) men nu när den passerat 10 000 mil upplever jag att den blivit avsevärt värre, får nästan hålla på och slira för att komma iväg.

    Är ganska "off" när det gäller motorer och bilar, vad är det för optimering du nämner i ditt inlägg ?

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Jobbar inom koncernen, så vet vad som gäller. Det är inte frågan om en "garanti" i den bemärkelsen, utan att Volkswagen hjälper ev. drabbade kunder för att, så att säga, skapa "Goodwill".

    Vad jag ville belysa är att bilen måste ha komplett servicehistorik enligt Volkswagens rekommendation för att man skall vara berättigad ovanstående.
    Du missar poängen med just "goodwill", det är inget någon är berättigad till, utan godtyckligt, något man kan ge tex en trogen kund.
    "Trust building measure" är något dom mer eller mindre blev pressade till, dels för att folk ens skulle överväga uppdateringen, efter skälig kritik, men även ett försök att lägga locket på, iom att dom stod vidöppna för stämningar ifrån privatpersoner i flera länder.

    har du en bil med uppdaterad programvara(och fullstämplad bok, om så på meca/mekonomen) där tex en spridare havererar, så SKA det åtgärdas i enlighet med vags egna dokument och åttaganden.

    Jobbar inte inom koncernen, men har diskuterat detta gällande 10tals bilar i ärenden på vag, där man ofta som liksom du gärna ser att det ska vara ett goodwiil-ärende där helst ser att bilen "måste" vara servad på vag.
    Men det där blev det nedslag på i domstol, så där finns prejudikat, och efter att dom kollat med tyskeland, så har dom i samtliga fall åtgärdat felen utan kostnad.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av KTM Gurra Visa inlägg
    Är ganska "off" när det gäller motorer och bilar, vad är det för optimering du nämner i ditt inlägg ?
    Optimering är när man går in och ändrar parametrar i motorns styrenhet, för att höja effekten och vridmomentet inom drivlinans säkerhetsmarginaler.
    Man justerar även förbränningen, insprutningstidpunkt, mängd, laddtryck mm för att ta hänsyn till det bränsle och kvalité som finns tillgängligt.
    Resultatet är en betydligt piggare och mer välmående motor, med reducerad sotuppbyggnad och något lägre förbrukning(8-10%).
    Finns också möjlighet att stänga av tex EGR-system, som är ett mycket tokigt påfund med att leda tillbaka sotiga avgaser in i insuget igen.. en funktion som efter bara ett pas tusen mil ger SÄMRE uppmätta avgasvärden, än om den helt tagits bort.
    Det är som sagt lag på att den ska finnas där, både på tillverkare samt brukare av bilen.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Du missar poängen med just "goodwill", det är inget någon är berättigad till, utan godtyckligt, något man kan ge tex en trogen kund.
    "Trust building measure" är något dom mer eller mindre blev pressade till, dels för att folk ens skulle överväga uppdateringen, efter skälig kritik, men även ett försök att lägga locket på, iom att dom stod vidöppna för stämningar ifrån privatpersoner i flera länder.

    har du en bil med uppdaterad programvara(och fullstämplad bok, om så på meca/mekonomen) där tex en spridare havererar, så SKA det åtgärdas i enlighet med vags egna dokument och åttaganden.

    Jobbar inte inom koncernen, men har diskuterat detta gällande 10tals bilar i ärenden på vag, där man ofta som liksom du gärna ser att det ska vara ett goodwiil-ärende där helst ser att bilen "måste" vara servad på vag.
    Men det där blev det nedslag på i domstol, så där finns prejudikat, och efter att dom kollat med tyskeland, så har dom i samtliga fall åtgärdat felen utan kostnad.
    Nej, jag missar inte poängen. Vet skillnaden mellan "garanti" och "goodwill". "Trust building measure" handlar inte om att Volkswagen tar alla fel oavsett omständigheter.

    Jag har aldrig påstått att bilen skall vara servad på märkesverkstad, det finns det inget krav på. Den skall vara servad enligt tillverkarens föreskrifter och det skall finnas dokumenterat. Det jag vill belysa är, som sagt, att många bilar inte är servade och dokumenterade som de skall. Dessutom är 3/4 av alla bilar redan uppdaterade för mer än 24 månader sedan, då är det inte aktuellt ändå.

Liknande ämnen

  1. Diesel injektorer
    Av icka i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-01-10, 21:08
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-17, 22:27
  3. Köpa passat diesel 2001-
    Av vw_audi i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 17:22
  4. Golf diesel. kommer ingen diesel
    Av Subzero i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 19:42
  5. 1,6 diesel?
    Av hellseeker i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 00:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin