Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998

    Vinterförvaring - vad är bäst?

    Då är det dags att ställa undan A4 caben för denna säsong. Förvaras i kallgarage med asfaltgolv.
    Hur gör ni andra med eventuella entusiastbilar. Palla upp på bockar? Högre tryck i däcken? Full tank? Service innan avställning? Täcke på? I så fall, vilken sort, ett tätt eller ett som andas? Duger Biltemas?

    Alla tips och råd tas gärna emot.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Brukar fylla lite mer i däcken, nytvättad och vaxad. Ny olja och filter, full tank med 98. Sätter på min Ctec någon gång då och då, mellan 4-6 veckor.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Precis som ovan fast jag måste montera ur mina batterier och underhållsladda på annan plats då jag inte har tillgång till el i de kalla vinterförvaringsgaragen. Dessutom sätter jag in torrbollar i bilarna, de bilar där kupe och bagage är åtskilda får en torrboll i kupen och en annan i bagaget.

    Då jag har tråkiga erfarenheter av möss har jag batteridrivna mus-skrämmor i bilarna och betesfällor med råttgift utanför bilarna. Dessa går på 9V-batterier och de dyra long-life-batterier som är tänkta att räcka typ 10 år i en brandvarnare räcker lagom över en vinter i en mus-skrämma.

    Motoroljan skall som sagt bytas på hösten, men bromsvätskan skall bytas på våren.

    Jag använder inte täcken på bilarna. Det damm och smuts som hamnar på bilen över en vinter går snabbt att spola av på våren.

    m v h Henrik

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Torrbollar är bra. Speciellt om man har kapell då det blir lite mer tillslutet. Själv brukar jag ha kapell. På logen där jag ställer upp så blir det en del fåglar och dom skitar ner så förbannat. Dammet är som sagt inget problem.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Vår A4 cab får ett gammalt påslakan över tygdelen på cabben om någon fågel skulle komma in i utrymmet. Dvs ej tätslutande. Sidorutorna 10 mm öppning. Ctek laddare på.

    Däcken 3,1 kg någonstans i tryck som får stå direkt på marken. Brukar bli runda efter c:a 10 km körning på våren.

    2 torrbollar, en i kupen å en i bagaget.
    Då bilen bara går 100-150 mil per år så blir det oljebyte/service vart annat år ��. Bromsvätska enligt fuktmätare, dvs när denna ger utslag på för högt värde.

    Fyller ej tanken, den är väl av plast å rostar således inte så lite kondens kan väl knappast skada den. Vill ha färsk bensin på våren.

    Tja det var nog det hela.
    Senast redigerad av Peter-C den 2020-10-20 klockan 21:51. Anledning: Stavning
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    PS Tätslutande kapell skulle jag nog lnte lägga på i ditt fall då den verkar stå mer "ombonat" än Håkans bil ��.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Då jag har tråkiga erfarenheter av möss har jag batteridrivna mus-skrämmor i bilarna och betesfällor med råttgift utanför bilarna. Dessa går på 9V-batterier och de dyra long-life-batterier som är tänkta att räcka typ 10 år i en brandvarnare räcker lagom över en vinter i en mus-skrämma.
    Säkert kanonbra och håller mössen borta Jag har hört att en skål med diesel under bilen också ska vara bra mot möss, då de tydligen avskyr den lukten. Har tyvärr inte själv testat om det stämmer.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Tackar för all input!

    Torrboll - check!
    Ett luftigt täcke - check!
    Batteriet - hmm... hade gärna haft det i så bilen är larmad. Det finns fyra bilar till i längan. Sitter endast en motorvärmartimer med "äggklocka" som nog inte ger mer än två timmar i stöten.
    Oljan är bytt för cirka 300 mil sedan så den får nog anses vara fräsch nog att klara vintern.

    Men nivå i tanken, jag tänker att nästan tom eller liknande ger mer luft och därför kondens. Det är ju samma temp i garaget som ute så det kommer ju åka upp och ner mellan plus och minusgrader hela vintern enligt normal Stockholmstemperatur. En full tank innehåller mindre luft = mindre mängd kondens som gör bensinen dålig. Jag passade på att fylla upp då det var lokalt priskrig och 70 öre rabatt per liter

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Du kan ha batteriet inkopplat hela vintern, men om du inte underhållsladdar det emellanåt får du nog räkna med att byta batteri i vår. Så vitt jag vet skall det inte vara några problem med din A4, men en del moderna bilar har elektrisk öppning av huven till utrymmet där batteriet sitter. Varje vår brukar det på diverse forum fyllas på med frågor hur de skall komma åt sitt batteri när det blivit urladdat under vintern...

    m v h Henrik

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Du kan ha batteriet inkopplat hela vintern, men om du inte underhållsladdar det emellanåt får du nog räkna med att byta batteri i vår. Så vitt jag vet skall det inte vara några problem med din A4, men en del moderna bilar har elektrisk öppning av huven till utrymmet där batteriet sitter. Varje vår brukar det på diverse forum fyllas på med frågor hur de skall komma åt sitt batteri när det blivit urladdat under vintern...

    m v h Henrik
    Gissar att jag kommer sätta en skruv i vredet till timern så laddaren kan göra sitt
    Som du säger så finns cylinder i dörrlåset (redan motionerat och testat, även för bakluckan) och huvlåset är mekaniskt.

    Tack för tipset!

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Vår A4 cab får ett gammalt påslakan över tygdelen på cabben om någon fågel skulle komma in i utrymmet. Dvs ej tätslutande. Sidorutorna 10 mm öppning. Ctek laddare på.

    Däcken 3,1 kg någonstans i tryck som får stå direkt på marken. Brukar bli runda efter c:a 10 km körning på våren.

    2 torrbollar, en i kupen å en i bagaget.
    Då bilen bara går 100-150 mil per år så blir det oljebyte/service vart annat år ��. Bromsvätska enligt fuktmätare, dvs när denna ger utslag på för högt värde.

    Fyller ej tanken, den är väl av plast å rostar således inte så lite kondens kan väl knappast skada den. Vill ha färsk bensin på våren.

    Tja det var nog det hela.
    Vilken storlek på torrboll rekommenderas? Finns lite olika ser jag. Och ska de ställas i en skål, kan de svämma över eller blir det inte mer vatten än saltet kan binda och ryms i "koppen"?

    Tack för tipset!
    Senast redigerad av AndySwede den 2020-10-21 klockan 10:29.

  12. #12
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det borde inte bli mer än att det får plats i behållaren. Tror det var 1-2 cm på botten i Biltema-torrbollen i våras efter hela vintern. Har man torrboll så är det bättre att stänga till reltivt tätt, annar kommer det ju in viss mängd uteluft som sedan ska hamna i torrbollen. Har man möjlighet så kan man ju kolla upp någon gång under vintern också. Själv har jag den stående hos brorsan så jag är ju där då och då under vintern och kan titta till den.

  13. #13
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 283
    Det finns en mycket viktig anledning till att ställa torrbollen i en skål. OM det skulle bli minus i bilen och torrbollen är ganska full så spricker den. När det sen blir plus igen rinner allt uppsamlat (salt)vatten ut på ett ställe och orsakar en ful fläck och potentiell rost. Jag har testat detta i praktiken och vet att det inte är kul.....
    Även om man har bilen i ett uppvärmt utrymme så är det ingen garanti, element kan gå sönder, jordfelsbrytare lösa ut, strömavbrott kan inträffa osv.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Översvämmad torrbolle. Har mina i ett liten aluform utrangerad från köket . Org torrbolle kör jag med. Blir ganska fullt av vätska, kanske bidrar mina lätt öppna rutor till det..... Jag har batteriet i med laddare på hela tiden. Kommer ej åt bilen så lätt så det får gå.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag har batteriet i med laddare på hela tiden. Kommer ej åt bilen så lätt så det får gå.
    CTEK´s laddare kan stå på underhållsladdning hur länge som helst, absolut inga problem för batteriet.

  16. #16
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Översvämmad torrbolle. Har mina i ett liten aluform utrangerad från köket . Org torrbolle kör jag med. Blir ganska fullt av vätska, kanske bidrar mina lätt öppna rutor till det.....
    Det gör det alldeles säkert. Då blir ju aldrig luften i bilen avfuktad eftersom det hela tiden kommer in ny fuktig luft. Om man inte har en torrboll så kan det vara lämpligt att ventilera ut den fukt som finns så gått det går, men om man har det så är det bättre att hålla stängt till och se till att den får göra sitt jobb.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Jag har hittils klarat mig från att torrbollarna frusit, gissningsvis innebär kalciumkloridsalthalten att fryspunkten sjunker några grader. Men för säkerhets skull brukar jag ställa dem i glasslådor av plast, typ BigPack. Det känns också tryggt med en extra låda om man skulle råka välta torrbollen eller bara råka skvalpa till den när man tar ur den.

    På våren brukar jag tömma ut vätskan på någon ogräsplanta som jag vill bli av med, ofta i skarven mellan asfalt och garage-tröskel eller mellan asfalt och någon kantsten. Kalciumklorid som är den verksamma delen i torrbollen drar åt sig fukt från luften och används även mot ogräs i t ex grusgångar.

    m v h Henrik

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    [
    En torrboll delux till kupén och en snik till bagaget. Två diskbaljor att ställa dem i. Köpte också ett kapell för inomhusbruk på Biltema. Hoppas nu på regnfritt någon dag så jag kan åka och tvätta för att sedan ställa undan med täcket på.
    ATTACH]12129[/ATTACH]
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Då har Ådi gått i ide. Tvättad, torrbollar i kupén och bagaget, 3,1 bar i däcken, full tank, ctek laddare ansluten, täcke från Biltema på.

    Det sitter en motorvärmartimer där, numera med en skruv i vredet så laddaren får kräm hela tiden 😁
    Namn:  20201101_133227.jpg
Visningar: 770
Storlek:  945.0 KB

  20. #20
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Kanon, Andreas!

    Jag ska iväg med min någon dag också. Hann inte med nu i helgen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 21:09
  2. 02A låda på mk2, vilket är bäst?
    Av Sweeper i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 14:40
  3. Skillnad olika extraktor? vilken är bäst.
    Av Smurfen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 20:39
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 13:47
  5. Hockey när den är som bäst
    Av emilson i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin