Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37

    VW Polo 2019, avståndsradar känslig för fuktig väderlek?

    Nu ska fruns WV Polo 2019 in på service. Ett återkommande fel vid tätt snöfall och även regn ibland är att avståndsradarn för bla. adaptiv farthållning upphör att fungera och ger ett felmeddelande. Har förstått att avståndsradarn sitter bakom det stora VW- emblemet i fronten och jag har på tips av arbetskamrat vaxat plastemblemet för bättre vattenavrinning. Är detta ett hårdvaru- eller mjukvarufel? På min V90CC så fungerar avståndsradarn i alla väder

  2. #2
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Enligt VW så arbetar avståndsradarn med hjälp av just radar, kortvågspulser som skickas iväg och detekteras vid eventuell retur. Tidsskillnaden mellan sändning och mottagning ger då avståndet. Att radiosignaler skulle hindras av regn eller snö finns inte på kartan. Vad som istället skulle kunna vara orsaken till felmeddelandet och den uteblivna funktionen är att fukten kommer in där den inte ska i någon elektronikbox i bilen. Säg åt verkstaden att kontrollera den möjligheten.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Tack för svar, jag levde i tron att radiovågor påverkades av snöfall och regn i någon mån? Vet när jag hade parabol så försvann/försvagades signalen vid kraftigt regn Får be verkstaden titta på detta.

  4. #4
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Vet när jag hade parabol så försvann/försvagades signalen vid kraftigt regn
    Då hade du en svag signal från början och satelliten har ett avstånd från din parabol på minst 36 tusen kilometer. Din frus Polo har inte samma avstånd till framförvarande bil ...

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Tack för svar, jag levde i tron att radiovågor påverkades av snöfall och regn i någon mån? Vet när jag hade parabol så försvann/försvagades signalen vid kraftigt regn Får be verkstaden titta på detta.
    Vi har 3 VW i släkten som har adaptiv farthållare, alla är känsliga för snö och smuts, farthållaren lägger av och man får ett felmeddelande. Går man ut och torkar av radarn så fungerar det igen.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Tack för att någon mer upplevt detta Jag gör precis som du, går ut och torka av "emblemet" så fungerar den igen. Då vet jag hur man ska resonera med verkstaden.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Samma på min 2019 T-Roc. Ibland ser jag inte ens nåt uppenbart på sensorn när den fellarmar så den är inte helt stabil.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Har någon fått detta problem åtgärdat via VW Sverige? Jag ser det som att avståndsradarn ingår i bilens säkerhetssystem med bla. autobroms. Och det kan vara ett hårdvarufel eller implementering, dvs. själva radarenhetens funktion är inte OK. Och det blir dyrt för VW om dom ska börja byta ut dessa enheter.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag tog tag i det i somras när jag skulle in på service. Tyvärr verkade det som att alla som kunde nånting om detta var på semester och skulle återkomma någon månad senare. Jag kunde inte boka in en ny tid just då så långt fram. Nu lämnar jag snart tillbaka denna privatleasing så jag låter det vara.

  10. #10
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vi har 3 VW i släkten som har adaptiv farthållare, alla är känsliga för snö och smuts, farthållaren lägger av och man får ett felmeddelande. Går man ut och torkar av radarn så fungerar det igen.
    Då undrar jag om det är radar i verklig bemärkelse, dvs korta radiopulser av hög frekvens. Istället är det Lidar, laserpulser (ljus) och då verkar det rimligt att smuts och vatten kan störa funktionen.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Light_...on_and_ranging
    Senast redigerad av Klubban den 2020-09-16 klockan 14:48.

  11. #11
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Radiovågor påverkas visst av nederbörd. Självklart beroende på våglängd/frekvens. Vi som upplevt analog tv kan säkert minnas sämre bild vid kraftig nederbörd och samma sak med satelliter. Signalen dämpas pga att signalen studsar åt olika håll.

    Jag vet dock inte vilken typ av "radar" som sitter i bilen.

Liknande ämnen

  1. VW GOLF 3 & VENTO | WÖRTHERSEE 2019 | VWHome
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-10-02, 22:57
  2. VW SCIROCCO MK1 | WÖRTHERSEE 2019 | VWHome
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-10-02, 22:55
  3. Förberedd för taklucka - VW Polo
    Av waqr i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-03-04, 21:32
  4. 2019 VW Golf 8 Test Mule
    Av Fredrix i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-17, 20:17
  5. Känslig gaspedal
    Av dollar i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin