Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    JT
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20

    Problem att uppdatera kartor 2020 Passat

    Hej,

    Har precis köpt en Passat Variant 2020 med Discover Pro, min bil är producerad september 2019 och verkar ha gamla hastighetsgränser så jag vill uppdatera kartorna till den senaste versionen daterad 15 juni 2020 men får det inte att fungera.

    Följer instruktionen för att uppdatera men sökningen hittar ingenting utan bara står och tuggar. Känns som att den inte känner av min USB-sticka eller inte kan läsa den. Måste man formatera den med något speciellt filsystem? Manualen nämner inget om det.

    Tacksam för tips.

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2018
    Namn
    Leif Marklund
    Ort
    Guldsmedshyttan
    Inlägg
    11
    Mig veterligen finns inga hastighets angivelse på kartan, dessa dyker upp vid skylt avläsningen.

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    JT
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20
    Jag tror den använder båda, vi har en massa sträckor i stan som är sänkta från 50 till 40 och 70 till 60 men som visar de gamla hastighetsgränserna tills man passerar en skylt med den nya hastigheten.

    Hur det än må vara vill jag gärna uppdatera kartorna till de senaste.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av lema5260 Visa inlägg
    Mig veterligen finns inga hastighets angivelse på kartan, dessa dyker upp vid skylt avläsningen.

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
    Jag har skyltad hastighet i min Discovery Pro från 2018. Ingen kamera som läser skyltar.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av jtq Visa inlägg
    Hej,

    Har precis köpt en Passat Variant 2020 med Discover Pro, min bil är producerad september 2019 och verkar ha gamla hastighetsgränser så jag vill uppdatera kartorna till den senaste versionen daterad 15 juni 2020 men får det inte att fungera.

    Följer instruktionen för att uppdatera men sökningen hittar ingenting utan bara står och tuggar. Känns som att den inte känner av min USB-sticka eller inte kan läsa den. Måste man formatera den med något speciellt filsystem? Manualen nämner inget om det.

    Tacksam för tips.
    Bilen uppdaterar kartorna själv! Om We Connect är aktiverat. Men hastigheterna är ett gissel.
    Verkar ta en jävla tid innan dom kommer in i kartan efter att det skyltats om.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    JT
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20
    Ja, bilen uppdaterar kartorna själv för de områden du brukar köra i men den uppkopplingen som ingår (utan att ha köpt extra datapaket) verkar inte vara den snabbaste. Har haft bilen i en vecka men ännu har inget uppdaterats automatiskt. Ska testa att lämna telefonen i bilen med hot spot aktiv och se om det gör processen snabbare.

    Ingen som har uppdaterat hela kartpaketet via USB-C på en nyare Passat? Skulle vara trevligt att få in hela kartpaketet på 29GB på en gång...

  7. #7
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av jtq Visa inlägg
    Ja, bilen uppdaterar kartorna själv för de områden du brukar köra i men den uppkopplingen som ingår (utan att ha köpt extra datapaket) verkar inte vara den snabbaste. Har haft bilen i en vecka men ännu har inget uppdaterats automatiskt. Ska testa att lämna telefonen i bilen med hot spot aktiv och se om det gör processen snabbare.
    Om din telefon är en Android så stänger den av Hotspot när den inte används på en stund (osäker på tiden). Dessutom undrar jag om du kan "gå runt" ditt aktuella abonnemang med en sådan metod. Har du kontaktat din säljare?

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    JT
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20
    Bilen har ett e-SIM samt möjlighet att koppla mot wifi. Funkar ungefär som en telefon, har man inte wifi så använder den bilens e-SIM. Så länge någon är uppkopplad mot telefonens hotspot kopplar den inte ner. Tyvärr är bilen parkerad för långt bort från min bostad så jag kan inte använda mitt wifi hemma.

    Oavsett så är det enda sättet att uppdatera hela kartpaketet via USB och jag får det inte att funka, har följt instruktionen till punkt och pricka.

    Länk till manualen
    https://webspecial.volkswagen.de/vwi...ne_2020_EN.pdf

    Ska kolla med säljaren men hoppades att någon här kunde komma med ett snabbare och exaktare svar

  9. #9
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av jtq Visa inlägg
    har man inte wifi så använder den bilens e-SIM. Så länge någon är uppkopplad mot telefonens hotspot kopplar den inte ner
    Vad menar du? e-Sim för wifi, ok. Var kommer telefonen då in i sammanhanget?

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    JT
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20
    Bilen har ett SIM-kort (e-sim) som ger internetuppkoppling men man kan också koppla upp bilen mot ett wifi om man vill.

    Min tanke var att eftersom bilen är parkerad för långt bort för att kunna koppla upp mot mitt wifi hemma så lämnar jag min telefon i bilen med hotspot aktiverad som jag kopplar bilen mot, detta i förhoppning om att telefonens internetuppkoppling skulle vara snabbare än bilens egna och på så sätt snabba upp uppdateringen av kartorna i de områden jag brukar köra. Helst vill jag dock uppdatera hela kartpaketet (29 gigabyte) via ett USB-minne men jag får det inte att fungera. Jag får kolla med säljare eller Volkswagen och se om de kan hjälpa mig.

  11. #11
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av jtq Visa inlägg
    Bilen har ett SIM-kort (e-sim) som ger internetuppkoppling men man kan också koppla upp bilen mot ett wifi om man vill.

    Min tanke var att eftersom bilen är parkerad för långt bort för att kunna koppla upp mot mitt wifi hemma så lämnar jag min telefon i bilen med hotspot aktiverad som jag kopplar bilen mot, detta i förhoppning om att telefonens internetuppkoppling skulle vara snabbare än bilens egna och på så sätt snabba upp uppdateringen av kartorna i de områden jag brukar köra. Helst vill jag dock uppdatera hela kartpaketet (29 gigabyte) via ett USB-minne men jag får det inte att fungera. Jag får kolla med säljare eller Volkswagen och se om de kan hjälpa mig.
    Glömde du lämna USB-minnet i bilen kanske?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    QUOTE=Danne_;256117]Men hastigheterna är ett gissel. Verkar ta en jävla tid innan dom kommer in i kartan efter att det skyltats om.[/QUOTE]

    Jag funderar på vad som är datakällan när det gäller hastighetsbegränsningar, Trafikverket? Någon mellanhand inblandad? För Google Maps och andra kartor och navigationsappar visar också fel /tidigare/ hastighet i många fall.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag funderar på vad som är datakällan när det gäller hastighetsbegränsningar, Trafikverket? Någon mellanhand inblandad? För Google Maps och andra kartor och navigationsappar visar också fel /tidigare/ hastighet i många fall.
    Referenskällan för hastigheter är nog Trafikverkets NVDB: https://nvdb2012.trafikverket.se/
    Men jag har sett vägar som blivit omskyltade och där NVDB sedan släpat efter några veckor innan den uppdaterats.

    Leverantörer av kart-data till olika typer av GPS-navigator-system prenumerera nog på data från NVDB, men sen blir det ju ytterligare en fördröjning innan de uppdaterat sina databaser och distribuerat sina uppdateringar.

    m v h Henrik

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av jtq Visa inlägg
    Ja, bilen uppdaterar kartorna själv för de områden du brukar köra i men den uppkopplingen som ingår (utan att ha köpt extra datapaket) verkar inte vara den snabbaste. Har haft bilen i en vecka men ännu har inget uppdaterats automatiskt. Ska testa att lämna telefonen i bilen med hot spot aktiv och se om det gör processen snabbare.

    Ingen som har uppdaterat hela kartpaketet via USB-C på en nyare Passat? Skulle vara trevligt att få in hela kartpaketet på 29GB på en gång...
    Just kart uppdateringarna verkar den hämta i bakgrunden och man får ingen som helst avisering om att den är uppdaterad.
    Inte då jag i alla fall. Och i mitt fall så har det här byggts om i halva samhället. Så det kommer lite då och då en ny gata i kartan.
    Har även fått byta ut Navigatorn på garantin för några månader sedan och då satt det en gammal karta in den nya enheten.
    tog någon vecka så var den tidigare uppdaterade kartan i rutan.
    Så har inte upplevt något problem med att den inte skulle vara aktuell.
    Programvaran i enheten kommer det en avisering om att den vill uppdatera. vilket dom skulle sätta med krut på att få till, det buggar en massa småsaker i min bil.

    Men just hastigheterna stämmer inte, Inne i samhället finns det sträckor som den uppdaterat med annan hastighet men efter landsvägarna här finns det flertalet sträckor som är om skyltade för flera år sedan som inte kommit med. Så det är nog kopplingen mellan dom som utvecklar kartan och dem som ger uppgifterna. Den kan säga att det är en annan hastighet hux flux fast den sett en skylt för ett tag sedan. Irriterande när man kör med farthållaren och bilen börjar bromsa.

    Min bil är tillverkad Aug 2019 så är en tidig 2020..Har haft den sedan ny.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Har samma problem som du fast jag har en 2018. Sätter in USB minnet och väljer att uppdatera kartan. Efter en stunds sökning så säger den att den inte hittar något minnen att uppdatera ifrån, typ. Kappar tråden lite. Är det någon som vet om man kan få till varning för fartkameror? Det finns i min Garmin GPS och vore trevligt att ha här oxå.
    Citat Ursprungligen postat av jtq Visa inlägg
    Bilen har ett e-SIM samt möjlighet att koppla mot wifi. Funkar ungefär som en telefon, har man inte wifi så använder den bilens e-SIM. Så länge någon är uppkopplad mot telefonens hotspot kopplar den inte ner. Tyvärr är bilen parkerad för långt bort från min bostad så jag kan inte använda mitt wifi hemma.

    Oavsett så är det enda sättet att uppdatera hela kartpaketet via USB och jag får det inte att funka, har följt instruktionen till punkt och pricka.

    Länk till manualen
    https://webspecial.volkswagen.de/vwi...ne_2020_EN.pdf

    Ska kolla med säljaren men hoppades att någon här kunde komma med ett snabbare och exaktare svar

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    JT
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20
    Tack för eran input,

    Det finns 4 olika versioner av kartdatan till Passat Discover Pro att hämta beroende på årsmodell, min bil är producerad september 2019 men är en 2020 års modell, köpte den ny (lagerbil) för en vecka sedan. Testade i ren desperation även att ladda hem kartdatan för 2019 års modell men den hittar inte heller den uppdateringen. Verkar vara lite skillnad på hur man uppdaterar 2020 års modeller, det görs inte längre i navigeringsprogramvaran utan under systeminformation i setupmenyn, det finns två sätt att uppdatera, online eller via USB, online verkar bara vara systemuppdateringar, det dök upp ett gäng såna redan första dagen jag hade bilen. Via USB hittar den inget, har låtit den stå och tugga säkert 10 minuter men inget händer. Kontaktar Volkswagen imorgon och hoppas de har några tips. USB-minnet funkar fint när jag testar den i datorn, det enda jag kan tänka mig är att bilen inte kan läsa FAT32 som minnet är formaterad med.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Jag provade både med FAT32 och NTFS. Samma resultat
    Citat Ursprungligen postat av jtq Visa inlägg
    Tack för eran input,

    Det finns 4 olika versioner av kartdatan till Passat Discover Pro att hämta beroende på årsmodell, min bil är producerad september 2019 men är en 2020 års modell, köpte den ny (lagerbil) för en vecka sedan. Testade i ren desperation även att ladda hem kartdatan för 2019 års modell men den hittar inte heller den uppdateringen. Verkar vara lite skillnad på hur man uppdaterar 2020 års modeller, det görs inte längre i navigeringsprogramvaran utan under systeminformation i setupmenyn, det finns två sätt att uppdatera, online eller via USB, online verkar bara vara systemuppdateringar, det dök upp ett gäng såna redan första dagen jag hade bilen. Via USB hittar den inget, har låtit den stå och tugga säkert 10 minuter men inget händer. Kontaktar Volkswagen imorgon och hoppas de har några tips. USB-minnet funkar fint när jag testar den i datorn, det enda jag kan tänka mig är att bilen inte kan läsa FAT32 som minnet är formaterad med.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Filen som laddas hem är det en .tar eller .zip?
    Iaf så är båda formaten arkiv filer och skall packas upp, tror inte den kan läsa dessa filer som dom är.
    Sen gäller det att få rätt katalog i roten på minnet, annars läser den inte heller minnet.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    JT
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    20
    Jag har följt instruktionen till punkt och pricka och jag har en känsla av att även Sallesalva gjort det. Av någon anledning hittar inte bilen uppdateringen. Bara för att testa om man får något annat felmeddelande om man inte har USB-minnet inkopplat testade jag att söka efter uppdateringar utan minnet i bilen och den beter sig likadant, bara söker och söker men ingenting händer. Känns nästan som den inte ens fattar att man kopplat in minnet.

    Manualen finns här
    https://webspecial.volkswagen.de/vwi...ne_2020_EN.pdf
    Senast redigerad av jtq den 2020-09-14 klockan 17:14.

  20. #20
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av jtq Visa inlägg
    Jag har följt instruktionen till punkt och pricka och jag har en känsla av att även Sallesalva gjort det. Känns nästan som den inte ens fattar att man kopplat in minnet.
    Manualen till min Golf är otydlig. Den som skrivit den kan inte teknik. Allt som gäller detaljerad information är uteslutet.
    Någon annanstans såg jag att för att läsa in info till "Infotainmentsystemet" (Fjantigt namn) så ska man använda SD-läsaren i handskfacket, inte USB-uttaget. Har du provat det?

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-10-26, 07:50
  2. Uppdatera navi kartor media Golf 7 R
    Av MickeR i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-04-11, 14:44
  3. Problem att uppdatera VCDS
    Av Mulder-_- i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-02-07, 16:17
  4. Problem att starta Passat V5
    Av _2fun4u_ i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 09:06
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin