Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Cristian
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    4

    Bältesvarnaren låter hela tiden

    Hejsan!

    Jag har ett litet problem med min bältesvarnare på passagerare sidan på min Golf 5.

    För några månader sen så började den att låta fast det inte satt nån där. jag har provat med att spänna fast bältet fast det hjälper inte!!

    Jag har läst att man kan få bort plingandet antingen genom att Dator/utrustning eller att dra ut nån sladd som sitter under sätet.

    Jag tänkte fråga här om nån av er har vet hur man gör för att få bort plingandet eller om jag måste lämna in den.

    Skulle vara tacksam för alla svar som kan hjälpa mig genom detta.

    P.S Jag har ingen utrustning som kan släcka detta så jag måste antingen lämna in den eller köpa en sån utrusning.

    tack på för hand!!

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 015
    Varningen går att programmera bort, men det löser ju inte problemet. Du behöver byta bälteshållaren, det sitter en liten microswitch där som gått ur funktion antagligen.

  3. #3
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Molina Visa inlägg
    För några månader sen så började den att låta fast det inte satt nån där. jag har provat med att spänna fast bältet fast det hjälper inte!!
    Det är två switchar, en som känner av om någon sitter i stolen och den andra som känner av om bältet är fastspänt.
    I ditt fall är det märkligt att det inte slutar pipa när du spänner fast bältet. Det borde säga att avkänningen i sitsen inte spelar någon roll här men switchen i bälteslåset är troligtvis trasigt, alternativt har du ett kabelbrott till den switchen någonstans.
    Kan du hitta den switchen så är ju felsökningen enkel i första skedet. Om du manuellt (utan att spänna fast/ta bort bältet) kan få switchen att slå till/från och det gör skillnad (pipet slutar) så är det den mekaniska förbindelsen mellan bälteslåset och switchen som inte fungerar. Annars är det ett kabelbrott alternativt är switchen trasig. Då mäter du switchen med en multimeter ställd på att pipa. Piper multimetern i ena läget för switchen men inte i andra så har du (troligen) ett kabelbrott. Annars är det switchen som inte öppnar/sluter.
    Hänger du med?
    Senast redigerad av Klubban den 2020-09-09 klockan 15:07.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Varnar den specifikt för att det är passagerarplatsen som är obältad?

    För det finns ju annars möjligheten att det är switchen i förarbälteslåset som är trasigt och plingar trots att du har det fastspänt när du kör. Hände nämligen i min gamla Passat B6. Där fanns ingen specificerad plats för varningen, så det tog lite felsökning innan jag fattade att det var just bälteslåset på förarplatsen som bråkade.

  5. #5
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Osannolikt
    Senast redigerad av Klubban den 2020-09-09 klockan 17:59.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Cristian
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    4
    Jo det stämmer nog rätt i som du säger att det löser inte problemet, men det skulle vara skönt att bli av med ljudet fast det är en snabblösning.

    men tack för att du tog din tid och svarade

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Cristian
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Varningen går att programmera bort, men det löser ju inte problemet. Du behöver byta bälteshållaren, det sitter en liten microswitch där som gått ur funktion antagligen.

    Jo det stämmer nog rätt i som du säger att det löser inte problemet, men det skulle vara skönt att bli av med ljudet fast det är en snabblösning.

    men tack för att du tog din tid och svarade

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Cristian
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Klubban Visa inlägg
    Det är två switchar, en som känner av om någon sitter i stolen och den andra som känner av om bältet är fastspänt.
    I ditt fall är det märkligt att det inte slutar pipa när du spänner fast bältet. Det borde säga att avkänningen i sitsen inte spelar någon roll här men switchen i bälteslåset är troligtvis trasigt, alternativt har du ett kabelbrott till den switchen någonstans.
    Kan du hitta den switchen så är ju felsökningen enkel i första skedet. Om du manuellt (utan att spänna fast/ta bort bältet) kan få switchen att slå till/från och det gör skillnad (pipet slutar) så är det den mekaniska förbindelsen mellan bälteslåset och switchen som inte fungerar. Annars är det ett kabelbrott alternativt är switchen trasig. Då mäter du switchen med en multimeter ställd på att pipa. Piper multimetern i ena läget för switchen men inte i andra så har du (troligen) ett kabelbrott. Annars är det switchen som inte öppnar/sluter.
    Hänger du med?

    Det va nästan så jag inte hängde med, Men jag förstod vad du menade.
    Jag tror att jag måste lämna in den så dom får laga felet. Förhoppningsvis blir det inte allt för dyrt.

    trodde ett tag där att det räckte med att dra ut nån kabel under sätet men så är inte fallet antar jag.

    tack för svaret, det hjälpte

Liknande ämnen

  1. Elfläkt går typ hela tiden..
    Av nickebergqvist i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-07, 19:31
  2. Blinkers lyser hela tiden!
    Av Kiljaro i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-05, 07:06
  3. Helljussymbolen lyser hela tiden
    Av Robban_e i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-01-21, 22:21
  4. RNS510 startar om sig hela tiden
    Av Linus_R32DSG i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 18:34
  5. Torkamotorn går typ hela tiden!
    Av M.Skoglund i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 15:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin