Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    Hans Larsson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    12

    Passat GTE laddnivå

    Är sedan ca ett halvt år ägare till en beg VW Passat GTE, årsmodell 2017, som nu har gått ca 5100 mil.
    Har en fundering kring batteriladdning och teoretisk körsträcka.

    Laddar i huvudsak från ett vägguttag med 5A och det tar då ca 9 timmar att ladda fullt. Vid fulladdat batteri är den teoretiska körsträckan 43 km enligt displayen. När jag startar bilen ändrar den ofta till 44 km teoretisk körsträcka, varför?

    När jag kör iväg förbrukas den teoretiska körsträckan snabbt till ca 39-40 km. Därefter räcker laddningen längre per km. Verkar som att batteriet inte är riktigt fulladdat trots att det enligt displayen är fulladdat, är det så? Eller förbrukas mer el i början när elmotorn inte är varm?

    En annan iakttagelse är att om jag laddar från en laddstolpe på stan, med högre laddström, går det att ladda batteriet till 44 - 45 km teoretiska körsträcka, varför?

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Jag kan inte svara dig på dina konkreta siffror, men dels är det ju uppgivna, dvs beräknade km. Inte någon sanning. Efter 6 år med plugg in hybrider, varav 3 med GTE så är mitt råd att kolla verkligheten. Det är det enda du har nytta av. Jo en sak till har man nytta av. Man får såklart en allmän bild av hur långt man kommer.

    Grattis till bilen för övrigt. Jag trivdes väldigt bra med min GTE.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det är antagligen en massa parametrar som beräknar flera gånger i minuten den teoretiska räckvidden som presenteras, precis som ditt körmönster varierar, eller vad du gör exakt när du kliver in i bilen. Du kanske startar radion, knappar in en destination på navin, blippar fram favvolåten på spotify, startar defrostern, rättar till mustaschen i spegeln med innerbelysningen tänd och vid mörker lyser strålkastarna, osv osv innan du kör iväg, dvs står på "tomgång" med förbrukare på. Ibland kanske du kör iväg på en gång.

    Utetemp har en stor impact på batteriets prestanda, samt om man kör många förbrukare samtidigt. Det kan också vara så att bilen minns din senaste "körstil" och beräknar prestandan efter det.

Liknande ämnen

  1. Passat GTE laddningsfråga
    Av PassatGTEel i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-07, 10:41
  2. Passat GTE laddningsfråga
    Av PassatGTEel i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-04-24, 16:34
  3. Ny Passat GTE
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-12-11, 03:26
  4. Passat GTE beställd
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-10-01, 19:36
  5. Passat GTE generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-08-14, 10:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin