Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305

    Adaptiv farthållare Arteon 2018

    Fungerar säkert på samma sätt på de flesta modeller från de åren? Finns väl 2 varianter av fartreglering? De som kommer upp och varnar några 100 meter före skylten och så de som läser av hastighetsskylten visuellt.
    På en sträcka när jag åker till jobbet är det normalt 90, men under sommaren har de sänkt tillfälligt till 70 en kortare sträcka. Det klarade farthållaren automatiskt och det var nog inte skyltarna den läste av, för den varnade innan man var framme vid de tillfälliga 70-skyltarna. Men nu är skyltarna nedplockade, så att det är 90 hela vägen, men den varnar ändå för 70.
    Vad är det som styr detta? Hur kan man få det rätt igen (om jag nu kan göra nåt åt det)?
    Är det Transportstyrelsen som glömt att justera tillbaka hastigheten?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 015
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Fungerar säkert på samma sätt på de flesta modeller från de åren? Finns väl 2 varianter av fartreglering? De som kommer upp och varnar några 100 meter före skylten och så de som läser av hastighetsskylten visuellt.
    På en sträcka när jag åker till jobbet är det normalt 90, men under sommaren har de sänkt tillfälligt till 70 en kortare sträcka. Det klarade farthållaren automatiskt och det var nog inte skyltarna den läste av, för den varnade innan man var framme vid de tillfälliga 70-skyltarna. Men nu är skyltarna nedplockade, så att det är 90 hela vägen, men den varnar ändå för 70.
    Vad är det som styr detta? Hur kan man få det rätt igen (om jag nu kan göra nåt åt det)?
    Är det Transportstyrelsen som glömt att justera tillbaka hastigheten?
    Eeh... vad jag känner till hämtas inga GPS koordinater för denna funktion. Konstigt att den reagerar på en hastighet som inte är skyltad. Testa att avaktivera och aktivera funktionen och se om nåt hakat upp sig?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Fredrik Forsman
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Eeh... vad jag känner till hämtas inga GPS koordinater för denna funktion. Konstigt att den reagerar på en hastighet som inte är skyltad. Testa att avaktivera och aktivera funktionen och se om nåt hakat upp sig?
    Jag har en Passat 2020, den hämtar absolut hastighet även från kartan.
    Några områden hemma är sänkta till 40 Km/h men bilen visar 50km/h när jag svänger in på dom gatorna.
    Hastighetsskyltar saknas.

    Bilen läser även en 70km/h skylt på en avfart när jag åker på motorvägen till jobbet, det är lite störande.
    Verkar vara en kombination av karta och dom skyltar kameran ser.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 015
    Citat Ursprungligen postat av Fredd Visa inlägg
    Jag har en Passat 2020, den hämtar absolut hastighet även från kartan.
    Några områden hemma är sänkta till 40 Km/h men bilen visar 50km/h när jag svänger in på dom gatorna.
    Hastighetsskyltar saknas.

    Bilen läser även en 70km/h skylt på en avfart när jag åker på motorvägen till jobbet, det är lite störande.
    Verkar vara en kombination av karta och dom skyltar kameran ser.
    Ja precis, den infon ligger i det nedladdade kartmaterialet och det uppdateras ju inte när Trafikverket gör nåt med skyltarna.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Ja precis, den infon ligger i det nedladdade kartmaterialet och det uppdateras ju inte när Trafikverket gör nåt med skyltarna.
    Uppdateras inte i onlinetjänsten Google Maps heller.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 015
    Waze hämtar hastighetsdata via nätet och Google maps online traffic också, så realtidsdata finns ju tillgängligt. Men hastighetsskyltarna i original navin... näe inte hört talas om. De ligger som sagt i en fil på det nedladdade kartmaterialet vad jag känner till och är således statisk info.
    Senast redigerad av AndySwede den 2020-08-24 klockan 07:42.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Jo visst hämtar Goolge Maps kartdata online, men det hjälper ju inte om inte datakällan är uppdaterad. För skulle den vara det skulle väl Google Maps visa rätt hastigheter...

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 015
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jo visst hämtar Goolge Maps kartdata online, men det hjälper ju inte om inte datakällan är uppdaterad. För skulle den vara det skulle väl Google Maps visa rätt hastigheter...
    Maps har ju inte den funktionen, det verkar vara Googleägda Waze förbehållet. Men oaktat det så har inte infotainmentsystemet intelligensen att hämta denna data och presentera den. Jag använder Waze och Android Auto och det brukar funka rätt bra faktiskt både för hastighetsskyltar och live trafikdata. Men det blir ju aldrig bättre än vad Trafikverket (eller vilka det nu är) stoppar in i sin databas.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Google Maps visar skyltad hastighet när man använder appen via Apple CarPlay. De flesta sträckor jag kör har skyltad hastighet angiven i Google Maps via Apple CarPlay, dock visar den nog fel skyltad hastighet (gammal, tidigare hastighetsgräns) på ca 80 % av mina vanliga sträckor och det är som sagt mest troligt datakällan som inte är uppdaterad, och det är väl Trafikverket här gissar jag
    Senast redigerad av Marcus den 2020-08-24 klockan 11:18.

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Eeh... vad jag känner till hämtas inga GPS koordinater för denna funktion. Konstigt att den reagerar på en hastighet som inte är skyltad. Testa att avaktivera och aktivera funktionen och se om nåt hakat upp sig?

    Har testat lite nu, bl a avaktiverat funktionen, men felet finns kvar.
    Misstänker att det kom till när jag uppdaterat den inbyggda navigatorn. Men den uppdateringen är ju från nov. 2019 och den tillfälliga hastighetssänkningen görs bara från mitten av juni till mitten av augusti...
    Men antar att det inte är så mycket jag kan göra? Utan att vänta på nästa uppdatering och hoppas det åtgärdar problemet.

Liknande ämnen

  1. Walkmann’s Arteon
    Av walkmann i forum Projektforum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-01-02, 20:05
  2. Stänkskydd Arteon
    Av walkmann i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2020-06-16, 01:08
  3. Arteon GTR 2018 Rost och fler fel
    Av Nyborjaren i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2019-09-17, 19:57
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-09-23, 01:51
  5. Adaptiv farthållare Alltrack 2016
    Av scrotum i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-11-01, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin