Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Linus Malm
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    5

    Mobilhållare eller vad?

    Hej forumet

    Jag är påväg att skaffa en mindre andrabil och snöat in på Volkswagen Up eller Polo. När jag lusläst Blocket annonser har jag hittat ett antal VW Polo alla med någon lustig mobilhållare. Vid ett tillfälle har jag frågat säljaren, men han kunde bara konstatera att en tidigare ägare måste monterat den. Tyvärr är den skruvad i instrumentpanelen vilket känns lite synd om jag inte kan byta ut den mot en mer generell hållare för nyare mobiler... :-)

    Jag har bifogat 3 bilder från 3 olika annonser på blocket.

    Vad är detta för något egentligen?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är VW original tillvalsutrustning som kom paketerat i vissa kampanjutföranden av den generation Polo du söker efter.

    Alla gånger skulle jag välja Polo framför Up!, Polo känns som mycket mer bil, med relativt ”stor” komfort, särskilt chassi avseende dämpning är mycket bra för komfortabel färd.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Linus Malm
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    5
    Okey. Men till vilken mobiltelefonmodell ska den passa till? :-)

    Ja, Polo känns lite mer som en redig bil jämfört med Up. Försöker dock hitta en under 70.000 helst. Men jag letar vidare. Tips på saker man ska kolla upp särskilt tas det tacksamt emot!

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är en generell hållare bara. Sedan sätter man en modellanpassad hållare i den. Eller en blåtandsmodul. Blåtandsmodul hade vi på vår Polo.

  5. #5
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Det är en så kallad "Bury"-docka som satt fabriksmonterad i många VW tills för några år sedan. Den är en del av någon av de högre nivåerna av tillvalet "Mobiltelefonförberedelse" och är alltså monterad från fabrik, inte av tidigare ägare. Dockan har stöd för laddning samt extern antenn (kopplat till takantennen som innehåller en telefonantenn).

    Bury är ett system som hade sin storhetstid för 15 år sedan, söker man efter "Bury cradle" på Ebay så hittar man massa begagnade adaptrar för Nokia-lurar från den tiden. Sedan smarttelefonerna kom är det såvitt jag vet bara iPhone och Samsungs Galaxy S-modeller som det gjorts Bury-adaptrar till. Man hittar även Burys universaladaptrar av en ganska ful, klumpig typ (såna som klämmer om hörnen på telefonen). Har man en modern telefon med längd över 142mm så är det deras största adapter "3XL" som gäller, 500kr + frakt för en sån på Ebay. Vill man kunna ladda telefonen via universaladaptern (en laddsladd som hänger från sidan av adaptern) så kan man även behöva en adapter då den inkluderade laddsladden är micro-USB.

    Har för mig att när jag undersökte detta för ett par år sen så hittade man inte en universaladapter under tusenlappen. Dock hittade jag en 3D-modell på nätet för den delen man klickar fast i dockan. Det jag gjorde var då att ladda ner den filen, sedan rita upp en hållare i 3D som passade min telefon (inklusive skyddsskal) och beställde en 3D utskrift på delarna. Har sedan dess bytt telefon men inte brytt mig om att fixa en adapter till min nuvarande telefon. Hur som helst skulle inte Burys officiella 3XL adapter funka för mig då den maxar 165mm i längd, min nuvarande telefon är längre än så, även utan skyddsskal.

    Edit: Tydligen gör Bury en adapter (kallad "Powermount") som gör att man kan fästa deras nyare mobilhållarsystem "Powermount/Powercharge" i en Bury S8/S9 docka.
    Senast redigerad av cheba den 2020-08-14 klockan 00:18.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Man kan gå hitt och se om det finns adapter till telefonen:
    https://www.bury.com/consumer/us/pro...ct-finder.html

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Linus Malm
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    5
    Tack för mycket bra svar!!

    Sökte lite och hittade hållare på eBay https://www.ebay.co.uk/itm/Bury-S9-S...MAAOSwEppcDZFw

    Ganska dyr. Men jag ska köpa en bil först, så får vi se om det kan vara värt att investera i en mobilhållare delux!

    Tack @cheba!

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det kan vara duktigt omständigt att hitta dessa hållare, jag har en liggandes till en Nokia C2-1 som jag köpte från denna firma med basplatta 2013:
    https://www.jacob.de/produkte/bury-a...r-4465481.html

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Christian
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1
    Volkswagen säljer fortfarande en docka som passar till IPhone 6 på VWtillbehör-sidan för Polons basplatta . Så när jag hörde att IPhone SE görs i samma chassi som 6an skaffade jag dockan och telefonen. De sitter som en smäck!

Liknande ämnen

  1. Montera bort mobilhållare? Polo 6R
    Av iMats i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-06-30, 19:30
  2. Lämplig mobilhållare Passat GTE
    Av Puttaren i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-02-17, 20:25
  3. Mobilhållare till Golf 5
    Av vfr i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-12-18, 00:09
  4. Vad är att föredra? 1,6 eller 1,8?
    Av Bastard66 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 11:04
  5. Mobilhållare / Golf V
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 09:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin