Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22

    Vw Polo 2016: Rostiga tändstift och tändspolar

    Hej, har en Polo 6R årsm 2016 som gått ca 3700mil varav 1000 i min ägo. På servicen uppdagades att tändstift och spolar var rostangripna och att tomgången pga detta var ojämn. Jag har upplevt bilen som ryckig precis när jag ska köra iväg ända sedan köp för knappt ett år sedan men jag trodde att det berodde på mappning iom hårdare avgaskrav typ. Borde jag ändå byta tändstift eller kan jag köra tills det dyker upp en felkod eller liknande? Bifogar en bild på problemet. Tack på förhand för ev input

    Namn:  FFA593B0-C9FF-4000-85EB-A9917B0F04C7.jpeg
Visningar: 868
Storlek:  207.6 KB

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Vad sjutton har hänt där? Så ska det inte se ut. Sedan vet jag inte om det verkligen kan ge såna problem, men det ska inte se ut så oavsett. Har det varit vatten stående i tändstiftsbrunnarna?

    Du har inte servat den eller tittat runt lite i motorrummet sedan du köpte den?

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Med tanke på att till och med tändstiftets gänga är rostig undrar man ju hur resten av motorn ser ut?

    Man undrar ju verkligen vad som hänt. Har bilen körts ned i saltvatten? Har bilen haft en ägare som haft för vana att göra motortvätt med rikliga mängder vatten för att därefter ställa av bilen i några månader?

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Om bilen inte stått under vatten verkar motortvätt vara boven. Motortvätt utan rejäl varmkörning efteråt, annars kan väl inte vattnet bli kvar i brunnarna.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Nä, precis!

    Så fort man varmkör bilen rejält så kommer ju vattnet att försvinna. Och när det gått ner i gängorna på det viset så måste det ha stått där ett tag. Frågan är ju då som sagt hur det ser ut inuti. Jag hade ju inte trott att det skulle kunna ta sig ner så långt i gängorna ö.h.t. Men om det kan ta sig så långt, så kan det såklart ta sig resten av vägen också. Troligen små mängder, men ändå...

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Nä, precis!

    Så fort man varmkör bilen rejält så kommer ju vattnet att försvinna. Och när det gått ner i gängorna på det viset så måste det ha stått där ett tag. Frågan är ju då som sagt hur det ser ut inuti. Jag hade ju inte trott att det skulle kunna ta sig ner så långt i gängorna ö.h.t. Men om det kan ta sig så långt, så kan det såklart ta sig resten av vägen också. Troligen små mängder, men ändå...
    Nja, om vatten kommit in i cylindrarna tänker du? Det skulle ju innebära att det inte är tätt - sämre eller dålig/ingen kompression och då skulle nog motorn gå riktigt dåligt.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Uppskattar alla svar i tråden. Har inspekterat 1/4 tändstift och där var det ingen rost eller något konstigt alls. Saknade dock rätt verktyg och hade inte tid att pilla med övriga stift. Ska undersöka resten snarast.

    Men, borde man göra något åt detta? Alltså driva ärendet vidare på något sätt? Bilen är köpt hos VW-åf för knappt ett år sedan. Det ingick en sk DasWeltAuto-garanti som fortfarande gäller och bilen är helförsäkrad. DWA-garantin gäller dock inte tändstift enligt VW-åf och inte heller försäkringen verkar göra det. Men det kan ju finnas mer skador på motorn då ev som några är inne på här i tråden?

    Iom att bilen köptes för mer än 6 månader sedan så tror jag att bevisbördan hamnar på mig i det fall jag skulle vilja åberopa KKöpL på något sätt.

    Jag tänkte annars ev. byta tändstiften och om nödvändigt en/flera tändspolar.
    Senast redigerad av polotröja den 2020-08-10 klockan 02:26. Anledning: Stavfel och andra missar..

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Om det bara är tändstift och tändspolar som är rostskadade ser inte jag det som något stort problem. Byt tändstift och spolar och jag skulle nog också vara noga med att lägga en droppe olja på gängorna till de nya tändstiften innan de dras fast med momentnyckel.

    Oron är ju hur resten av motorn (och kanske även karossen ser ut). Om bilen har stått i saltvatten kanske insidan av t ex trösklarna är rostiga och kanske kan även andra delar av motorn eller elektronik tagit skada. Om vatten krupit in i cylindrarna och det blivit rost även inne i cylindrarna skulle det kanske gå att se med inspektionskamera som förs in i hålet för tändstiften.

    Innan du bestämmer dig för om du skall driva ärendet vidare bör du nog skaffa dig en så god uppfattning som möjligt om problemets omfattning. Kanske kan man även gå in med inspektionskamera i karossens hålrum. Nu är jag inte riktigt insatt i hur det ser ut i en Polo, men många bilar har elektronik under sätena som kan ta skada om man får vatten i kupen, t ex på grund av igensatt dränering. Kanske är det möjligt att göra en visuell inspektion av någon sådan elektronikbox och se om det börjat ärga. Hur ser klädseln ut i kupen, verkar det ha varit vatten i kupen? Eller tvärtom, verkar klädseln alldeles för fin så att man misstänker att den kan ha blivit bytt efter en vattenskada?

    m v h Henrik

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Nja, om vatten kommit in i cylindrarna tänker du? Det skulle ju innebära att det inte är tätt - sämre eller dålig/ingen kompression och då skulle nog motorn gå riktigt dåligt.
    Nej, det har du såklart rätt i. Det skulle ju innbära att cylindern inte är tät.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Nu ska vi nog inte överdriva för mycket, om karossen stått i saltvatten hade det nog märkts på andra detaljer. På tändspolen ser det ut som det stått ett par cm vatten en tid, det räcker med ett par veckor för att det ska börja rosta och har det väl börjat och motorn sen körs så att det blir varmt utan att allt vatten dunstar så accelereras korrosionen. Byt de påverkade detaljerna och som ovan lägg en droppe olja på gängan innan montering för att hindra vidare korrosion.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag läste att det till Europa smugit sig in bilar som skrotats i USA som haft vattenskador efter översvämningen i New Orleans som köpts som skrot och därefter fixats till i något av forna östblocks länderna.
    Men detta torde nog inte röra sig om några VW, utan mer bilar i lyxbils segmentet.

    Nåväl det som jag ser som lite alarmerande är rosten på gängorna. Jag som lekman skulle misstänka någon form av spricka i topplocket eller skada på topplockspackningen som gör att vatten kommer in i cylindern. Detta skulle ju mer än väl förklara dålig gång i motorn!
    Kolla alla stift och ta ett kompprov på motorn, det säger mycket.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Uppskattar alla svar! Men, jag blir lite konfunderad över vissa teorier? Bilen är en fd leasingbil, jag är andra ägaren. Ej import. Hur skulle den kunna vara saltvattenskadad? Eller varför? Bilen är i väldigt fint skick förutom det här då. Den går bra, ingen dålig gång eller liknande. Jag tycker att tomgången är väldigt stabil. Osäker på vad mekanikern menade. Det enda jag märker och har märkt är att den är lite av/på med gasen på ettans växel precis när man ska dra iväg. Men det är samma på min mc dvs lite av/på-känsla och där beror det på nya avgasregler och mappning-därav att jag tänkte att det var ngt liknande med bilen.

    Som sagt inga felkoder heller, borde det inte dyka upp några sådana om det vore ngt galet?

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Det enda jag kan tänka mig är att den i så fall rullat över någon kaj, inte så troligt kanske, men det har ju faktiskt hänt!

    Felkoder har garanterat dom flesta, och t.o.m bilmekaniker en alltför stor tilltro till. Det ska nog snarare ses som ett av dom verktyg man har för att felsöka en bil. Och garanterat finns det fel som kan uppstå på en bil som inte genererar felkoder och/eller rättvisande felkoder.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Går den jämnt, drar inget vatten, ingen tänd motorlampa skulle jag nog inte ens bry mig om att byta tändstift eller tändmodul, tills det är dags av någon annan anledning. En taskig tändspole brukar ge en felkod och tänd motorlampa i alla fall eftersom det genererar ofullständig förbränning, för att släppa ut skit ur avgasröret är nästan lika straffbart som grova ekobrott

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Nu ska vi nog inte överdriva för mycket, om karossen stått i saltvatten hade det nog märkts på andra detaljer.
    Nej, även jag tror att man sannolikt kan nöja sig med att byta tändstift och tändspolar. Men om det nu finns någon form av garanti kvar och man hittat en skummitet som skulle kunna tyda på att det finns fler skummiteter kan det vara värt att utesluta/bekräfta övriga skummiteter innan garantitiden går ut.

    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag läste att det till Europa smugit sig in bilar som skrotats i USA som haft vattenskador efter översvämningen i New Orleans som köpts som skrot och därefter fixats till i något av forna östblocks länderna.
    Även jag tänkte direkt på Katrina-bilarna när jag såg bilden. Men denna Polo är som sagt årsmodell 2016 och Katrina var 2005, men visst, den kan ju ha varit med om något liknande, t ex stått i något garage som drabbats av översvämning.

    m v h Henrik

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Om du är orolig för vad som eventuellt har hänt så kolla med VAG avseende reparationhistorik som har med ev fuktskada att göra. Inget fordon klarar att vara under vatten utan efterföljande reparation. Eftersom bilen är från 2016 (om den är Svensksåld) så finns det säkert arbetsorder hos VAG ÅF för ett sådant jobb (försäkringsärende).

    Jag gissar på att det är en motortvätt som orsakat problemet. No big deal i sådana fall, dvs ingen åtgärd mer än rengöring alternativt byte stift + ev spolar.

    Stift kostar inte så mycket i alla fall.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2020-08-11 klockan 01:27.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Stift kostar inte så mycket i alla fall.

    /Peter
    Vet inte vad kostnaden är till en Polo, men mina kostade "bara" 2500:- till Tiguanen hos VW

  18. #18
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vet inte vad kostnaden är till en Polo, men mina kostade "bara" 2500:- till Tiguanen hos VW
    Phuu!

    Köpte 4 st till min fd Golf 7 R på annat ställe än VAG åf. Det reducerade priset kraftigt.

    Kollade för skoj skull, idag kostar de 960:- för 4 st på AD bildelar till den bilen.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Kollade samtliga tändspolar idag (ej tändstift dock då jag ej hade rätt verktyg för detta) och det såg ut som nytt på 3/4 tändspolar. Tittade även ner i "brunnarna" och där var ingen rost i sikte förutom i det sista hålet längst till höger. Där såg man det rostiga stiftet tydligt och även en del rostavlagringar på tändspolen (enligt bilden tidigare i denna tråd). Torkade rent i brunnen och även utvändigt på tändspolen (invändigt såg det bra ut).

    Min plan är att köpa nya stift, jag antar att man byter alla 4 på en gång eller inget alls? Finns stift för cirka 600kr/4st så det är inte så mkt att bråka om egentligen. Ska man ha någon sorts fett i tändspolen? Något annat man ska tänka på? Är det viktigt att använda momentnyckel när man sätter tillbaka stiften?

    Tack för alla svar!

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-02-20, 16:35
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 10:28
  3. Polo -96, ska man kunna se ett tändstift tända
    Av engqvist84 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-28, 08:05
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 17:44
  5. Styra original VW tändspolar med NIRA
    Av Raz i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin