Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12

    Ratten rak - åker till höger, ratten åt vänster - bilen går rakt

    Hej,


    Har tidigare gjort inlägg om problem med kopplingen och låset på vänster dörrsida. Nu har allt reparerats till en total kostnad om 10 118 kr. Då har låscylindern bytts, fönsterhissen bytts (gick sönder när man bytte låscylindern - behöver dörrsidan öppnas vid byte av låscylindern)), länkarmsbussning bytts (upptäcktes när verkstaden provkörde), kopplingscylinder bytts. Allt borde vara frid och fröjd. Icke. Hämtade bilen idag, eller skulle ha hämtat ut den. Ratten rakt - bilen går åt höger. Ratten snett åt vänster - bilen går rakt.


    Om man byter följande på en Golf IV 1999 kan resultatet då bli att man måste hålla ratten åt vänster för att den ska gå rakt fram? En verkstad hävdar att problemet med att ratten måste hållas åt vänster inte kan ha något utförd reparation att göra.


    Om problemet inte kan uppstå efter utförd reparation så måste felet ha uppstått från det att bilen kördes ut från verkstaden till kundparkeringen. Vid inlämning fungerade ratten utmärkt, ratten ”rak” och bilen gick rakt fram.


    Ska jag bråka med verkstaden (där bilen står kvar)?


    Följande arbete utfördes.


    Byte länkarmsbussning
    Tvärlänk nedre ur- och inmontering 960,79
    Lager F tvärlänk ur- och inmontering 549,02
    Gummilager 440,02
    Skruv 97,98
    Skruv 84,00
    Låsplåt 83,94
    Skruv 95,17
    Mutter 396,34
    Totalt 2 707,26
    Moms 677,82
    Totalt inklusive moms 3 384,00


    Jag lägger till en fråga, vid byte av låscylinder öppnade man även dörrsidan. Då ramlade rutan ned och det blev ytterligare en kostnad om 2 505 kr (inklusive moms). Behövs dörrsidan demonteras vid byte av låscylindern? Jag trodde att det bara var en skruv i dörrkarmen.
    Senast redigerad av HåkanA den 2020-08-05 klockan 20:06.

  2. #2
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 283
    demontering av tvärlänk och byte av bussning till dito kan definitivt påverka framvagnsinställningen.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Då får jag stå på mig i morgon då bilen förhoppnongsvis blir klar. Det blir tredje resan på 7 mil t/r. Igår i onödan då man inte fixat kopplingen, idag då man ställt till det med ratten/framvagnen. De hävdar säkert att felet fanns där innan inlämningen....hur bevisa motsatsen.

    Tack för svaret, nu har jag lite kött på benen inför morgondagen.

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Håller med Micke. Har man pillat såpass mycket i framvagnen så kan definitivt hjulinställningen behöva göras om.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Kanon, tack. Ju mer info jag har från er experter desto bättre.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Låter befängt att betala för en ruta som verkstaden själv fördärvat. I övrigt instämmer jag till fullo med tidigare svar i tråden!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Om det bara är låscylindern dom bytt och inte låskistan så nej!
    Dörrsidan behöver inte demonteras för det.
    Det är precis en skruv i sidan på dörren, Tar inte många minuter att byta.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Tack Pudas o Danne!

    Då verkar det som om jag blivit rejält lurad. Det började med cylindern på vänster framdörr. Sedan uppstod ett problem med kopplingspedalen, det "hackade" när jag tryckte ned den i botten. Lämnade in bilen för att fixa detta. När de provkörde bilen för att kolla kopplingspedalen tyckte teknikern att det lät från bussningen fram. De sa att det var glapp i länkarmsbussningen.

    Inte så mycket val så jag sa "kör". Därefter fick jag reda på att upphängningen av rutan på vänster sida "delat sig" när de öppnade dörrsidan. Det blev inte så billigt. Jag ifrågasatte varför de tagit bort dörrsidan när jag tidigare fått svar här att det är EN skruv. De sa att man följde instruktionerna, samma sak sade man idag.

    När jag kollade omkring på nätet kunde jag ha fått en låscylinder för ett par hundra och flyttat över själva låset. Men jag ville inte ge mig på det därför åkte jag till verkstaden (auktoriserad, stor kedja).

    Följande kostnader slutade det hela med, förutom att man nu vill ha betalt för att ratten är sned för att man ska kunna köra rakt fram. Det lutar åt ARN......

    Dörrlås – vänster sida
    Låscylinder ur- och inmonterad 274,51
    Cylinder 1 143,62
    Totalt 1 418,13

    Byte länkarmsbussning
    Tvärlänk nedre ur- och inmontering 960,79
    Lager F tvärlänk ur- och inmontering 549,02
    Gummilager 440,02
    Skruv 97,98
    Skruv 84,00
    Låsplåt 83,94
    Skruv 95,17
    Mutter 396,34
    Totalt 2 707,26

    Fönsterhiss 2 004,39
    Totalt 2 004,39

    Kopplingscylinder byta
    Kopplingshuvudcylinder ur+inm 1 509,82
    Kopplingsmanövrering luftad 274,51
    Fäste 180,68
    Totalt 1 965,01

    Total kostnad 8 094,78
    Moms 2 023,70
    Totalt inklusive moms 10 118,48

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ska man verkligen behöva betala för okunskap hos aukt. verkstad?
    När vitala delar repareras eller byts, levereras väl inte bilen till kund utan provkörning?
    Kör på med ARN...

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Vilken verkstad är det, så andra slipper amatörerna?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    540
    Priserna i sig är väl inte så anmärkningsvärda för det arbete som de har gjort och det är ju inte heller orimligt att de tar betalt för en hjulinställning som de borde ha gjort från början. Det som drar ned omdömet är att de verkar ha gjort onödigt mycket arbete i samband med byte av låscylinder och att de inte gjort den hjulinställning som behövts efter arbetet med framvagnen.

    Om du går tillbaka till samma verkstad och klagar på ratten igen så är lösningen att göra en hjulinställning och det är fullt naturligt att begära att få någon tusenlapp betalt för det arbetet. Att hjulinställningen blivit felaktig beror inte på något slarv i samband med bytet av framvagnsdetaljerna utan är bara en naturligt följd av det arbetet.

    Det verkar finnas skäl att inte ha så stort förtroende för verkstaden, därför skulle jag ta bilen till en annan bilverkstad eller däckverkstad och låta dem sköta hjulinställningen.

    m v h Henrik

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Ojojoj, ett fint exempel där jag går igång ordentligt.
    Ifrågasätt fakturan från början till slutet. Be dem visa dig instruktionen för att byta låscylinder. Fråga varför de inte provkör bilen innan den lämnas ut till kund så de kan rekommendera en hjulinställning efter utfört arbete i framvagnen.

    Och de ska ge rabatt på fakturan som ersättning för dina kostnader för resor. Ingen idé att argumentera med servicerådgivaren i nytvättad pikétröja, här behövs samtal med verkstadschefen eller anläggningschefen.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vilken verkstad är det, så andra slipper amatörerna?
    Vi får väl se vad som händer när jag hämtar bilen idag, om den nu skulle bli klar idag. Hanterar de det hela på ett bra sätt är det onödigt att hänga ut dem. Är de omöjliga att ha med att göra så hamnar deras namn här.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Jag tycker inte att priserna sticker ut när det gäller själva arbetet, där ligger man nog minst lika bra till som andra auktoriserade verkstäder. Men att man öppnade dörrsidan vid cylinderbyte och att skenan som håller rutan går isär är irriterande.

    Hjulinställningen borde ju ingå när man byter delar som påverkar inställningen. Det skulle ha varit helt ok om man lagt på denna kostnad. Men att lämna ut en bil som inte är klar känns lite "off". Det borde ju ingå i instruktionen vid bytet.

    Nu står ju bilen hos dem så det är lite sent att plocka ut bilen därifrån och åka till ett annat ställe...tyvärr.

    Så man får väl inse att man alltid blir lurad :-) Märkligt nog har jag under alla år jag haft bil bäst erfarenhet från mindre verkstäder. De fixar äldre bilar utan problem och ofta med billiga lösningar. Dagens nya bilar klarar man ofta inte av eftersom det är elektroniska serviceböcker osv. Synd, jag saknar "killen på hörnet" som fixar det mesta.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Jag kommer i alla fall ifrågasätta bytet av den där "skenan" till fönstret eftersom de i onödan öppnat dörren. Enligt dem själva hade skenan fungerat om de inte öppnat dörrsidan.....fast den var de ju tvungna att öppna vid bytet av låscylinder......

    Det var nog chefen som jag talade med de två senaste tillfällena, jag konstaterade att vi inte går ihop och har lite olika uppfattning om relationen kund - leverantör.

    Så det blir väl till att hämta bilen, betala, skicka in en anmälan till ARN. Nästan så de borde hamna på www.dumpucko.se också (om den "konsumentsidan" finns kvar).

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Av priset för att byta låscylinder (274:-) kan man ju utläsa att det är ett väldigt enkelt och snabbt arbete med fastställt pris.

    Det säger sig självt att det hade varit ett helt annat pris om bytet krävde demontering/montering av hela dörrsidan.

    Mecken har väl helt enkelt läst på dåligt.

    Vad gäller bussningsbytet så går det ju faktiskt att i stor utsträckning undvika att behöva utföra en framvagnsinställning, helt avgörande är ju hur mycket man väljer att lossa.

    Här känns det som att man lossat på allt och rubbat inställningen, alltid då man gjort sådana arbeten kollar man inställningen efteråt och justerar vid behov.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Håkan Abrahamsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Nu har allt löst sig på ett bra sätt. Idag har Tony (kundmottagare) på Bilmetro i Gävle sett till att denna historia har avlöpt väl. Det har inte varit Tony som fått mitt adrenalin att rinna till, det har varit en av hans kollegor samt naturligtvis en eller flera av deras tekniker.

    I morse vid ca 10.00 blev jag uppringd av Tony som informerade om att bilen var klar och att ratten nu står rakt när man vill åka rakt. Det lät ju trevligt. Tony är den person som jag var i initial kontakt med och han är mycket duktig, trevlig och kundvänlig. Vi enades om att träffas strax efter 12.00 och jag trampade in på Bilmetro vid 12.04.

    Framvagnen
    De tog in bilen på morgonen och konstaterade att en framvagnsinställning behövde utföras. Man justerade allt som behövde justeras. Deras produktionschef (tror titeln var så) ville dock ta in bilen ytterligare en gång för att säkerställa att allt fungerade som det skulle. När bilen kördes in hördes ett ”gnissel” från ratten. Man smorde därför upp det som behövdes för att få bort gnisslet. Allt annat såg ok ut.

    Att man missat att kolla framvagnsinställningen var ett misstag, det brukar man alltid göra. Det var tydligen olika tekniker som arbetade med min bil pga att tekniker kommit tillbaka från semestern samtidigt som tekniker gått på semester.

    Fönsterhissen
    Efter telefonsamtalet med Tony låg han på teknikerna (och säkert produktionschefen) om varför man öppnat dörrsidan vid bytet av låscylindern. Teknikerna, och den mindre trevliga kundmottagaren, har hela tiden hävdat att jag har haft fel om att det endast är en skruv i dörrkarmen som behöver lossas vid byte av låscylindern. Enligt den mindre trevliga kollegan skulle dörrsidan lossas vid byte av låscylindern, det står så i deras ”program” för hur man byter låscylinder. Detta var väl en av anledningarna till att min relation med Tonys kollega var mindre god. Och hade ju SÅÅÅÅÅ fel.

    Det spelar ingen roll om han haft en dålig dag/vecka, kundhanteringen är viktig, då får man inte slänga ur sig ”jag orkar inte tjafsa” när kunden undrar varför man utfört en viss åtgärd.
    Han tyckte att jag ”anklagade” deras tekniker för att ha tappat skruven vid bytet och att de därför öppnat dörrsidan varvid fönsterhissen gått sönder.

    Tony gav sig inte och fick i förmiddags fram vad som egentligen hände.

    När teknikern som skulle reparera min bil körde in i verkstaden så vevade han ned fönstret för att öppna garageporten. Han tyckte att det lät konstigt om fönsterhissen. Därför demonterade han dörrsidan. Då ”delade” fönsterhissen på sig och rutan ramlade ned. Jag har ingen aning om vad som delat sig, kan det vara den där skenan som håller fast fönstret kanske. Det var då jag åkte på en kostnad om ca 2 505 kr (inklusive moms) för fönsterhissen. Man tog dock inte betalt för själva arbetet, varför är oklart. Dåligt samvete?

    Så Ni alla här på forumet har rätt. Det är EN skruv för att byta låscylinder, man behöver INTE öppna dörrsidan.

    Tony beslutade i samråd med produktionschefen att jag inte ska stå för någon kostnad avseende fönsterhissen. Jag tryckte in mitt kort i deras kortläsare och jag får en återbetalning på 2 505 kr.

    Jag hade inte fått justeringen av framvagnen utförd eller fått någon återbetalning av kostnaden för fönsterhissen om inte Ni alla experter här på forumet funnits.

    Så från mig till Er alla: STORT TACK FÖR HJÄLPEN!!!!!!!

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kul att det löste sig.. ��

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-07-01, 18:35
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-05-06, 15:19
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 11:49
  4. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 23:18
  5. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 20:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin