Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70

    Byte högtalare fram Golf 7

    Tycker ljudet är bedrövligt i Golf 7
    Sitter bara 5,25 tum fram men om man byter till en riktigt bra högtalare och går upp till 6,5 tum bör det bli ett jäkla lyft.

    Nån som gjort det? Funkar det med distansringar?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av jdaniels Visa inlägg
    Tycker ljudet är bedrövligt i Golf 7
    Sitter bara 5,25 tum fram men om man byter till en riktigt bra högtalare och går upp till 6,5 tum bör det bli ett jäkla lyft.

    Nån som gjort det? Funkar det med distansringar?
    Ingen koll på om det får plats. Men distansringar behövs väl inte när du ska ha i större högtalare, du måste ju ta upp hålen mer.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Leta upp ett par dynaudio högtalare på skroten eller Ebay så får du ett lyft redan där, samt att de passar rakt av. Så gjorde jag på min gamla.
    Annars har bland annat BRL distansringar som funkar fint.
    https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-...vii/index.html

    Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Ett annat tips är en Helix sub i reservhjulsbaljan, art nr. 000051419B, säljs bla. via VW åf.
    Jag hade en i min tidigare Passat Alltrack -12, och tyckte att det vart bättre ljud i den, än i mina nyare Passater med Dynaudio. En kollega hade en i sin Golf 7, och det blir ett förvånansvärt lyft faktiskt, trots att det är 2 ganska små högtalare i den, har för mig att det var två 6" högtalare.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Ingen koll på om det får plats. Men distansringar behövs väl inte när du ska ha i större högtalare, du måste ju ta upp hålen mer.
    Tänkte att om man har ringar så kommer högtalaren ut lite o då får man plats med en större, om inte dörrsidan tar i.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av jdaniels Visa inlägg
    Tänkte att om man har ringar så kommer högtalaren ut lite o då får man plats med en större, om inte dörrsidan tar i.
    Såklart, nu ramlade poletten ner

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det gäller att bestämma sig för hur mycket det får kosta först. Det finns liksom ingen övre gräns. Att bara byta högtalare och behålla original HU brukar inte ge ett jättelyft värt pengarna och arbetet tycker jag. Absolut störst skillnad är om du gör resan att dämpa dörrarna (och gärna fler paneler också) med asfaltmatta. Jag använder alltid Silent Coat. Det blir en enorm skillnad på originalljudet, och naturligtvis tystare i bilen. Egentligen behövs en lite mer kraftfull förstärkare för att det ska hända nåt positivt om man byter högtalare och vupps så flaxade några tusenlappar iväg igen.

    Det finns olika eftermarknadskit, jag har goda erfarenheter av Focal. Finns andra som gör också. Kolla på länken och titta vad det kostar på Ebay. Ajabaja att köpa såna grejer här hemma, dubbla pengarna direkt.

    https://www.focal-inside.com/volkswa...2019-au-auf-2/

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Leta upp ett par dynaudio högtalare på skroten eller Ebay så får du ett lyft redan där, samt att de passar rakt av. Så gjorde jag på min gamla.
    Annars har bland annat BRL distansringar som funkar fint.
    https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-...vii/index.html

    Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
    Körde du med Dynaudio från original HU? Fått för mig att de är trögdrivna de där. Original är det ju en extern förstärkare till alla fabriksutrustade bilar med Dynaudio.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Körde du med Dynaudio från original HU? Fått för mig att de är trögdrivna de där. Original är det ju en extern förstärkare till alla fabriksutrustade bilar med Dynaudio.
    Funkade fint att driva dem med original HU. Men absolut skulle det varit ännu bättre med ett steg

    Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johnny
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
    Ett annat tips är en Helix sub i reservhjulsbaljan, art nr. 000051419B, säljs bla. via VW åf.
    Jag hade en i min tidigare Passat Alltrack -12, och tyckte att det vart bättre ljud i den, än i mina nyare Passater med Dynaudio. En kollega hade en i sin Golf 7, och det blir ett förvånansvärt lyft faktiskt, trots att det är 2 ganska små högtalare i den, har för mig att det var två 6" högtalare.
    Håller med, köpte en på ebay från tyskland för ca 3600 kr+300 kr i frakt.
    Blev sjuk skillnad i min Golf7, mycket bättre än Dynaudio ljudsystem faktisk.
    Helixen har en egen DSP som driver orginalhögtalarna högtalarna med och inte bara baslådan.
    Upplösningen på ljudet vart så mycket bättre.

    Rekommenderas för den låga pengen.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Johnnymann Visa inlägg
    Håller med, köpte en på ebay från tyskland för ca 3600 kr+300 kr i frakt.
    Blev sjuk skillnad i min Golf7, mycket bättre än Dynaudio ljudsystem faktisk.
    Helixen har en egen DSP som driver orginalhögtalarna högtalarna med och inte bara baslådan.
    Upplösningen på ljudet vart så mycket bättre.

    Rekommenderas för den låga pengen.
    Betalade du för monteringen eller hur gjorde du? Är ju inte precis någon PnP om man kollar in installationen på YouTube.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johnny
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Betalade 1800 för två timmars jobb.
    Tittade på o det tog ca 1 timme o 15 min.
    Verkade inte speciellt svårt att bara trycka in klossarna back.
    Ångrar att jag inte testade själv först

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Johnnymann Visa inlägg
    Betalade 1800 för två timmars jobb.
    Tittade på o det tog ca 1 timme o 15 min.
    Verkade inte speciellt svårt att bara trycka in klossarna back.
    Ångrar att jag inte testade själv först
    Men det ska väl dras kablar hela vägen som in i HU. Som jag förstår ska man ju bryta någon kontakt och skifta stift där i. Finns en risk med att göra bort sig och koppla fel.
    Eller är det så enkelt att alla kablar är färdigdragna och det är bara att plugga ihop i resevhjulsbaljan?

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johnny
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Men det ska väl dras kablar hela vägen som in i HU. Som jag förstår ska man ju bryta någon kontakt och skifta stift där i. Finns en risk med att göra bort sig och koppla fel.
    Eller är det så enkelt att alla kablar är färdigdragna och det är bara att plugga ihop i resevhjulsbaljan?
    Helix systemet heter ju "plug and play"

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Johnnymann Visa inlägg
    Helix systemet heter ju "plug and play"
    Du skriver ju emot dig själv i denna och den andra tråden.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Vet inte hur det är i Golf, men i Touareg 7P var det absolut PnP med harness från Helix. Minns jag rätt, under influens av grilldricka, hade jag samma förstärkare i min Tiguan 2012 men köpte ny harness för Touareg när jag flyttade Matchförstärkaren dit. Tiguanen är ju en Golf i princip. Jag drog inte en enda kabel, kopplade inte om en enda kontakt. Men lite paneler får man alltid lyfta på.

    Det som kan skilja i installation är möjligtvis vilket ljudsystem man har från fabrik.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Johnny
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Du skriver ju emot dig själv i denna och den andra tråden.
    Vad pratar du om?
    Har väl aldrig sagt att det inte är plug and play, lär dig läsa.

    Det enda "jobbiga" är att man bör programmera Helixens DSP med en speciell dongel. Min återförsäljare gjorde det åt mig när jag gav honom mitt VIN nummer, annars får man hitta någon som kan göra det efter ens modell och år på bilen.

    Nu har jag läst vad du skrivit i andra tråden och det är ganska uppenbart att Helix är lite för avancerat och inte är något för dig
    Senast redigerad av Johnnymann den 2020-08-01 klockan 03:24.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Johnnymann Visa inlägg
    Vad pratar du om?
    Har väl aldrig sagt att det inte är plug and play, lär dig läsa.

    Det enda "jobbiga" är att man bör programmera Helixens DSP med en speciell dongel. Min återförsäljare gjorde det åt mig när jag gav honom mitt VIN nummer, annars får man hitta någon som kan göra det efter ens modell och år på bilen.

    Nu har jag läst vad du skrivit i andra tråden och det är ganska uppenbart att Helix är lite för avancerat och inte är något för dig
    Vad snackar du om? För avancerat för mig? Snacka för dig själv, du fick ju lämna in för att få monterat PnP

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Lugna och fina nu Pöjkar.
    Var är länken Candyweiss, där det inte är PnP? Är det samma produkt vi pratar om?

    Helix har ett verktyg för att ladda settings till förstärkaren. Jag laddade på ett microSD och stoppade i förstärkaren. Klart! Det man kan ha synpunkter på är att i PnP lösningen används original strömmatning. Alla som kan nånting om ljud vet att man kan aldrig få för mycket ström, men harness var även förberett för en extern strömmatning, om man vill.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Lugna och fina nu Pöjkar.
    Var är länken Candyweiss, där det inte är PnP? Är det samma produkt vi pratar om?

    Helix har ett verktyg för att ladda settings till förstärkaren. Jag laddade på ett microSD och stoppade i förstärkaren. Klart! Det man kan ha synpunkter på är att i PnP lösningen används original strömmatning. Alla som kan nånting om ljud vet att man kan aldrig få för mycket ström, men harness var även förberett för en extern strömmatning, om man vill.
    Jag vet att Helixen är PnP och man får programmera förstärkaren beroende på bilmodell.
    Det jag menar är att PnP skulle ligga färdigt i reservhjulsbaljan och inte framme i HU.
    Hade PnP legat i bagagen hade jag skaffat en Helix, nu är jag för lat/bekväm för att börja riva, och jag tycker att runt 2000:- för montering är är fan för dyrt, är ju förmodligen skitenkelt om man gjort det en gång innan.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-15, 14:22
  2. Byte fjädrar fram Golf GTI mkV
    Av Golf-power i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 08:02
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 19:20
  4. Högtalare i dörrar fram Golf mk4
    Av jockep i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 23:22
  5. Byte Lyktglas vänster fram?
    Av linkaz i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin