Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50
  1. #41

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Var tvungen att hämta mer öl, så här kommer det 🙂Namn:  20200815_172534.jpg
Visningar: 547
Storlek:  1 005.9 KBNamn:  20200815_172621.jpg
Visningar: 576
Storlek:  1 007.7 KB

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Förvirrande många men de lär ju klara jobbet. Sitter och dricker öl nu och orkar inte gå till garaget och ta bild på mina semi-proffsverktyg från China . Später som man säger där jag kommer ifrån.
    Det brinner knappast i knutarna, ekonomin är inte heller på topp efter semestern
    Skål, här är det bara Pepsi Max som gäller, ska iväg tidigt och bada imorgon. Sista rycket innan skolorna börjar.

  3. #43

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Att gå upp någon tum i högtalardimension genererar inte per automatik ett bättre ljud, ej heller att byta till ett element av högre kvalitet och bättre värden. Allt hänger på lådan (dörren) som man monterar elementen i, och lådan (cupen) som högtalaren befinner sig i !
    Ett högtalarelements förmåga att återge låga frekvenser styrs i inte i första hand av dimensionen, utan av dess inre mekaniska konstruktion av talspolen, magnetgap och kon.

  4. #44

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Har nu fått lite att fundera på efter lite svar på mail mm, gäller alltså en Tiguan II.

    Hat varit i kontakt med 2 av VAG´s egna återförsäljare. Den 1:a svarade att det finns inte att få till min Tiguan i Sverige, den 2:a kunde fixa det med kodning, monterat och klart skulle det gå på 9000:-

    Sen var jag i kontakt med en firma med lång erfarenhet av ljudbygge i bilar. Vi var helt överens om vad det handlade om, men de ville ändå att jag skulle maila alla uppgifter för rätt prisuppgift, det handlade alltså om enbart montering då jag själv skulle köpa grejorna från ebay. Till saken hör att firman själv säljer Helix produkter och att de informerade mig om att de håller hög kvalitet.
    Svaret löd så här:
    Den typen av bas hjälper vi våra kunder att bli av med, dom uppgraderar till något som spelar bättre.Helt ärligt så känns det inte kul att göra det arbetet när man har så många kunder ( en senast i går) som är missnöjda.

    Jag säger bara WTF åt det svaret, snacka om att jag håll på att sätta kaffet i fel strupe


  5. #45

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har haft en Tiguan II med Dynaudio. Lösningen för basen är väldigt lik Helix. Jag är helt klart över snittet petig, engagerad och intresserad och jag hade seriösa planer på att byta ut den, men sålde bilen innan jag började engagera mig i det hela. En plastlåda med för liten volym och för små element för att det ska bli nåt kul av det.

    Helix kanske gör ett bättre jobb men någon punch blir det aldrig jämfört med en större låda och kanske 10 tums bas.
    Senast redigerad av vfr den 2021-09-19 klockan 20:39. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Det förstår jag också, men med tanke på priset på Helixpaketet så tycker jag att det är mycket ljud för pengarna av vad jag läst på nätet, bl.a. på detta forumet. Självklart kan man få mycket bättre ljud, men då blir det ju helt andra priser såklart.
    Helixpaketet är ju kanon då det ligger helt dolt och skyddat i reservhjulsbaljan.
    Senast redigerad av vfr den 2021-09-19 klockan 20:40. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #47

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Helix är inte aktuellt för mig då jag använder reservhjulsbaljan till annat.
    Ett uppgraderingskit typ Gladen Gladen ONE 165 Golf 7-M- PM Shopen tillsammans med dämpning i dörrarna tror jag gör stor skillnad. Eller?

  8. #48

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det blir något bättre och framför allt tillsammans med dämpningen. Men huvudenheten är ju inget kraftpaket så du kommer inte kunna spela särskilt högt och inte med någon särskild knuff från basen.

  9. #49

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Finns det nått litet steg man kan montera utan en massa knöliga kabeldragningar?
    Senast redigerad av vfr den 2021-09-20 klockan 22:32. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #50

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det finns ju ingen bortre gräns för hur mycket man kan "investera" i billjud. Du kan ju klippa allt kablage och löda om allt och skapa det du önskar. Eller så kan du titta på PnP lösningar, enkelt att bygga in och återställa. Det senare blev mitt val, dessutom sålde jag grejerna vidare, plockade ur dem när jag sålde bilen.

    Jag har testat förstärkare och PnP kablage från Match, fungerar alldeles utmärkt. Använde PnP högtalare från Focal. Det finns fler färdiga lösningar till världens mest sålda bilmärke. Kan man bygga in värre grejer - javisst. I slutändan behöver du kanske sätta en budget och förhålla dig till hur mycket du kan/vill göra själv beroende på dina tekniska skills.

    https://www.audiotec-fischer.de/en
    Senast redigerad av AndySwede den 2021-09-21 klockan 09:49.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-15, 14:22
  2. Byte fjädrar fram Golf GTI mkV
    Av Golf-power i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 08:02
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-09, 19:20
  4. Högtalare i dörrar fram Golf mk4
    Av jockep i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 23:22
  5. Byte Lyktglas vänster fram?
    Av linkaz i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin