Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 2345678 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 148
  1. #81

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Att det görs vansinniga omkörningar är inte atraktorns fel, jag har åkt med dottern i hennes atraktor när vi övningskörde med den. Skymd sikt i kurva, omkörning.
    Möte, omkörning.

    Men det finns dem som inte har koll på backspegeln och släpper fram trafiken, detta har jag varit mycket tydlig med att hon ska göra.

    Utan atraktorn hade vi föräldrar behövt skjutsa henne till busshållplatsen morgon och kväll för att hon ska åka till gymnasiet så för oss är atraktorn guld värd

  2. #82
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Absolut Per, definitivt värt att pröva. Tar tacksamt emot ett kopplingsschema på hur den tilläggsinstallationen skulle se ut. Kör som sagt på ett relä redan mot H-regget. Är definitivt ingen elkung och behöver all vägledning jag kan få!!

    - - - Uppdaterad - - -

    Dan!

    Klipper ditt H-reg också abrupt och kraftigt eller är det en hyfsad mjuk brytning?
    Om du har relä är det ju bara ersätta med ett som håller det brutet under en längre tid än h-regg boxen säger tycker jag.
    Du vill ju att det ska vara större skillnad mellan av och på och med 1-2 sekunders fördröjning på inkopplingen eller snarare frånkopplingen av ström till tändspolen gör ju att när den väl dödar tändningen för att farten är hög nog så tar det då 1-2sek under tändspolen får ström igen och kan tända.

    Svårt och ge kopplingsförslag när jag inte vet hur det är kopplat.
    Kan du rita ut hur ni kopplat idag. Jordar eller ger den ström, styrkabeln från h-regg boxen?


    /Per J

    VW Golf Mk1 -75, -82, -84, Jetta Mk1 -84, Tiguan TDI -14, Tiguan TDI -19, Audi a3 1,8T Quattro -00
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  3. #83
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Det går lååååångsamt detta här men uppenbarligen har båda jag och sonen annat att pyssla med….. och vi har tappat sugen vid motgångar….. Sura å grubbla ett tag å sedan på att igen…..
    Vi har nu varit tvungna att flytta h-regslådan till andra sidan av fågelbadet. Lådan tog i höger sidas fäste på huven. Det blev att dra om allt. Ifs inte hela världen iom att vi ändå var tvungna att dra om samtliga kablar i hydralslang. Sedan har vi fått hjälp med att tillverka en smart plombering över lådan också.
    Vi har även fått bygga in tändspolen i en metall-låda. För en hobbymeckare är detta mycket jobb och det har varit ont om plats. Vi har fått lösa totalt fem ingångar till tändspolen….. Denna låda ska även den plomberas genom att poppnitas.
    Sedan var det detta här att hitta en tändkabel med rak anslutning åt båda hållen…… inte alla butiker/verkstäder som har det……

    Vi har idag varit ute å testkört och allt funkar som det ska. H-regget bryter som det ska och än så länge har vi frihjulsfunktionen ikopplad för att kunna rulla snabbare i nerförsbacke. Håller man sig under tändningsbrytet så är det faktiskt fullt körbart i 27 km/h. Vi har ju installerat shiftlight som blinkar till precis innan brytet kommer, så släpper man av gasen eller frikopplar då så rullar det på rätt så behagligt!

    Detta kanske blir bra till slut ändå……

    Nu till en fråga när jag ändå är inne å skriver. Caddyn är för tillfället obesiktad iom att bilen stått still under sommaren. Vid en regbesiktning görs en vanlig besiktning samtidigt eller hur funkar detta? Någon som vet?

    Too be continued…..
    Senast redigerad av Andersson Racing den 2021-09-13 klockan 19:18. Anledning: stavar illa eller så är det autokorrigering som är i farten…

  4. #84

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Åker ni fortare än 30 i nerförsbacke så blir det problem med konstapeln iom att den gick för fort

  5. #85
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Kloge Visa inlägg
    Åker ni fortare än 30 i nerförsbacke så blir det problem med konstapeln iom att den gick för fort
    Det är både sonen och jag fullt medvetna om!

  6. #86

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Nu till en fråga när jag ändå är inne å skriver. Caddyn är för tillfället obesiktad iom att bilen stått still under sommaren. Vid en regbesiktning görs en vanlig besiktning samtidigt eller hur funkar detta? Någon som vet?
    Skall inte påstå att jag vet, men läst på annat ställe att reg.besiktning är en sak, men att man kan beställa vanlig besiktning samtidigt och utföra i en följd.

    Men enklast är nog att ringa den station ni tänkt er använda.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  7. #87
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Det stämmer, reg bes är inte giltig som kontrollbesiktning. Båda måste utföras (i rätt ordning) har man tur kan de göras på samma station efter varandra.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #88
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Tack för svar, då var det som jag misstänkte, jo gött att kunna lösa allt på samma gång isf.

  9. #89
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Kloge Visa inlägg
    Jag hade uträkning på högsta brukbara växel, slutväxel och hjulens omkrets.
    Säkert som vanligt en dum fråga men vad är skillnaden på högsta brukbara växel och slutväxeln?

    I växellådsscheman för utväxling anges ex både 5 växel och ”final drive”. Vad är ”final drive”?

    Skiljer detta uttryck sig mellan en framhjulsdriven bil och en bakhjulsdriven? Har det med diffen att göra?
    Senast redigerad av Andersson Racing den 2021-10-01 klockan 12:33.

  10. #90

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Sluväxeln sitter i bakaxeln på en bakhjulsdriven bil och på en framhjulsdriven inbyggd i växellådan så den måste vara med i beräkningen

  11. #91
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Kloge Visa inlägg
    Sluväxeln sitter i bakaxeln på en bakhjulsdriven bil och på en framhjulsdriven inbyggd i växellådan så den måste vara med i beräkningen
    Vilka värden ska jag räkna på då? Ex varvtal? Ska rullomkretsen vara med? Du får väldigt gärna ge mig din uträkning som exempel/guide.

    Tack på förhand.

  12. #92

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Ang utväxlingarna så var jag inne på en VAG verkstad men de hade inte info till så gamla bilar. Gjorde en efterlysning på www.maskinisten.net och fick där en kopia av VW:s verkstadshandbok med uppgifter på min växellåda
    Du måste kunna styrka på att det är rätt utväxling och inte bara hittar på en utväxling som "passar" om du förstår vad jag menar.

    Rullomkretsen är lurig då om man kollar på olika sidor så anger de olika rullomkrets på samma däckstorlek så kolla på ett par olika sidor så att du klarar det kravet. Den som hade störst rullomkrets angivet var denna sida https://vianor.se/information-om-dac...ckomvandlaren/
    Så med största alternativet så var jag säker på att besgubben har iaf detsamma eller något mindre omkrets som han utgår ifrån

  13. #93

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Det gick inte att ladda upp mitt intyg till besiktningen men skicka ett mail till mig så får du den

    kloge74@gmail.com

  14. #94
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Jo, tack. Har hittat utväxlingen på aktuell låda (4S). På Final drive anges den till 3,94 i utväxling. Rullomkretsen på aktuellt däck är 1742 mm (185x60x14).

    Vilket varvtal ska jag ange? Tomgång eller vad?

    Har lyckats beräkna växel 1-4 för det är de som kan användas.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Kloge Visa inlägg
    Det gick inte att ladda upp mitt intyg till besiktningen men skicka ett mail till mig så får du den

    kloge74@gmail.com
    Tack Dan, jag gör det!

  15. #95

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Kolla mailen!
    Varvtalet är det varvtal där den gör max 30 på högsta växeln
    På vår blev det 1000 rpm på femman

  16. #96
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Japp, tack Dan för dokumentet du skickade, det hjälpte till!

    Den teoretiska uträknade hastigheten stämmer väl överens med uppmätt hastighet med GPS. Den ligger på dryga 27 km/h vid bryt på samtliga brukbara växlar.

    Nu ingen återvändo, blir att ringa regbesiktningsman och boka tid för besiktning!

  17. #97

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Toppen! Vad har du ställt som hastighet? Vissa godtar upp till 33 med hregg då den praktiska hastigheten blir 30 då man vill ha en marginal till brythastigheten när man kör

  18. #98
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Regbesiktning genomförd, dock med ett nedslag som ställer till det lite….
    Först det positiva, besiktningsmannen tyckte om allt vi genomfört på bilen, hastighet och bryt perfekt, slangar bra, plomberingar av lådor bra, borttagande av 5:ans växel bra, övertäckning av flak, bra, kontrollbesiktning, inga problem. Men…..vikten, 60 procent på drivande axel (fram) sket sig. Fick vid mätning ett 56-44-förhållande.

    Vägd vikt fram: 574 kg
    Vägd vikt bak: 427 kg

    Tjänsteviktsfördelning fram: 614,5 kg
    Tjänsteviktsfördelning bak: 484,6 kg
    Mätt tjänstevikt: 1 099 kg

    Nu behöver vi tips på var vi ska öka vikten fram. Vill inte börja slita bort något baktill.
    Nu vill jag bara ha konstruktiva tips på viktökning fram. Visst vi kan vikta upp i kupén, på golvet men ökad vikt längre fram kommer göra ännu mer nytta. Någon extra balk mellan kylare och fronplåt? Ersätta den stora spolarvätske behållaren med den lilla och montera vikter i det utrymmet? Montera en balk med extra vikter bakom länkarmarna? Sätta fast vikter på var sin sida om avgassystemet, fastmonterat upp i golvet?
    Finns det några bra kompakta järnvikter att använda sig av?

    Helst inget, vad var det vi sa nu, utan bara konstruktivt tack! Rätt extra viktning fram så är vi ju i mål

    Tack på förhand för input!

  19. #99

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Hur många kilo fattas?
    Svetsa eller skruva dit en tung järnbalk där fram och ha knappt någon bensin i tanken om man vill fuska lite

  20. #100

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Med nuvarande tjänstevikt skulle du behöva 1099 x 0,6 =660 kg på framaxeln, du har 614 kg fram nu så det saknas 46 kg som ska flyttas från bakaxel till framaxel. Om du bara adderar 46 kg till framaxeln så ökar tjänstevikten med lika mycket.

    1099+46=1145 kg ny tjänstevikt, av denna ska du ha 60% på framaxeln => 1145x0,6=687 kg, nu saknar du fortfarande 27 kg...
    Du behöver komma upp till en framaxelvikt på ca 730 kg innan det överstiger 60% av totalvikten

    Ska du vikta 115 kg med stål som väger ca 8 kg/ liter så är det 14,5 liter homogent stål du ska få plats med + lite extra för vågen har ju säkert en felvisning på 1-2% (Tänk också på att hålla kolla på max axellast så du inte överskrider det.)

    Kan du svetsa på stålplattor innanför stötfångaren fram så är det ju det mest effektiva. Laser eller vattenskurna bitar av 20 mm plåt så skulle du behöva ca 100x10x15 cm stål med en vikt på 120 kg.

    (med reservation för felräkning, väg själv så det stämmer innan du åker till besiktningen igen)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-11-08, 00:12
  2. Nu kan man bygga nya Golf R 7 på VW.de
    Av Björn R i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 12:56
  3. Bygga bort ventilrutan på MK1?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 01:00
  4. bygga bur.. regler?
    Av danno i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin