Sidan 6 av 8 FörstaFörsta ... 345678 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 148
  1. #101
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Tack för det utförliga svaret Mats.

    Jo, misstänkte att vi skulle behöva komma upp i dera där 730 kg på framaxeln för att få 60-40-förhållande. Och 730 får man ju inte överskrida heller……..
    Visst det går väl att lätta lite baktill. Tunnare men fulare plåt än durken som sitter där nu, bort med den fina pulverlackade skyddsbågen på flaket, men det är ju själve fn isf…..
    Stålplattor innanför stötfångaren är ett ställe att använda. Att bulta fast tyngder/plattor innanför framskärmarna är även ett ställe vi funderar på samt fylla på med vikter vid spolarbehållaren.

    Och prov-vägningning/ar måste genomföras innan nästa reg.

    Jaja, det som inte dödar……..

    Fortsättning följer……
    Senast redigerad av Andersson Racing den 2021-10-21 klockan 20:17.

  2. #102

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Den behöver ju bara väga rätt vid regbesiktningen. Bågen kan du ju addera tillbaka sen till exempel. Det kommer bli en fräck epa när ni är klara.

  3. #103

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Hur går det?

  4. #104
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Kloge Visa inlägg
    Hur går det?
    Inte alls……..

    Letar huv och stötfångare för att bygga in vikter i. Vill inte förstöra befintliga diton. De verkar inte växa på trän längre…. Tips på någon som vill sälja? Kan även vara intresserad av framskärmar att modifiera.
    Sedan kom vintern och då fick caddyn lämna garaget för en annan bil som skulle in.
    Nu står den ute och fryser.
    Får väl också erkänna att luften gick ur en…… men A-traktor ska det bli av den. Frågan är om sonen hinner fixa b-kort innan bara

  5. #105

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Det var trist att det står still.
    Har du tänkt på vätskefyllda däck? Jag vet inte hur mycket vikt det blir men en bit på vägen iaf

  6. #106

    Reg.datum
    mar 2022
    Namn
    Henrik Persson
    Ort
    Hedared
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Inte alls……..

    Letar huv och stötfångare för att bygga in vikter i. Vill inte förstöra befintliga diton. De verkar inte växa på trän längre…. Tips på någon som vill sälja? Kan även vara intresserad av framskärmar att modifiera.
    Sedan kom vintern och då fick caddyn lämna garaget för en annan bil som skulle in.
    Nu står den ute och fryser.
    Får väl också erkänna att luften gick ur en…… men A-traktor ska det bli av den. Frågan är om sonen hinner fixa b-kort innan bara

    Hej!

    Hur gick det för dig? Kan man ringa dig för att ta del av bygget. Ska ge mig på samma ombygge på en MK1 pickis.
    mvh

  7. #107
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Hej på er!

    Projektet går framåt men det går långsamt….. Det är så jädrans mycket speciallösningar som ska till….. och jag och sonen är endast hobbymekkare….

    Två tillkapade frontvikter till en traktor fastspända mellan kyl och grill, + 55 kilogram. + 45 kilogram tillkapade järnstänger, fastmonterade i och runt kofångaren. Nu har vi ökat trycket framför främre axel med 100 kilogram. Har även inhandlat en huv som vi kan montera ytterligare vikter på om så skulle behövas. Fylla framdäcken med vatten är också ett alternativ. Nu vill vi väga ekipaget, totalt och tryck på främre och bakre axel så vi vet hur vi ligger till. Går väl att göra hos besiktningen men det ryktas om att Svevia i Jönköping har en våg. Tidigare låg Vägverket där. Folk som vill väga sin husvagn verkar väga där. Någon som kan bekräfta? Får kör dit å kolla med dem.
    En annan sak, enligt uppgifter ska caddyn, 1.8 l bensin ha en 60 liters tank. Men när vi tankat så verkar det vara ca 40 liter som går i. Vet någon om det original är 60 eller 40 liters tank på caddyn? Den kan vara bytt. Kan man se/utläsa om det är 60 eller 40 liter på tanken? Golfen har ju 40 liters tank.
    Vid första regbesiktningen så satte besiktningsmannen upp i beräkningen att vi hade 60 liters tank men sitter det en 40 liters så blir ju viktberäkningen till vår fördel med en 40 literstank.

    Sedan vill jag först ge fullständiga förklaringar och hjälp till andra som håller på med caddy mk1 byggen när vi själva är helt färdiga och regbesiktningen är godkänd. Hoppas ni som har frågor har förståelse till detta…

    Men det börjar närma sig……har sagt det några gånger nu och om mindre än ett år så kan pajken köra vanligt bil istället…..som det kan bli….
    Senast redigerad av Andersson Racing den 2022-03-06 klockan 20:22.

  8. #108

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag vet inte hur stor tanken skall vara, men har genom åren köpt två bilar där det inte gått att få i så mycket bensin som det var tänkt.

    En Audi A4 årsmodell 1998 hade man bytt tanklock på. I original-locket skedde tank-ventilationen genom tanklocket. Det nya locket hade inte någon ventilation så allteftersom bensinen förbrukades blev det undertryck i tanken och tanken trycktes ihop. En verkstad använde tryckluft för att trycka ut tanken till sin ursprungliga form och satte dit ett korrekt tanklock.

    En Porsche 928 har en bensintank där påfyllnadsröret är väldigt grovt och bensinen i röret blir en del av tanken. Dock ansluter detta rör till underdelen av tanken och den därmed U-formade tanken behöver en ventilations-slang som går i överkant mellan de två delarna av tanken, annars går det inte att fylla upp bränsle i den inre delen av tanken. Denna ventilations-slang saknades på bilen som jag köpt men gick att återställa.

    m v h Henrik

  9. #109

    Reg.datum
    mar 2022
    Namn
    Henrik Persson
    Ort
    Hedared
    Inlägg
    3
    Vägde mitt tänkta inköp idag
    total vikt 920kg
    fram 560kg
    bak 360kg
    detta får jag till 60/40 utan problem?
    vad hade du för vikt eftersom du måsta vikta fram?
    Senast redigerad av vfr den 2022-03-12 klockan 10:59. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #110
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    I ett tidigare inlägg från mig så ser du vad bilen vägdes till vid regbesiktningen.

    Hur gick din vägning till? Har du täckt flaket redan? Ett tips är riktigt tunn plåt, ingen snygg tjock durkplåt som vi har. Har du lastskyddsbåge? Bort med den isf. Vi har kvar bågen, för den är snygg och nyligen pulverlackad. Du märker, vi ställer till det för oss, vi vill ha det snyggt också, tyvärr väger snyggheten tungt på fel axel….
    Senast redigerad av vfr den 2022-03-12 klockan 16:26. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #111

    Reg.datum
    mar 2022
    Namn
    Henrik Persson
    Ort
    Hedared
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    I ett tidigare inlägg från mig så ser du vad bilen vägdes till vid regbesiktningen.

    Hur gick din vägning till? Har du täckt flaket redan? Ett tips är riktigt tunn plåt, ingen snygg tjock durkplåt som vi har. Har du lastskyddsbåge? Bort med den isf. Vi har kvar bågen, för den är snygg och nyligen pulverlackad. Du märker, vi ställer till det för oss, vi vill ha det snyggt också, tyvärr väger snyggheten tungt på fel axel….
    vi vägde den på en kontroll plats. Digital våg.
    halv tank så där blir väl lite minus samt att vi inte byggt flak än.
    förstår att det bör vara nått lätt material.
    ingen båge.
    Bör gå att få till detta. Hoppas vi.

    PS är det svårt att montera Hreg? Får läsa igenom tråden igen :-)

  12. #112

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Hreg är inte så svårt om du pulat med bilel tidigare

  13. #113
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Gällande tankvolym så lutar det mer och mer åt att det original ska sitta en 45-47 liters tank på caddyn oavsett om det är bensin eller diesel. Vissa uppgifter har gjort gällande att det ska sitta en 60 liters tank. Exempelvis räknade vår besiktningsman på att det teoretiskt skulle sitta en 60 liters tank. Kan uträkningen istället baseras på 47 liter med full tank så har vi och andra några kilo att vinna även här. Det blir att försöka övertyga besiktningsmannen om detta innan besiktningen……

  14. #114
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Liten uppdatering…..
    Enligt firma i Great Britain som jag haft mailkontakt med så ska tanken till en Caddy mk1 rymma 47 liter.

    Har hittat en lastbilsvåg i Jönnet. Helt riktigt enligt en tråd om vägning av husvagnar så skrev någon för många år sedan att Svevia i Jönnet, alltså gamla Vägverket hade en våg. Jag åkte och snackade med en kontorsnisse i huvudbyggnaden och korrekt, på baksidan fanns en våg med digital mätare för allmän användning!

    Jag tankade nu i eftermiddags tanken full på Caddyn, mätaren visade en dryg halvtank och jag fick i 19 liter…….det där med 60 literstank det verkar ju vara riktig nonsens….

    Framme på Svevia vägde jag Caddy med full tank å mig i bilen till 1 200 kg. Snart avslöjas min vikt…..

    Utan förare vägde bil 1 100 kg. Vikt på framaxel mättes till 700 kg, vikt på bakaxel till 400 kg. Enkel matte ger följande procentförhållande 63,63 vs 36,37.

    Det kanske går vägen denna gången?!

    Kommer ringa till besiktningsmannen och diskutera tankstorlek och min mätning och alla hans variabler i sin mätning vid reg.besiktning. Jag är som sagt livrädd för att det ska bli galet igen.

    Nu ska jag unna mig några kalla för att fira att det verkar gå åt rätt håll

  15. #115
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Ytterligare en uppdatering.
    Har pratat med besiktningsmannen nu idag. Är bilen fulltankad så görs ingen hypotetisk mängdberäkning av tanken. Dvs, det är positivt för oss att ha tanken full (47 liter) än att hypotetisk beräkning ska räknas på 60 liters tank. Uträkning och fördelning kommer även fördelas ut på axlarna baserat på 70 kg förare. Har kollat i papperna vid förra regbesiktningen och fått det till att 40 kg ska läggas på framaxel och 30 kg på bakaxel för föraren. Det kan vara som så att vi ligger lite högt på vikten på framaxel. Den får som sagt vara max 730 kg. Får mycket troligt ta bort någon vikt mellan grill och kylare. Spännband måste även ersättas med skruvade rörklämmor/metallband.

    Vi kommer även troligtvis ta bort lastskyddsbågen på flaket för att komma ner i vikt lite längre bak. Det blir att klistra en lgf-skylt på plastbakrutan istället. Skylt beställd…. Jobba, jobba, jobba!
    Senast redigerad av Andersson Racing den 2022-04-03 klockan 12:50.

  16. #116

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Dan Månsson
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    42
    Snart är ni i mål!

  17. #117
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Hoppas, hoppas, hoppas!!!

  18. #118

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Ytterligare en uppdatering.
    Har pratat med besiktningsmannen nu idag. Är bilen fulltankad så görs ingen hypotetisk mängdberäkning av tanken. Dvs, det är positivt för oss att ha tanken full (47 liter) än att hypotetisk beräkning ska räknas på 60 liters tank. Uträkning och fördelning kommer även fördelas ut på axlarna baserat på 70 kg förare. Har kollat i papperna vid föra regbesiktningen och fått det till att 40 kg ska läggas på framaxel och 30 kg på bakaxel för föraren. Det kan vara som så att vi ligger lite högt på vikten på framaxel. Den får som sagt vara max 730 kg. Får mycket troligt ta bort någon vikt mellan grill och kylare. Spännband måste även ersättas med skruvade rörklämmor/metallband.

    Vi kommer även troligtvis ta bort lastskyddsbågen på flaket för att komma ner i vikt lite längre bak. Det blir att klistra en lgf-skylt på plastbakrutan istället. Skylt beställd…. Jobba, jobba, jobba!
    I värsta fall går det väl att ha 10-15 liter i tanken och jorda signalen till mätaren så att den visar fullt?

  19. #119
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Tack för tipset men inge fulande så här på slutet innan besiktning, fulandet för börja efter godkänd sådan

  20. #120
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Uppdatering återigen……

    Drygt 9 kilo i två mindre vikter borttagna mellan grill och kyl. De återstående vikterna på vardera ca 25 kilogram fastskruvade med rörklämmor. 5 liter uthällt från spolarbehållaren. Lastbåge bortmonterad, 11 kilogram försvann där. En extra plåt täcker nu det utrymmet på flaket. Ny LGF-skylt fastklistrad på plastrutan. Plastrutan polerades innan dess för bättre sikt, blev mycket bättre än tidigare. Tanken är välfylld med V Power!

    Ska väga den återigen i nästa vecka. Säger vågen 680-690 kilogram på framaxeln så bokas tid för ny regbesiktning. Det hade varit riktigt gött! Håll tummarna för oss!

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-11-08, 00:12
  2. Nu kan man bygga nya Golf R 7 på VW.de
    Av Björn R i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 12:56
  3. Bygga bort ventilrutan på MK1?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 01:00
  4. bygga bur.. regler?
    Av danno i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin