Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Jonas Perssons
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    5

    Luftmassemätare bytt, problem kvarstår. Caddy 1.6 TDI -13

    Hej

    Har haft problem med min caddy en tid och kom till slut fram till att det måste vara luftmassemätaren som är problemet.
    Vid mellan 1500 och 2500/rpm så hackade bilen vid pådrag, det liksom hugger till och bilen tappar kraft för en sekund och så håller det på tills man trycker pedalen i botten eller släpper av. Det var inga problem om man gasade upp lugnt eller om man tryckte pedalen i botten, då försvann hackandet. Testade att koppla bort luftmassemätaren och vips så gick bilen jättebra.

    Beställde en ny luftmassemätare och petade i den nu igår. Körde iväg och exakt samma problem kvarstår.
    Kopplade upp bilen mot min felkodsläsare som kan läsa av live vad sensorerna ger för info. Jag är ingen expert på vilka värden som är bra eller dåliga men det som stod ut när jag körde en sväng var att jag kunde se på MAF kolumnen att när jag gasar på så stiger värdet i jämn takt med varvtalet och sedan dyker det rakt ned i botten för att sedan stiga jämnt igen innan den dyker plötsligt igen. Dessa dippar i värdet stämmer överens med när bilen hackar till. Alla andra sensorers värden såg jämna ut och inget som såg konstigt ut med min bristande kunskap.

    Till historien hör att problemet uppstod en tid efter att jag hade haft inne bilen på verkstad och bytt egr ventil. På vägen hem efter jag hämtat bilen började den läcka olja och verkstaden fick skicka en bärgare för att hämta den. Dom hade tydligen använt en gammal packning till någon returslang då "de saknades en ny i satsen dom beställt".

    Har funderat på om det kan vara luftläckage? Har kollat insugsröret och de vakuumslangar jag kommer åt men inte hittat något.

    Någon som har några tips?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vart har du köpt din nya LMM?
    Vad ger den för felkoder?
    Bra verkstad

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Jonas Perssons
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    5
    LMM är köpt från Autodoc, samma OEN och identisk med originalet.
    Inga felkoder, vilket är lite märkligt.
    Nä, kommer nog inte åka tillbaka till den MECA'n.

    Var ute och åkte en lite längre sväng med bilen och kollade lite noggrannare. Såg då att värdet från EGR ventilen dippar på samma sätt som det från LMM'en. Precis innan den dippar så låter det som att det pyser svagt från motorrummet. Det är precis som att EGR'en öppnar och stänger om och om igen.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Du får alltså helt andra värden när du ger full gas?

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Jonas Perssons
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    5
    Ja alltså, på låga varv så ökar värdet i takt med att jag trycker ner pedalen. När jag kommer upp runt 1500/varv så börjar värdet hoppa mellan jätte högt och jättelågt, trycker jag pedalen i botten får jag ett högt men jämnt värde.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    26
    Väcker liv i en gammal tråd:
    Har liknande problem som beskrivs på en Caddy 1.9 TDi. Bilen går klockrent på hastigheter upp till 100 km/h, men när man ligger stadigt på 110-120 km/h - ca 2500 rpm börjar bilen hacka och gå ryckigt. Växlar man ner manuellt till 5:an med över 3000 varv går bilen utan ryck. Stundvis ligger den med jämt varvtal men överlag så kommer den ryckiga gången åter. Provade också att rycka LMM och tyckte då den gick jämnare, bara tendenser till ryck. Kopplade in och ur igen men andra omgången urkopplade ryckte den som vanligt.

    Filmklipp finns här, speciellt efter 00:30 in i filmen: https://www.youtube.com/watch?v=m2Xta7CPqCE

    Känns som luftmassemätaren är uträknad? Någon som har andra ingångar? Kan EGR krångla på bara höga varvtal? All input tas mer än tacksamt emot!

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    26
    Var ute och testade mer ingående: problemet verkar uppstå när bilen ligger på 2600-2700 rpm, även på lägre hastigheter. Om jag växlar ner och kör t.ex. 90 km/h på 2700 varv börjar den rycka. Vid tomgångskörning är det svårt att hålla jämnt varvtal, varvar jag upp mot 2600- 2700 pendlar varvtalet kraftigt.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av vilbytabil Visa inlägg
    Filmklipp finns här, speciellt efter 00:30 in i filmen: https://www.youtube.com/watch?v=m2Xta7CPqCE
    Det som syns tydligare i videon än den ryckiga varvräknaren är att motorlampan lyser. Det brukar betyda att det finns felkoder att läsa ut som ger ledtrådar till vad felet beror på. Verkstäder och besiktningsstationer har utrustning för att läsa ut felkoder. Med lysande motorlampa kommer inte din bil gå igenom besiktningen. Man kan också själv köpa utrustning för att läsa ut felkoder, denna utrustning kopplas in i OBD2-kontakten som brukar sitta någonstans i närheten av förarplatsen, ofta under någon lucka. De enklaste varianterna som används med bluetooth-koppling till mobiltelefon kostar från ca 100:-.

    m v h Henrik

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    26
    Hej Henrik!
    Tack för svar! Mycket riktigt lyser motorlampan pga. att jag ryckt LMM. Fortsatt forska i problemet utan framgång tyvärr. Rengjort EGR, spjällhus m.m. Kontrollerat spänningar till spjällhus (5V + 12 V finns). Optiskt undersökt gaspedal + givare (verkar vara induktiv givare). LMM verkar OK, ger i alla fall förändrade värden under drift samt ändrar inget av mitt problem med ryckig gång vid urkoppling.

    Enda jag har att gå på nu är spjällhuspositionen som alltid ligger på 94,9% när jag kör med live-data via OBD. Detta värde borrde väl rimligtvis ändra sig under drift?? Kör visserligen bara med billig blåtandsmodul och telefon.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Funderar, kan man adaptera gasspjället även på tdi? Någon som det? 94% är ju knappast rätt, framför allt inte på tomgång.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    26
    Hur går man till väga då? Mvh Johan

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    26
    Varit ute nu och lossat utblåset så man ser in i spjällhuset, klaffen står i öppet läge oavsett gasprådrag. Spjället gör motstånd när man trycker på klaffen och man hör motorn. Inga felkoder i ECUn.

    Orsak?

    Själlhusgivare?
    Gaspedalgivare?
    Kablage? (spänningar finns)

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Johan
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    26
    Ännu en läxa: På en diesel är spjället alltid öppet tydligen... arbetar endast i EGR-kretsen

Liknande ämnen

  1. Bytt till multifunktionsratt Caddy facelift 2011 men ingen tuta
    Av ÖrjanR i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-04-28, 21:36
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-06-16, 17:39
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-23, 19:19
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 22:33
  5. AC problem caddy tdi -05
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin