Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61

    Köassistent, T-Roc 2020 DSG (alla paket)

    Försöker förstå hur man aktiverar köassistenten. Har inte lyckats riktigt ännu.. Den skall enl. manualen: "Köasstentenkan hålla ett av förarens inställt (tids)avstånd till en bil framför och hjälpa till att hålla bilen i den egna filen.

    Jag har aldig fått filassistenten att bli "grön" under 65kmh. Adaptiva filkörningen är påslagen. Hur är detta tänkt att fungera? När aktiverar jag den adaptiva farthållaren? Om vi tänker oss följande situation. Adaptiva farthållaren är påslagen men ej aktiverad. Jag kommer till en kö. Nu vill jag ha igång härligheten, hur gör jag?

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Köassistent, T-Roc 2020 DSG (alla paket)

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Adaptiva farthållaren är påslagen men ej aktiverad. Jag kommer till en kö. Nu vill jag ha igång härligheten, hur gör jag?
    Jag trycker på ”Set” på ratten, justerar upp ”vald” hastighet lite, genom ”+” på Silverknappen. Då funkar kökörningsassistenten. Tror inte man får hjälp med ”filhållning” när man kör så sakta.

    Tryck på ”bilen” mittemellan ”-” & ”+” , då kan du justera avståndet du vill hålla till bilen framför.

    Tyvärr är minsta avståndet alldeles för långt för att funka vettigt i Stockholms bilköer.

    Om bilkön stannar, så kör bil i väg själv inom en kort tidsperiod. När tidsfristen passerats får du ”dutta till” på gaspedalen för att bilen skall köra i väg.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2020-06-08 klockan 12:11.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Har du TJA (Traffic Jam Assist) på tillvalslistan? Manualen är ju samma för alla bilar, oavsett utrustning.
    Under 65km/h förblir filassistenten grön när adaptiva farthållaren är aktiverad, och följer bilen framför, samt bromsar din bil ned till noll om bilen framför stannar.

    Med lite tur kan jag aktivera funktionen i din bil, jag tycker den är fantastiskt bra. Skicka PM.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Så man måste ha den aktiverad innan man kommer under 65kmh? Eller skall det funka att slå å även under 65kmh? Kollade utrustningslistan. Teknikpaket och pluspaket. Jag tror inte det gicka att välja TJA explicit. Hittar dock ingen info om vad som egentligen ingår i paketen. Lite rörigt..

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Så man måste ha den aktiverad innan man kommer under 65kmh? Eller skall det funka att slå å även under 65kmh? Kollade utrustningslistan. Teknikpaket och pluspaket. Jag tror inte det gicka att välja TJA explicit. Hittar dock ingen info om vad som egentligen ingår i paketen. Lite rörigt..
    Den borde gå att aktivera under 65, om TJA finns.
    Byggde en bil nu, en snikversion, men kunde inte se att det finns i något paket, eller som separat tillval. Kanske finns till GT?

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Köassistent, T-Roc 2020 DSG (alla paket)

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Den borde gå att aktivera under 65, om TJA finns.
    Byggde en bil nu, en snikversion, men kunde inte se att det finns i något paket, eller som separat tillval. Kanske finns till GT?
    Det finns ej att välja, trots att det står som tillval i pdf-broschyren. När vi köpte vår 2018, så fanns det en text om kökörningshjälp - men inte benämnd som Traffic Jam Assist.

    Så vi har nog en enklare version av kökörning.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Den borde gå att aktivera under 65, om TJA finns.
    Byggde en bil nu, en snikversion, men kunde inte se att det finns i något paket, eller som separat tillval. Kanske finns till GT?
    Kollade GT nu och där finns köassistent i förarassistenspaketet.

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Det finns ej att välja, trots att det står som tillval i pdf-broschyren. När vi köpte vår 2018, så fanns det en text om kökörningshjälp - men inte benämnd som Traffic Jam Assist.

    Så vi har nog en enklare version av kökörning.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Kan det inte vara en översättning bara? Kökörningshjälp = Traffic Jam Assist
    Verkar vara en kombination av den adaptiva farthållaren och Lane Assist. Men Lane Assist funkar inte under 65 km/h.

    https://www.volkswagen.se/sv/innovat...am-assist.html

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Kan det inte vara en översättning bara? Kökörningshjälp = Traffic Jam Assist
    Verkar vara en kombination av den adaptiva farthållaren och Lane Assist. Men Lane Assist funkar inte under 65 km/h.

    https://www.volkswagen.se/sv/innovat...am-assist.html
    Precis så är det. TJA är ACC i kombination med lane assist ned till 0 km/h.
    Ska faktiskt prova att flasha in en parameterfil idag i min T-Roc och se om det funkar.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg

    Så vi har nog en enklare version av kökörning.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Hur funkar den då, om inte ned till stillastående?

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Köassistent, T-Roc 2020 DSG (alla paket)

    Den funkar till 0km/h, men inte ”hålla fil” vad jag märkt av.

    Och börjar kön röra sig igen efter stoppet, startar den igen. Men om en viss tidsgräns passerats (vi talar sekunder inte minuter...) måste jag markera med gaspedalen att ”jag är med” för att den ska köra iväg.

    Vet inte om den borde vara med i ”assistent-listan” som kommer upp om man trycker på knappen på blinkersspaken. Men där saknas den, saknas också heljusautomatiken i den listan - även fast det står i instruktionsboken att det ska finnas där.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2020-06-09 klockan 16:16.

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Den funkar till 0km/h, men inte ”hålla fil” vad jag märkt av.

    Och börjar kön röra sig igen efter stoppet, startar den igen. Men om en viss tidsgräns passerats (vi talar sekunder inte minuter...) måste jag markera med gaspedalen att ”jag är med” för att den ska köra iväg.
    "Systemet kan automatiskt hantera att bilen är stillastående i tre sekunder innan föraren behöver agera."

    Står här: https://www.volkswagen.se/sv/innovat...am-assist.html

    Hålla fil (eller Lane Assist) funkar nog bara över 65 km/h: https://www.volkswagen.se/sv/innovat...tml#laneassist

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Verkar intressant med flashningen!

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Precis! Fegade ur, det finns ett antal filer för samma modul som sitter i andra bilar men ingen till T-Roc. Dock finns en fil till en nyare modul för T-Roc men jag ville kolla med supporten först. Då visade det sig att jag fumlat bort lösenordet och det kommer inget nytt automatgenererat av någon anledning så har mejlat dem. Det kan ta några dagar ibland.

    Det som är lite läskigt, för jag håller inte på med VCP tillräckligt mycket, är att man raderar minnet i modulen och flashar in den nya mjukvaran. Då finns liksom ingen återvändo. Förmodligen kan man dumpa originalfilen och spara den men det finns inget instruerande i programmet överhuvudtaget.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-10-26, 07:50
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-03-09, 19:32
  3. T-Roc R
    Av Howzer i forum Bilder och Videos
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-09-30, 09:41
  4. Nya VW T-ROC till hösten?
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-09-04, 17:51
  5. T-Roc & Barnvagn
    Av Zidden i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-07-29, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin