Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150

    Nya frågor igen då.... Ventilation denna gång...

    Har lite funderingar om hur man kan använda den däringa ventilationsfunktionen.

    Har läst bilens manual men inte riktigt greppat det ändå.

    Det finns ju fjärrstyrd dieselvärmare vilket är kalas.
    Men sen kan man ju välja ventilations-läge i bilens menyer istället för värmare.

    Men, det verkar inte gå att starta ventilationen via nyckeln...? Bara genom att ställa em timer i bilens skärm och menyer...?

    Eller blir det direkt ventilation om man trycker ”värmarknappen” vid ventilationsanläggningens reglage i bilen, istället för att värmaren startar?

    Hade ju varit rätt smutt om man kunde fjärrstarta ventilationen med nycken, på distans, när man vet att man strax är vid bilen och ska köra iväg. Men det verkar inte gå...?

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Gert Sandqvist
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    12
    Ska finnas en separat fjärrkontroll för att starta värmaren eller kylning.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Gert Visa inlägg
    Ska finnas en separat fjärrkontroll för att starta värmaren eller kylning.

    Ja, jag har en extra liten fjärr hängande på nyckelfjärren, som är till för att starta värmaren. Men har inte förstått än om den startar ventilationen istället för värmaren, om man valt ventilation i bilens inställningar på skärmen istället för värmare.
    Försökte testa idag med denna lilla extra fjärr, men indikationen på knappen på ventilationskontrollerna tändes inte. Men trycker man på den knappen i ACC-kontrollen in bilen så verkar det vara ventilationen som startar...?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Ja, jag har en extra liten fjärr hängande på nyckelfjärren, som är till för att starta värmaren. Men har inte förstått än om den startar ventilationen istället för värmaren, om man valt ventilation i bilens inställningar på skärmen istället för värmare.
    Försökte testa idag med denna lilla extra fjärr, men indikationen på knappen på ventilationskontrollerna tändes inte. Men trycker man på den knappen i ACC-kontrollen in bilen så verkar det vara ventilationen som startar...?

    Är det inställd på ventilation i menyn så kommer den inte starta värmaren när man trycker på direktstartsknappen eller fjärrkontrollen. utan det är bara kupéfläkten som snurrar.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Är det inställd på ventilation i menyn så kommer den inte starta värmaren när man trycker på direktstartsknappen eller fjärrkontrollen. utan det är bara kupéfläkten som snurrar.
    Ok, fick inte riktig det bekräftat igår när jag testade, med ventilation inställt i menyn.

    Då verkade ventilationen gå igång när man tryckte på direktknappen vänster om fläktratten, lampan i knappen tändes och fläkten gick igång men inget tecken på att värmaren skulle startats vilket den ju inte borde göra då.

    Men, när jag testade att trycka på fjärrens knapp så tyckte jag inget hände, lampan på knappen i bilen, den som tänds när man fjärrstartar värmare. Men jag får väl dubbeltesta lite mer idag. Men spontant hade man ju hoppats att lampan i knappen i bilen skulle bete sig lika, alltså tändas, när man fjärrstartar ventilationen likväl som värmaren.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Inget svar på din fråga tyvärr, bara ett enkelt tips.
    När jag närmar mig bilen så trycker jag på fjärren för att köra ner alla fyra rutorna. Ibland öppnar jag även bakluckan. Blir grymt bra ventilation, låt eventuellt rutorna vara nere en stund när du kör iväg.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Inget svar på din fråga tyvärr, bara ett enkelt tips.
    När jag närmar mig bilen så trycker jag på fjärren för att köra ner alla fyra rutorna. Ibland öppnar jag även bakluckan. Blir grymt bra ventilation, låt eventuellt rutorna vara nere en stund när du kör iväg.
    Jodå, känner till den funktionen, men har fått vanan att oftast undvika att använda den, så minskar man damm och skit i bilen. Sitter kvar i generna efter 12 år med en sommar bil med svart skinnklädsel. Den såg fort solkig ut av damm och frömjöl om man inte såg till att ha rutor och taklucka stängda.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Jodå, känner till den funktionen, men har fått vanan att oftast undvika att använda den, så minskar man damm och skit i bilen. Sitter kvar i generna efter 12 år med en sommar bil med svart skinnklädsel. Den såg fort solkig ut av damm och frömjöl om man inte såg till att ha rutor och taklucka stängda.
    Jag har svart skinnklädsel i min Tiguan, och det är ingenting jag haft problem med. Iofs kan jag förstå vad du menar om man har riktigt blankt svart skinn

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har svart skinnklädsel i min Tiguan, och det är ingenting jag haft problem med. Iofs kan jag förstå vad du menar om man har riktigt blankt svart skinn
    Njä, har inte nåt blankt svart skinn, utan som det ska vara, halvmatt eller så. Men damm vill jag oavsett hålla ute mest möjligt.

    Nu har jag dubbelkollat ventilationsfunktionen, och det stämmer, den startar även från fjärrnyckeln, och lampan i knappen i bilen lyser med. Kalas. Borde ju då vara så att man kan köra denna ventilation lika länge som värmaren, och välja hur länge den ska gå på samma sätt som med värmaren?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Njä, har inte nåt blankt svart skinn, utan som det ska vara, halvmatt eller så. Men damm vill jag oavsett hålla ute mest möjligt.

    Nu har jag dubbelkollat ventilationsfunktionen, och det stämmer, den startar även från fjärrnyckeln, och lampan i knappen i bilen lyser med. Kalas. Borde ju då vara så att man kan köra denna ventilation lika länge som värmaren, och välja hur länge den ska gå på samma sätt som med värmaren?
    Den ventilerar den inställda drifttiden precis som värmaren.

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-04-11, 12:57
  2. Jaha då ar man tillbaks i Vr6 träsket igen!
    Av krickan4 i forum Projektforum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 09:30
  3. då va man fast igen=)
    Av just4fun i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 12:58
  4. Då var det dags igen! (Trasig tändspole)
    Av Micke_GTi i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 11:31
  5. Då var det dags igen, golf nr. 9 är köpt
    Av Råbbert i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin