Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167

    Passat alltrack B8 (-17) Dör när man skall iväg på D1 eller R

    Hej alla

    Jag har hittat lite om detta i lite olika årsmodeller, men tänkte jag samlar detta i en nyare tråd.

    Tex. här: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...t%E5ende/page2 )

    Jag har en , för mig ny, B8 alltså, märkte ganska fort att den dör när man kör i väg ibland. Både när man tex kört en liten stund, stannar till lägger i backen och dör den när man skall börja backa och trycker på gaspedalen.

    Eller att den stått en stund på dieselvärmaren och man skall göra iväg på morgonen på D1 så dör den.

    Riktigt irriterande på en så pass ny bil, bilhandlaren, auktoriserad VAG, tar det såklart på goodwill, men dom hittar inget i koder eller annat. ber mig känna efter ett tag till och annars ta in den helt över en dag typ.

    När jag skall köra iväg från verkstaden dör den...
    Nu skall den lämnas in om ett tag till dom.
    Känns långsökt att det skall vara DSG-styrning och grejer, men typ tomgång eller bränsle på nåt sätt, det är ju en ganska ny bil.

    Eller skall man förvänta sig detta på en så här modern bil när det kanske är runt nollan ute?!


    Det jag undrar om någon känner igen detta och har något specifikt att delge?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55
    Hade samma syptom på min Alltrack, men bytte in den i förra veckan så har inte gjort nått åt det.
    Senast redigerad av petrus den 2020-03-27 klockan 13:36. Anledning: felskrivning

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Börjar väl bli paranoid, men tidigare idag med väl uppvärmd bil skulle jag iväg från en parkering med backen.
    När jag trycker på gasen hackar den iväg bakåt, väldigt knackigt/ryckigt första sekunden.

    så skall det väl ändå inte vara?!

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, så ska det absolut inte vara, oavsett motortyp.
    Vet du vilken motor du har i bilen?
    Tippar på DSG'n, i Tyskland har dom bytt många (alltså inte bara mechatronic)...
    Senast redigerad av Mex165 den 2020-03-28 klockan 10:51.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Nej, så ska det absolut inte vara, oavsett motortyp.
    Vet du vilken motor du har i bilen?
    Tippar på DSG'n, i Tyskland har dom bytt många (alltså inte bara mechatronic)...
    Sorry sent svar, aviseringen verkar inte funkat.
    Jag har 190hk automat, men vet inte mer specifikt om det nu finns varianter.
    Funderar med på hur mycket kan egentligen vara fel, om nu inget alls loggas eller varnar i bilens dator?
    Senast redigerad av Bowen den 2020-03-29 klockan 13:59.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Inga fler tankar kring detta?
    Nu har jag inte upplevt fel på flera dagar. Men tillfällena i början sen jag köpte bilen gav lite sur eftersmak tycker jag..

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tror att det har med Stopp/Start-systemet att göra snarare än växellådan. Har upplevt detta några enstaka gånger vid start, när jag ska backa. Gissar att jag gett för lite gas. Diskuterade det någon gång med tekniker som gissade på Stopp/Start-funktionen. I övrigt kan det vara en god idé att kontrollera batteristatus när märkliga beteenden uppträder. Kör du mycket med parkeringsvärmare och/eller korta sträckor samt stol/rattvärme så kan en dieselbil från 2017 mycket väl behöva nytt batteri. Angående startrycket så är det ett typiskt DSG-beteende som man förhoppningsvis lär sig att moderera med tiden. Kan så klart vara ett felsymptom också, men de DSG-bilar jag kör beter sig så och för min del blir det mycket bättre när jag lärt känna bilen och hur den behöver köras. En DSG-bil körs inte riktigt som en vanlig momentomvandlarautomat. Gäller att hitta rätt startgas.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2019
    Namn
    Gert Persson
    Ort
    Bohus-Björkö
    Inlägg
    18
    Förmodligen fel ute här, men har inte nedan med startrycket att göra?
    https://www.stemei.de/pages/coding/v...rassistent.php
    Ni som använder VCDS kanske kan klargöra?

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag tror att det har med Stopp/Start-systemet att göra snarare än växellådan. Har upplevt detta några enstaka gånger vid start, när jag ska backa. Gissar att jag gett för lite gas. Diskuterade det någon gång med tekniker som gissade på Stopp/Start-funktionen. I övrigt kan det vara en god idé att kontrollera batteristatus när märkliga beteenden uppträder. Kör du mycket med parkeringsvärmare och/eller korta sträckor samt stol/rattvärme så kan en dieselbil från 2017 mycket väl behöva nytt batteri. Angående startrycket så är det ett typiskt DSG-beteende som man förhoppningsvis lär sig att moderera med tiden. Kan så klart vara ett felsymptom också, men de DSG-bilar jag kör beter sig så och för min del blir det mycket bättre när jag lärt känna bilen och hur den behöver köras. En DSG-bil körs inte riktigt som en vanlig momentomvandlarautomat. Gäller att hitta rätt startgas.
    Tack för detta svaret! Det kändes tryggande och stämmer väl överens med mina upplevelser!

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av dRg Visa inlägg
    Förmodligen fel ute här, men har inte nedan med startrycket att göra?
    https://www.stemei.de/pages/coding/v...rassistent.php
    Ni som använder VCDS kanske kan klargöra?
    https://translate.googleusercontent....vI7gCgHhEa2zKw
    Översatte, och det verkar ju passa det som hänt mig, verkar inte vara ett problem utan en normal inställning som Marcus skriver här ovan. Och är inställningen så original, så borde det ju rimligtvis vara det bästa? (Om jag lär mig köra bilen bara )

    Tack för att ni tog er tid!
    Senast redigerad av Bowen den 2020-04-01 klockan 17:55.

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Mikael Abrahamsson
    Ort
    VÄSTERÅS
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    https://translate.googleusercontent....vI7gCgHhEa2zKw
    Översatte, och det verkar ju passa det som hänt mig, verkar inte vara ett problem utan en normal inställning som Marcus skriver här ovan. Och är inställningen så original, så borde det ju rimligtvis vara det bästa? (Om jag lär mig köra bilen bara )

    Tack för att ni tog er tid!
    Fått stil på ditt problem?
    Jag har ju samma symptom och tänker testa denna kodning på startassistenten och se om det hjälper!

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag tror att det har med Stopp/Start-systemet att göra snarare än växellådan. Har upplevt detta några enstaka gånger vid start, när jag ska backa. Gissar att jag gett för lite gas. Diskuterade det någon gång med tekniker som gissade på Stopp/Start-funktionen. I övrigt kan det vara en god idé att kontrollera batteristatus när märkliga beteenden uppträder. Kör du mycket med parkeringsvärmare och/eller korta sträckor samt stol/rattvärme så kan en dieselbil från 2017 mycket väl behöva nytt batteri. Angående startrycket så är det ett typiskt DSG-beteende som man förhoppningsvis lär sig att moderera med tiden. Kan så klart vara ett felsymptom också, men de DSG-bilar jag kör beter sig så och för min del blir det mycket bättre när jag lärt känna bilen och hur den behöver köras. En DSG-bil körs inte riktigt som en vanlig momentomvandlarautomat. Gäller att hitta rätt startgas.
    Fast att bilen dör när man lyfter foten från bromsen är inte normalt. Detta fenomen råkade jag ut för en massa gånger på mina förra Passat. Hände aldrig vid varm väderlek eller med varm motor.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tror ingen skrivit att det är normalt, men eventuella problem härstammar kanske (enligt min uppfattning) från S/S-systemet.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag tror ingen skrivit att det är normalt, men eventuella problem härstammar kanske (enligt min uppfattning) från S/S-systemet.
    Vilken inverkan har Start/Stopp-systemet på att bilarna dör vid ivägkörning direkt efter start (kallstart). Detta fenomen har jag sett diskuteras på Facebook också.

    Eller pratat vi om olika fenomen?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det vet jag inte, då hade jag skrivit det Men det är min tolkning och diskussion med tekniker slutade också med det som trolig förklaring, dvs S/S uppfattar felaktigt situationen som att motorn ska stängas av, kanske något invärde som är fel. Ett korrekt fungerande system ska ju inte agera så.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Förlåt, men det verkar helt orimligt. Varför skulle Start/Stopp systemet slå av motorn när du släpper på bromsen?

    Mer troligt att motorn misslyckas med att lämna önskvärt moment i samband med ivägkörningen eller att DSG:n släpper upp kopplingen för snabbt.

    Det som talar emot att DSG:n är för snabb är att det inte är så mycket ”ryck” rapporterat. På Diesel kan man dessutom reglera momentet väldigt väldigt fort i och med att man inte behöver bry sig speciellt mycket om lambda, så att det blir kärringstopp är ganska konstigt egentligen.

    För övrigt är det ett intressant fenomen och jag ångrar att jag inte försökte fånga det i en logg.
    Senast redigerad av vfr den 2021-05-16 klockan 14:33. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    S/S systemet ska inte stänga av motorn när man släpper bromsen, men om något är fel eller uppfattas fel i det systemet, så skulle det eventuellt kunna vara felkällan. Jag har inte fördjupat mig i saken då det försvann för min del, men vid diskussion med VW master tekniker när det var aktuellt så menade han att felorsaken högst troligt fanns där.

  18. #18

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Mikael Abrahamsson
    Ort
    VÄSTERÅS
    Inlägg
    19
    Jag har kodat bort S/S i min med OBDEleven. Hur OBDEleven löst det vet jag inte dock.. (ökat värde på spänning?)
    Använde mig av en färdig kodning.
    Hursomhelst så har bilen samma symptom även om S/S är
    bortkodat..
    Senast redigerad av vfr den 2021-05-16 klockan 14:33. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Inte förvånad. Det här felet har absolut ingenting med start/stopp att göra.
    Senast redigerad av vfr den 2021-05-17 klockan 10:39. Anledning: Golf mk5 2005

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    Mikael Abrahamsson
    Ort
    VÄSTERÅS
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Förlåt, men det verkar helt orimligt. Varför skulle Start/Stopp systemet slå av motorn när du släpper på bromsen?

    Mer troligt att motorn misslyckas med att lämna önskvärt moment i samband med ivägkörningen eller att DSG:n släpper upp kopplingen för snabbt.

    Det som talar emot att DSG:n är för snabb är att det inte är så mycket ”ryck” rapporterat. På Diesel kan man dessutom reglera momentet väldigt väldigt fort i och med att man inte behöver bry sig speciellt mycket om lambda, så att det blir kärringstopp är ganska konstigt egentligen.

    För övrigt är det ett intressant fenomen och jag ångrar att jag inte försökte fånga det i en logg.
    Har du koll på om det går att logga med OBDEleven?

Liknande ämnen

  1. Sänka Passat Alltrack B8?
    Av MickeR i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-01-22, 16:22
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-12-30, 00:01
  3. golf II gti16 dör när man drar på!!!
    Av criLLe i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 20:04
  4. Typiskt när man skall köpa bil!!
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin