Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16

    Volkswagen Passat -15 massor med tjatiga felmeddelanden efter EPC-strul

    Hallå,

    Lämnade in min Passat som gått utomordentligt i över ett år då EPC lampan lös. Mekonomen svarade med att det troligen var oljegivaren som det var fel på (fanns en grön, gul och blå?) så jag fick lämna in Passaten till en märkesverkstad (Möllers)
    De åtgärdade felet, men så fort jag körde ett längre pass så började problemen. Fick dessa bilmeddelanden ;
    Fel : Stort-stopp
    Side assist är fn inte tillgänglig
    Front assist är inte tillgänglig
    Fotgängarregistreringen begränsad
    Fel: vägmärkesassistent

    När jag parkerar får jag även felmeddelandet att ParkPilot inte fungerar.

    Var ju först irriterad över att EPCn slog av i början då jag inte kunde använda den adaptiva farthållaren. Nu så funkar ju EPCn, men får dessa ovanstående felsignaler. Det sjuka är att just vägmärkesassistenten kan pipa så ofta som VARJE sekund varvat med de övriga felen. Är det VW Möller som strulat till med någonting i samband med EPC-åtgärden?? Vi har haft snö och regn i dagarna, men idag var det helt torrt och snöfritt, så inget som ligger på sensorerna. Vad mer kan jag göra innan jag lyfter telefonen till verkstaden??

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Har du ingen möjlighet att först läsa ur felkoder lyfter du luren. Alla dina fel kan vara relaterade till kameran bakom spegeln. Du har inte bytt framrutan? Stenskott vid kameran?

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16
    tyvärr har jag ingen möjlighet att läsa av felkoder. vad menar du att jag lyfter luren??
    jag misstänker också att det kan vara kameran. nej inget stenskott, inget byte av framruta.
    dock har jag installerat nya kartor via discovercare med lyckad installation. nu har jag ju senaste kartorna 2020 för samtliga länder. inget där som spökar förmodar jag, men ville bara nämna utifall det kan vara en orsak..

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av venacava Visa inlägg
    tyvärr har jag ingen möjlighet att läsa av felkoder. vad menar du att jag lyfter luren??
    jag misstänker också att det kan vara kameran. nej inget stenskott, inget byte av framruta.
    dock har jag installerat nya kartor via discovercare med lyckad installation. nu har jag ju senaste kartorna 2020 för samtliga länder. inget där som spökar förmodar jag, men ville bara nämna utifall det kan vara en orsak..
    Ja du skrev "innan jag lyfter telefonen till verkstaden" så jag körde 08-förkortningen "luren". Då återstår att knyta näven i fickan och åka till verkstaden och betala typ 2000kr för felsökningsavgift.

    Jag tror inte ditt problem är relaterat till en lyckad kartuppdatering.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Ja du skrev "innan jag lyfter telefonen till verkstaden" så jag körde 08-förkortningen "luren". Då återstår att knyta näven i fickan och åka till verkstaden och betala typ 2000kr för felsökningsavgift.

    Jag tror inte ditt problem är relaterat till en lyckad kartuppdatering.
    ok. Beslutat mig för att köpa en elm327 läsare. Vill ha en BRA modell som passar iPhone. Gärna någon bra app som jag kan ladda ned så jag kan modifiera det digitala klustret något. Någon som kan rekommendera ??

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Elm327 är väl en väldigt billig produkt och kombon bra och billig är sällan en kombination som infriar eventuella förväntningar.
    Jag har ingen aning om var "LBG" ligger men gör du det lite mer tydligt kan du ha tur att det bor någon i din närhet med tillämplig felsökningsutrustning.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Elm327 är väl en väldigt billig produkt och kombon bra och billig är sällan en kombination som infriar eventuella förväntningar.
    Jag har ingen aning om var "LBG" ligger men gör du det lite mer tydligt kan du ha tur att det bor någon i din närhet med tillämplig felsökningsutrustning.
    jag bor i lindesberg, några mil norr om örebro.

    jag vill trots allt köpa mig en elm327:a som passar till iPhone. har ju active info display på min passat, så gärna någon elm327:a som kan modifiera active display systemet en aningen. och helst kompatibel med iPhone. någon som har några bra förslag?

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    LBG = Lindesberg var inte helt lätt att räkna ut för den som inte bor där, d.v.s hela resten av landet... ;-)

    Vad menar du med "modifiera active display systemet"? Vad är det du vill göra som du tror att en ELM skulle kunna klara av?

    Du har t.ex. RZ som bor i Örebro. Jag tror att han köpte en VCDS som är betydligt kompetentare på felkoder och omkonfigureringar än vad en OBD-pryl (ELM) är. Kanske kunde du kontakta honom och fråga om han kan hjälpa dig att läsa ut felkoder?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    LBG = Lindesberg var inte helt lätt att räkna ut för den som inte bor där, d.v.s hela resten av landet... ;-)

    Vad menar du med "modifiera active display systemet"? Vad är det du vill göra som du tror att en ELM skulle kunna klara av?

    Du har t.ex. RZ som bor i Örebro. Jag tror att han köpte en VCDS som är betydligt kompetentare på felkoder och omkonfigureringar än vad en OBD-pryl (ELM) är. Kanske kunde du kontakta honom och fråga om han kan hjälpa dig att läsa ut felkoder?
    För mig är LBG fordonsgas
    Man kan väl i stort sett inte göra någonting med en ELM? Jag har en som användes ca 10 minuter, sen åkte den ner i en låda för alltid

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16
    har ju läst på lite nu. verkar som att obd11 är mest användarvänligast. börjar med att skriva till rz och se om vi kan få ihop någonting.

    onekligen intressant att man kan modifiera rätt mycket med en obd11 pryl i bilen.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16
    nu gott folk kommer en sista, riktigt pinsam, uppdatering.

    beslutade mig för att torka rent vindrutan på insidan samt vid kamerasensorn på utsidan och volkswagen emblemet vid motorhuven. tro det eller ej, men alla felmeddelanden är som bortblåsta!! har kört tre ordentliga turer, och ingen felsignal har poppat upp överhuvudtaget.

    mindes att det var ordentligt kallt en morgon då jag även hade en tunn ishinna på insidan av vindrutan, som jag dumt nog aldrig torkade bort. troligen orsakade detta alla felmeddelanden.

    nu håller jag tummarna att det inte spökar något mera.

    slutligen, kommer definitivt att köpa en obd11 för att ändra till min bil en aning, framförallt ta bort spärren för lane assist.
    Senast redigerad av venacava den 2020-03-08 klockan 10:22.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Som jag trodde från början, problemen relaterade till kameran.
    Vad är det för spärr du vill ta bort?

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16
    jag vill ju låsa upp spärren på filhållningen, lane assist 30 sek. det kunde man tydligen göra med odb11.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av venacava Visa inlägg
    jag vill ju låsa upp spärren på filhållningen, lane assist 30 sek. det kunde man tydligen göra med odb11.
    Kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt "problem". En följdfråga: Varför vill du ta bort det, ska du sova eller läser du tidningen?
    Sen att laneassist enbart är en irriterande funktion och att jag har stängt av den är en annan sak

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16
    varken sova eller läsa tidningen. givetvis håller jag händerna på ratten. men att den slår på vid raksträckor trots att man har händerna på ratten är irriterande. tycker att lane assist är den bästa funktionen utöver den adaptiva farthållaren. grymt nöjd med min drygt 1,5 år gamla passat.

    det enda jag saknar är CarPlay, automatiskt öppning stängning av bagageluckan samt öppning stängning av dörrar när man kommer i närheten av bilen. men det får jag väl se till att införskaffa vid nästa passat. är fullt medveten om mina 3 önsketillägg kan lätt eftermonteras på eftermontering.se men då blir ju priset också saftigt. jag står ut tills nästa bilköp om ett par år.

    onekligen sugen på touareg men det är en helt annan klass för sig. lär bli som sagt passat eller möjligen tiguan.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av venacava Visa inlägg
    varken sova eller läsa tidningen. givetvis håller jag händerna på ratten. men att den slår på vid raksträckor trots att man har händerna på ratten är irriterande. tycker att lane assist är den bästa funktionen utöver den adaptiva farthållaren. grymt nöjd med min drygt 1,5 år gamla passat.

    det enda jag saknar är CarPlay, automatiskt öppning stängning av bagageluckan samt öppning stängning av dörrar när man kommer i närheten av bilen. men det får jag väl se till att införskaffa vid nästa passat. är fullt medveten om mina 3 önsketillägg kan lätt eftermonteras på eftermontering.se men då blir ju priset också saftigt. jag står ut tills nästa bilköp om ett par år.

    onekligen sugen på touareg men det är en helt annan klass för sig. lär bli som sagt passat eller möjligen tiguan.
    Jag "testade" laneassist 1 - 2 veckor när min Tiguan var ny, kan inte minnas att ratten "tog över" när jag höll i ratten på rak väg utan att köra över linjer. Jag lyckades en gång att köra utan att hålla i ratten (bara för att testa funktionen och då "tog den över", men har inte en aning om hur många sekunder det handlade om. Som sagt, jag stängde av funktionen som var riktigt irriterande när ratten "tog över" varje gång jag körde över en linje, vilket hände mycket ofta (utan att man använder blinkersen). Dessutom riktigt obehaglig när man kör lite "sportigare" på småvägar (utan trafik).

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag köpte nyligen en sådan: https://www.aliexpress.com/item/3282...73604c4d6rlTxz
    Jag valde Cainiao Super Economy som fraktalternativ och den fastnade inte hos Postmord som annars hade lagt på 75:- + moms
    Yanwen Economic Air Mail är det fraktalternativ som finns med det är ett lotteri om det fastnar i momsfiltret eller ej
    serieinterfacet heter CH341SER där drivrutinen kan hämtas här: http://www.wch-ic.com/downloads/category/30.html?page=1
    eller: http://www.wch-ic.com/downloads/category/30.html?page=2 ska man koppla den till en läsplatta så kan en adapter behövas

  18. #18
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Äntligen någon mer än jag som gillar lane assist! Skulle också gärna förlänga den aktiva tiden.

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av venacava Visa inlägg
    jag vill ju låsa upp spärren på filhållningen, lane assist 30 sek. det kunde man tydligen göra med odb11.
    Jag förstår inte. Menar du att ta bort spärren som gör att du inte behöver hålla i ratten med lane assist aktiverad?

  20. #20
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag förstår inte. Menar du att ta bort spärren som gör att du inte behöver hålla i ratten med lane assist aktiverad?
    Det händer ibland, framför allt på längre rakor, att den plingar även när man håller i ratten. Och jag håller riktigt i ratten, inte med ett finger i botten på ratten. Jag antar att en sensor registrerar hur mycket eller ofta man håller emot assistenten. Kanske samma som trötthetsvarningen?

Liknande ämnen

  1. Strul med Passat 1,8T -00
    Av myke i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-13, 17:10
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 23:17
  3. strul med passat tdi -00 hjälp!!
    Av invoid i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-08-08, 19:41
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 23:47
  5. Strul med dörrlås, Passat 1.8T -99
    Av Raz i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 08:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin