Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Lasse J.
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    "Fake Noice" på Cupra (och Golf R) eller ej?

    Hej,


    Jag undrar om min Leon Cupra ST 300 -18 (och Golf R) har något ”fake noise” eller inte? Jag vill ju gärna köra bilen i Sport eller Cupra men det brummar och skallrar ju i hela bilen vid lite gaspådrag. Speciellt eftersom jag kör växellådan i D istället för S för att spara lite bensin och då kör på lite högre växlar..
    På min förra Golf GTI vet jag att det var något fake noise som tydligen gick ut i högtalarna och jag undrar om det kan vara något liknande på den här? Min förhoppning är att det i såna fall skulle kunna gå att sänka/ta bort det men det är kanske att hoppas på lite för mycket?
    Ska frugan åka med i bilen är det bara att ställa i Comfort direkt, annars vägrar hon åka med. ”Förstår inte hur du kan åka runt med det där jäkla oljudet i bilen”, säger hon.


    Jag kör nu på läget Individuellt och har ställt in följande lägen:
    Motor: Cupra
    Styrning: Normal
    Fjädring: Sport
    Men något val för ljud hittar jag inte.

    Tacksam för hjälp med svar.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag förstår att du vill koppla ur soundaktorn som den kallas på din bil. Jag har gjort det själv på min GTI och jag tycker att det blev mycket bättre utan den.

    På min GTI-14 är det så här enkelt att koppla ur soundaktorn rent fysiskt, men jag vet inte ifall det är lika enkelt på din bil.
    https://youtu.be/6WOTw_lIoKw

    Ett andra alternativ är att göra det mjukvarumässigt med VCDS.
    https://youtu.be/E3W4K44PueI

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av Iceman7 Visa inlägg
    Hej,


    Jag undrar om min Leon Cupra ST 300 -18 (och Golf R) har något ”fake noise” eller inte? Jag vill ju gärna köra bilen i Sport eller Cupra men det brummar och skallrar ju i hela bilen vid lite gaspådrag. Speciellt eftersom jag kör växellådan i D istället för S för att spara lite bensin och då kör på lite högre växlar..
    På min förra Golf GTI vet jag att det var något fake noise som tydligen gick ut i högtalarna och jag undrar om det kan vara något liknande på den här? Min förhoppning är att det i såna fall skulle kunna gå att sänka/ta bort det men det är kanske att hoppas på lite för mycket?
    Ska frugan åka med i bilen är det bara att ställa i Comfort direkt, annars vägrar hon åka med. ”Förstår inte hur du kan åka runt med det där jäkla oljudet i bilen”, säger hon.


    Jag kör nu på läget Individuellt och har ställt in följande lägen:
    Motor: Cupra
    Styrning: Normal
    Fjädring: Sport
    Men något val för ljud hittar jag inte.

    Tacksam för hjälp med svar.
    Själv har jag en Cupra R 2018. Den har soundaktor. Jag har tweakat bort den enligt kodningen nedan. Främsta orsaken till det är att jag tagit bort främre ljuddämparen och ersatt den med ett bypass rör. R:en är lite mer högljudd i standardutförande än övriga Cupra pga att bakre ljuddämparen är identiskt med Golf TCR / Clubsport S dämparen.

    Angånde din fruns synpunkter. Inge ovanligt . Min fru betraktar främst bilen som ett transportmedel. Jag har förklarat att det är en grov missuppfattning, dock kan man även använda den för ren transport, samt att ljudet är vackert.......

    Koden som Henrik hänvisar till i videon:

    Sound actuator
    A9 Struct. Borne Sound
    Adaptation 10
    Channel of structure borne sound actuator
    Std value 100% Changed to 0%

    Use suggested code for change approval.


    /Peter

    EDIT
    PS @iceman7 - Såg att vi avhandlat detaljerna i annan tråd fr Oktober .
    Senast redigerad av Peter-C den 2020-02-17 klockan 12:50.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Lasse J.
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Tack så mycket för hjälpen!

    Mina tekniska kunskaper är dessvärre högst begränsade och jag förstår tyvärr inte så mycket av det där med tweakningen och kodningen...

    Är det där någonting som alltså ska gå att fixa själv - eller kan man be Seat göra det vid nästa service? Den ska in på sin första inspektionsservice om ungefär en månad.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Alternativen är att gå till någon du känner som har programvaran VCDS som kan fixa det. Går även bra med SW Obdeleven.

    Seat åf - De kan säkert fixa det med sin SW.

    Jag fixade det med min VCDS men bor ju i Halmstad....

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Enligt din profil finns du finns i Stockholm så jag kan hjälpa dig med kodningen om du vill. Skicka PM.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Lasse J.
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Tack, det var snällt. Jag har dock pratat med Seat och de trodde att de kunde koda bort det vid inspektionsservicen som jag ska göra om en månad, men de var inte helt säkra. Det var konstigt nog första gången de fått frågan. Men skulle dom inte få det att funka så hör jag gärna av mig. Tack så länge!

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2019-07-15, 16:19
  2. Turboproblematik "bara" S3, Cupra och R?
    Av fredrikwt i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-06-13, 18:55
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-15, 00:17
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-12-12, 06:08
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin