Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41

    Vill ha en instruktionsbok i elektroniskt format till min Passat B8

    Jag går fasen bet på att hitta en instruktionsbok att ha i dator och på telefonen till min Alltrack från 2017. Känns som 1997 att behöva leta fram och bläddra i en 300 sidor lång pappersmanual. Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att hitta, har lagt hyfsat med tid på att leta. Det mest lovande jag hittade var en engelsk sida där man skulle kunna ladda ner men min VIN funkade inte

  2. #2
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Jag tänkte testa denna
    https://www.factory-manuals.com
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Det där är inte någon instruktionsbok utan en reparationshandbok.

    Jag har en sådan bok själv, och du får en pdf fil på ungefär 10 000 sidor som gäller just det utförandet som din bil har. Kapiterna för motor, växellåda, kaross o.s.v. är alltså anpassade efter din bil.

  4. #4
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Aahhh, fel av mig.

    Följdfråga: Är den bra? Saknar en vettig bok med rätt uppgifter. Har en tidig bil så den har en del arv från föregående modell, så det är inte alltid det blir rätt.
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Boken är mycket omfattande men man har ändå en ganska så begränsad nytta av den.


    Det enda den berättar är egentligen i vilken ordning, man ska lossa delar för att komma åt en viss del på bilen. Den talar inte om hur man ska utföra ett visst arbetsmoment på samma sätt som en Haynes bok gör. Men 70 USD kan det kanske vara värt.


    För de pengarna så kan du istället köpa några dagars access till erWin och tanka ner all information som du behöver.

    https://erwin.volkswagen.de/erwin/showInfoTour.do


  6. #6

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Boken är mycket omfattande men man har ändå en ganska så begränsad nytta av den.


    Det enda den berättar är egentligen i vilken ordning, man ska lossa delar för att komma åt en viss del på bilen. Den talar inte om hur man ska utföra ett visst arbetsmoment på samma sätt som en Haynes bok gör. Men 70 USD kan det kanske vara värt.


    För de pengarna så kan du istället köpa några dagars access till erWin och tanka ner all information som du behöver.

    https://erwin.volkswagen.de/erwin/showInfoTour.do

    Han vill ju en instruktionsbok, inte en reparationshandbok

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av kungen Visa inlägg
    Han vill ju en instruktionsbok, inte en reparationshandbok
    Stämmer men jag gjorde en tråd om instruktionsbok och en om reparationshandbok för att inte det skulle blandas ihop Till min BMW X3 hade jag en fulnedladdad ISO-fil som jag monterade och kunde sen läsa exakt det de har på verkstan. Extremt bra att ha. Man sparar mycket tid på att tänka och riskerar inte att ha sönder saker pga att man demonterar i fel ordning osv. Hoppas finna båda varianterna.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Tack men den gillar inte min VIN eller så är min 2017 Alltrack för gammal? Börjat bli helt matt på det här men tack för hjälpen. Får snart byta till en BMW 520 för att lösa situationen

    Namn:  71B3BEA9-2247-46B4-BB1E-E020AB0A1495.jpeg
Visningar: 1734
Storlek:  361.6 KB

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    OK Personligen har jag svårt att se problemet med att bläddra i en vanlig instruktionsbok av papper, men går det inte så får man så klart byta bil

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av nikasp Visa inlägg
    Tack men den gillar inte min VIN eller så är min 2017 Alltrack för gammal? Börjat bli helt matt på det här men tack för hjälpen. Får snart byta till en BMW 520 för att lösa situationen
    VIN nr till min Golf Alltrack 2018 svarar. Helt ok. Använd pappersbok som Marcus skriver .
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    VIN nr till min Golf Alltrack 2018 svarar. Helt ok. Använd pappersbok som Marcus skriver .
    Jag kunde mycket mer om mina tidigare bilar då jag så fort jag kom på nåt jag undrade över kunde kolla det på ett ögonblick i telefonen, paddan eller datorn. Känns lite 90-tal att behöva gå ut i bilen och bläddra i flera hundra sidors bok. Jobbar inom IT och är van att supersnabbt kunna söka upp grejer i PDF eller andra elektroniska dokument.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    .....
    Senast redigerad av Marcus den 2021-06-08 klockan 21:41.

  14. #14
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Du bara raljerar över Niklas behov, Marcus. Det är inte alls speciellt snällt. För mina bilar finns ingen instruktionsbok på nätet, men precis som Niklas så ser jag absolut ett behov av det. Ibland dyker det upp frågor när man sitter någon annanstans än där boken råkar befinna sig. Och det är faktiskt jättesmidigt att kunna söka fram informationen istället för att bläddra i boken. En innehållsförteckning är inte alls samma sak. Om du kommer ihåg allting efter din genombläddring så är det ju jättebra för dig, men det gäller kanske inte alla.

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Jag har tankat ner instruktionsbok (pdf) på svenska för min Seat Leon samt dotterns Skoda. Smidigt att söka i. De innehåller ju mycket "onödiga" varningar och annat som blir spam för den som söker något. Jag förstår varför det är så (tillverkaren måste lyfta alla upptänkliga risker pga att konsumenter inte ska kunna skylla på tillverkaren när något går fel), det gör ju att textmassan ökar dramatiskt. Inget som är unikt för personbilar för den delen.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Oj, IT minsann. Ja då är man ju PDF ninja som få andra. Du får väl ta in och ha pappersboken i husvärmen och leta i innehållsregistret, går nog hyfsat snabbt skulle jag tro. Det lilla av värde som finns i instruktionsboken kan man nog sortera ut rätt enkelt. Vad är det för någon information av värde som du söker? Jag svarar gärna om jag kan. Brukar bläddra igenom boken på mina nya bilar en gång för att se om det hänt något nytt sedan sist, men sällan så Däremot gott om varningar för amerikaner och liknande stämningsbenägna länder
    För mig så är det min första VW och helt värdo att bläddra i en pappersbok, den ligger i bilen så orkar inte kolla men den är väl på 400 sidor. En grej som två jobbarkompisar inte hade en jäkla aning om var att man kan köra med bagagegolvet i lågt läge för att få fler litrar. Det hade jag aldrig listat ut utan att ha läst instruktionsboken.

    Finns massa grejer man kan fundera över på en helt ny bil och särskilt om man byter märke. Håller inte med om att instruktionsböcker mest innehåller varningar till amerikaner... Finns ju lite blingbling och Park Pilot m.m. som kräver att man läser lite. Att man stänger av larmsensorn i kupén med knappen på B-stolpen var inte heller något man bara vet när man ser den. Fick använda den nån gång när P-värmaren löste ut larmet (hjälpte att peka ner blåsen lite). Fick också kolla upp hur man förlänger/förkortar avståndet till framförvarande när man kör med farthållaren. Och så vidare och så vidare...

    Jag kanske är nördig men jag brukar läsa då och då men går ogärna ut i bilen om jag klurar på något eller bara har lust att kolla om jag kanske missat nån smart finess. På BMW var ju BMW TIS grymt där man hade alla BMW-meckars tjuvknep och serviceinstruktioner. Liiiiite enklare att skruva när man kan läsa först och skruva sen istället för att hamna i "vad fan gör jag nu"-situationer

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Just det där med golvet hade jag ingen aning om heller förrän jag städade bilen i vintras och såg att det verkade vara en lägre skåra att skjuta golvet i. Testade och det blev ju inte så dumt. Tyvärr var lastrumsmattan inte alls var kompatibel så det blir nog sällan använt i min bil. Men detta är 4e gen Passat jag äger och undrar om det varit samma i några av de tidigare också.
    Och jag brukar faktiskt bläddra i pappersboken... skulle dock gärna he en PDF-fil att kunna kika i på telefonen och datorn.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Fanns ingen tillgänglig bok för min Touareg. Prutt.

    Jag kan ju tycka att det är en fullständig självklarhet att bläddra i boken innan man ställer massa frågor om bilens funktioner. Det samma gäller ju även för en tvättmaskin, tv, gräsklippare eller nåt annat. En motsvarande bok för kvinnan hade ju varit bra faktiskt, där blir det ju mest att pröva sig fram, med varierad utkomst. En del andra forum jag hänger på har en sticky i varje tråd som säger "RTFM" eller "RTFB" innan man postar, och frågor som handlar om uppenbara saker som står där ignoreras.
    Senast redigerad av AndySwede den 2021-06-09 klockan 11:04.

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Liverpoolarn Visa inlägg
    Just det där med golvet hade jag ingen aning om heller förrän jag städade bilen i vintras och såg att det verkade vara en lägre skåra att skjuta golvet i. Testade och det blev ju inte så dumt. Tyvärr var lastrumsmattan inte alls var kompatibel så det blir nog sällan använt i min bil. Men detta är 4e gen Passat jag äger och undrar om det varit samma i några av de tidigare också.
    Och jag brukar faktiskt bläddra i pappersboken... skulle dock gärna he en PDF-fil att kunna kika i på telefonen och datorn.
    Det brukar gå att köpa en matta anpassad för det lägre golvet. Om det inte finns original finns det garanterat på Ebay. Jag har kört med det lägre golvet och anpassad gummimatta i T-Roc och Tiguan.

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det brukar gå att köpa en matta anpassad för det lägre golvet. Om det inte finns original finns det garanterat på Ebay. Jag har kört med det lägre golvet och anpassad gummimatta i T-Roc och Tiguan.
    Aha, måste kollas upp!

Liknande ämnen

  1. Vill ha mer fart i min gti mk1
    Av Sputtnick i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 21:44
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 00:02
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 18:12
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 12:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin