Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40
  1. #21

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Brembo belägg och Coated Line skivorna bak har varit helt knäpptysta. Nu dags att byta fram, också Brembo belägg och Brembo Coated Line skivor.
    Ska bli ”kul” att stå ute på uppfarten i minusgrader och snö och skruva… för fullt i garaget så det har jag gett upp för länge sedan.

    Citat Ursprungligen postat av walkmann Visa inlägg
    Bytte till brembo jag med runt om, lackade..har hållit bra! MEN beläggen bak gnisslade o tjöt så jag höll på att bli tokig..åkte till VW o köpte org.belägg..knäpptyst.
    hoppas din är tyst

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Gick ganska hyfsat igår men skruvarna som håller oket satt så in i helsike. Rekommenderas att ha ett hyfsat skaft, jag tog rör som förlängare på mitt 50 cm skaft. Skruvarna var saltbemängda en bra bit in på gängen så de knirkade sakta loss. Hade åkt på stroke med kort skaft från hylsnyckelsatsen.

    Namn:  2CB18C55-77C0-4194-A5B9-78B44417AE2A.jpg
Visningar: 943
Storlek:  1.78 MB

  3. #23

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Utemek på vintern, wow!

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    18,5 kvm garage som är totalt fullt med cyklar, verktyg, snöslunga mm… inte en sportslig chans att få in bilen. Suger rejält att jobba ute. Kallt och sen blir det ju mörkt vid kl 15 nu också.
    Senast redigerad av vfr den 2021-12-06 klockan 13:39. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #25
    Webmaster
    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    David Stenbeck
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    36
    Grym tråd.. står kanske inför detta nöje jag med någon gång snart. Såg notis om förra servicen på bilen att de tyckte att skivor bak var slitna.. så man får väl se vad besiktningen säger.

    Skulle vara trevligt att lösa detta själv istället för på verkstad. baserat på kostnaderna som jag hört om är det klart värt timlönen, även med lite bonus att ha ett par till verktyg i samlingen.

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Anton Widgren
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9
    Hej!

    Jag har en Passat Variant 1.4 TSI från 2018 och har fått samma nedslag på bromsar med ett kostnadsförslag på drygt 13 000:- för byta av skivor och belägg runt om. Har tittat lite tänker göra det själv då jag tidigare haft isär bromsar och smörjt upp så tror jag att jag har koll på dessa moment efter att ha läst trådskaparens inlägg. Har efter att har läst på har jag kommit fram till att det är 312mm ventilerade skivor fram och 300mm solida bak. Att de ventilerade fram och solida bak är ju lätt att se men hur vet jag säkert vad jag har för storlek. Finns det flera olika storlekar på skivor beroende på motor mm?

    Mvh Anton

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82
    Du behöver VWs utrustningskod för bromsarna, t ex 1ZA för främre och 1KU för bakre. Den finns (fanns i alla fall) på en klisterlapp i instruktionsboken eller serviceboken (men den senare finns ju inte längre..). Ibland satt denna lapp också bak där reservhjulet låg. Går även komma åt via biluppgifter.se om du blir medlem.

    Med koden kan man t ex hos Autodoc se vad man ska ha för skivor.

    /awwd

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Klisterlappen sitter under den formstöpta mattan under reservhjulet

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Anton Widgren
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9
    Tack för snabba svar!!
    Hittade koderna på biluppgifter.se men ska kanske ta och kolla reservhjulsbaljan också bara för att.

    /Anton

  10. #30

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av walkmann Visa inlägg
    Bytte till brembo jag med runt om, lackade..har hållit bra! MEN beläggen bak gnisslade o tjöt så jag höll på att bli tokig..åkte till VW o köpte org.belägg..knäpptyst.
    hoppas din är tyst
    Bytte till Brembo runt om, ALLA gnisslade som f*n så jag fick byta alla till ett annat märke och då blev det tyst.
    Har hört från min vw verkstad att dom har tydligen haft problem med dom beläggen.

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Anton Widgren
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9
    Någon som vet vad det är för storlek på bulten med XZN/12-kant fattning till okhållarna? är det 14? Tänkte att det är lika bra att ha ifall det skulle vara så att man inte lyckas få loss skivan utan att lossa på dem.

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Japp, det är M14, har både en lång och en kort men ändå svårt att "dra rakt" och bultarna sitter hårt, ca 200NM ska de dras tror jag.

  13. #33

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Anton Widgren
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9
    Hej!

    Jag bytte bromsarna bak under ledigheten men klantade mig lite och tror att jag fått in luft i systemet. Hur luftar man? Pumpar man på pedalen eller trycksätter man behållaren?

    /Anton

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Går nog bra vilket som, jag köpte en billig vakuum pump liknande denna för några år sen https://www.ebay.co.uk/itm/183103777...Bk9SR7zT2faZYw, guld värd, särskilt om man ska lufta slavcylindern på manuell koppling, annars brukar det funka bra att en person trampar ner broms, annan person öppnar nippel på broms som man alltid gjort. Om man får in luft i ABS så vet jag inte hur man gör.
    Om man trycksätter så ska man vara försiktig, har hänt att behållare lossnat, har själv kört med ca 2bar utan problem.

  15. #35

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det är bara att fylla behållaren och sedan öppna nippeln..
    Kan kompletteras med att knacka på oket samtidigt, med en gummiklubba eller något annat man har inom räckhåll..

  16. #36

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Anton Widgren
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9

  17. #37

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ja, med MAX 1Bar...!!!
    Jag använder inte min sedan 20år, dock..
    Går snabbare att bara öppna nippeln på oket och låta det rinna ut via en slang..

  18. #38

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Anton Widgren
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9
    Hej!

    Jag gjorde mitt bromsbyte och det gick bra men nu mer än två månader senare så så fick jag fel på parkeringsbromsen. Får felkoden "Parking brake no basic setting". Den verkar inte veta i vilket läge som kolven befinner sig. Någon som vet något om detta? Vad kan ha hänt. Annars fungerar bromsarna perfekt utan broblem.

    Mvh Anton

  19. #39

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Öppnade du oken elektriskt till serviceläge när du bytte beläggen?

  20. #40

    Reg.datum
    apr 2023
    Namn
    Anton Widgren
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    9
    Jag gjorde det först men på vänstersidan så gick den inte tillbaka tillräckligt. Så där körde vi lite till med ström direkt på motorn. Dock kunde de kalibrerar sig efter genom att jag körde serviceläget igen med felkodsläsaren samt använda parkeringsbromsen. Det fungerade sen problemfritt fram tills nu.

Liknande ämnen

  1. Elmotorvärmare passat b8
    Av Lintann i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-01-19, 15:19
  2. Nyckelminne passat B8
    Av Squadron i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-01-08, 20:01
  3. Tankmätare Passat B8
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-10-31, 15:42
  4. Laddning passat b8
    Av walkmann i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-05-21, 10:44
  5. bromsbyte passat variant 3c 2010
    Av dcp-131c i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin