Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42

    Keyless för att öppna och låsa dörrar, eller bara för att starta bilen? Passat -16

    Hej!
    Jag har en Passat 2016 med "keyless" nyckel (tror den heter så? Stoppar i alla fall inte in den i bilen för att starta)

    Jag har sett att vissa passater verkar kunna låsa och låsa upp dörrarna utan att behöva trycka på nyckeln.
    Men om jag inte gör fel, så har min bil inte denna funktion?

    Någon som har koll på VWs keyless system?
    Måste jag alltid trycka på fjärren för att låsa/låsa upp eller kan jag göra på något annat sätt?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Keyless finns i två utföranden, Keyless Go (starta bilen nyckellöst, öppna/låsa med fjärrnyckeln) och Keyless Access (starta bilen, öppna/låsa nyckellöst). Keyless Access är tillval.

    https://youtu.be/bOeoBQzesgw

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Keyless finns i två utföranden, Keyless Go (starta bilen nyckellöst, öppna/låsa med fjärrnyckeln) och Keyless Access (starta bilen, öppna/låsa nyckellöst). Keyless Access är tillval.

    https://youtu.be/bOeoBQzesgw
    Misstänkte att det var något sånt.
    Då antar jag att jag bara har keyless go
    Kan man dubbelkolla vilket system man har på något sätt?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om det inte fungerar att öppna/låsa enligt videon som jag länkade till så kan du i appen Min Volkswagen se din aktuella bils utrustning under Min bil > Utrustning.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16

    detta har jag på min bil, tiguan mk2 -18

    Men att låsa bilen via handtaget fungerar ej. Vad gör jag för fel?
    Produktkod PEL
    Easy open easy close för bilar med larm
    Inklusive keyless access med nyckellös öppning av framdörrar och baklucka samt låsning vid framdörrar. Inklusive startknapp

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Keyless för att öppna och låsa dörrar, eller bara för att starta bilen? Passat -16

    På både min Passat och fruns T-Roc, så lägger jag bara ovansidan på handen mot den lilla strecket på dörrhandtaget efter att man stängt dörren. Då låser bilen.

    För att öppna bilen tar man bara tag i handtaget och drar, så låsa bilen upp direkt.


    Tror att denna markering saknas på de bilar/dörrar som inte har Keylessaccess.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  7. #7
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    OT,med risk för att uppfattas som gammal, dvs gubbe på över 30år, men jag undrar: Är detta något man betalar extra för när man köper ny bil i dag? Är det inte bara en modern lösningen på ett problem som aldrig fans?
    Förklara gärna fördelarna med denna finess!

  9. #9
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Allting betalar man extra för. Var inne på Min Volkswagen och såg att dörrar var tillval

    "fördel" är att du slipper aktivt låsa upp bilen om du har det tillvalet. Du trycker på en knapp för att starta bilen istället för att vrida på nyckeln. Samtidigt blir bilen enklare att stjäla, se länk i mitt tidigare inlägg i denna tråd. Det handlar om personliga preferenser. Själv är jag glad att jag inte har det tillvalet. Att vrida på en nyckel har man alltid gjort.
    Senast redigerad av Sture_ den 2020-11-22 klockan 16:21.

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag håller nog med Pudas till stor del. Så länge man inte har självöppnande dörrar liknande elbaklucka, så tycker inte jag det blir ngn direkt vinst. Elbaklucka med fotmanövrering kan nog vara smidigt liksom Keyless för tändningen. Den Renault jag kört med keyless upplåsning gjorde mig vansinnig. Låste och låste upp så fort man gick förbi bilen.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    OT,med risk för att uppfattas som gammal, dvs gubbe på över 30år, men jag undrar
    Jag har det i min bil, passerade 30 för många jordvarv sedan, ingick i något paket - samma på fruns bil.
    Man hade så klart klarat sig utan - men det är skönt att ha. Gräver aldrig efter nyckeln i fickan eller väskan - utan öppnar och låser smidigt och bekvämt. Tex om nyckeln ligger i botten av väskan eller i jackan som låg i baksätet spelar ingen roll.

    I kombo med elbakluckan - som ni var inne på, är det fantastisk att inte behöva släppa kassarna för att öppna.
    Klart att man kan ställa ner sin papperskasse på den blöta asfalten. Det har man gjort i alla tider - men jag uppskattar den torra botten på påsen efter att gjort min fotrörelse.

    Jag har vant mig så pass mycket att jag skulle "kryssa i det igen".

    Stjäla bilar, har man gjort i princip sedan bilen uppfanns. Bara metoderna som utvecklas.
    Även bilar utan Keyless har en tendens att försvinna - men visst finns risken.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Den Renault jag kört med keyless upplåsning gjorde mig vansinnig. Låste och låste upp så fort man gick förbi bilen.
    Så är inte systemet på VW - där måste du ta i handtaget och "dra" för att det skall låsa upp.
    För att låsa måste du lägga handen emot handtaget - annars är det olåst.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16
    ​nu har jag äntligen fått till det. Stort tack Pelk!

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Självklart ska det vara minst Keyless Go, att vrida runt en mekanisk startnyckel känns helt fruktansvärt förlegat, ännu mer så när det handlar om laddhybrider och elbilar... Helt galet att det ens förekommer. Möjligen OK på någon gammal old-school bil, men inte mer än så.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Péter
    Ort
    LBG
    Inlägg
    16
    Istämmer Marcus. Haft en passat med active display area View och startknapp samt Discover pro. Då är det svårt att tumma på sådant här vid nästa bilköp. Nu har jag allt vad jag behöver som jag tyckt saknats. Det är enligt min mening carplay, head up Discover pro touch utan två vred och easy open close samt laddmatta till mobilen.

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Har nivå med avkänning i handtagen i en av bilarna. Helt ok i vardagen enligt beskrivningar ovan. Positivt.

    Ska man förvara nyckeln i en stängd plåtburk så blir det ett moment till. Negativt.

    När jag tvättar bilen lägger jag aldrig nyckeln i bilen (säkerhetsrisk). Har man den i fickan så låses bilen eller låses upp växelvis när jag för tvättsvamp/tvätthandske vid handtaget. Negativt. Jag brukar lägga nyckeln en bit ifrån bilen i tvätthallen.

    Jag håller ej med om att funktionen är så förträfflig som ni beskriver den, tvättningsdelen gör mig lätt irriterad. Att öppna baklucka med matkassar i regnväder är ju kanon, men den finessen har jag inte .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    När jag tvättar bilen lägger jag aldrig nyckeln i bilen (säkerhetsrisk). Har man den i fickan så låses bilen eller låses upp växelvis när jag för tvättsvamp/tvätthandske vid handtaget. Negativt.
    Har testat att försöka ”låsa in” min nyckel i bilen, men det går inte. Låser enbart om nyckeln är på utsidan.

    Däremot tvättproblemet, har även jag märkt av


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    I kombo med elbakluckan - som ni var inne på, är det fantastisk att inte behöva släppa kassarna för att öppna.
    Klart att man kan ställa ner sin papperskasse på den blöta asfalten. Det har man gjort i alla tider - men jag uppskattar den torra botten på påsen efter att gjort min fotrörelse.

    Jag har vant mig så pass mycket att jag skulle "kryssa i det igen".
    Just den där funktionen kan ju verka som för någon som är slö, slapp och likgiltig men jag säger som Pelk. Det skulle jag lätt kunna kryssa i igen och skulle jag leta begagnad bil vore detta en högst viktigt att leta efter. Har man inte haft elbaklucka med fot funktionen förstår man knappt hur bra det är.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Just den där funktionen kan ju verka som för någon som är slö, slapp och likgiltig men jag säger som Pelk. Det skulle jag lätt kunna kryssa i igen och skulle jag leta begagnad bil vore detta en högst viktigt att leta efter. Har man inte haft elbaklucka med fot funktionen förstår man knappt hur bra det är.
    Jag har elbaklucka via knapp i dörren, knapp på bakluckan och med fjärren. Jag älskar det och hade mer än gärna haft "vifta med foten". Bara testat det och det är grymt smidigt.

  19. #19
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Har testat att försöka ”låsa in” min nyckel i bilen, men det går inte. Låser enbart om nyckeln är på utsidan.

    Däremot tvättproblemet, har även jag märkt av


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Visst ska det vara ok att lägga nyckeln i bilen men jag litar inte 100% på det. (Typ 5 km avstånd till resevnyckeln...). Det beror nog på att jag är långt långt över 30 år som nämnts som ett bryt-värde !
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Jag har keyless go på min GTE, fick dock koppla bort fjärröppningen av bakluckan för kom man åt knappen i jackfickan så stod snart bilen på garageinfarten med bagaget på vid gavel. Mindre bra att inte kunna programmera bort detta ifrån bilen utan att behöva gå till en tredjeparts app. Keyless access är för min del inget jag vill ha, för stor risk att få inredning m.m. stulen med det systemet.

    Skulle klara mig utan alla sådana finesser och elstängning av baklucka mm om det gjorde bilen billigare men det gick ju inte välja bort hur som helst.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-09-02, 01:43
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-29, 23:14
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 01:07
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin