Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Jimmy Nguyen
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    5

    Hög Tomgång (2000) varv. Golf Mk2 CL. 1.6 motor

    Tjenare! Häromdagen bytte jag topplockspackning på min Golf. Mk2 1987 1.6 cl.

    När vi kontrollerade först gick den fint men sedan började problemen komma allt eftersom. Först fastnade gaspedalen ungefär halvvägs ner och gick inte hela vägen upp så vi smörjde gasvajern och nu går den upp men inte hela vägen. Den ligger hela tiden på 2000 varv och vi trodde först det var tomgången så jag har försökt att justera det genom att skruva i tomgångsskruven på förgasaren men det verkar inte göra någon nytta.

    Jag vet inte om gaspedalen ligger i och gasar lite eller om det är något annat, jag har inte hållit på med bilar mycket och försöker lära mig så mycket om gamla golfar på vägen.

    Någon som har något förslag på lösningar eller aning om vad det kan vara som strular?

    Kontakta gärna mig.
    All insikt är mycket uppskattat! Tack.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Kan du inte trycka tillbaka gasspjället på förgasaren, där vajern sitter fast.
    OffTopic: Menar du inte ventilkåpspackning? Topplockspackning är ett rätt stort jobb.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Jimmy Nguyen
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    5
    Jag har bytt både ventilkåpspackning och topplockspackning och du har inte fel när du säger att det är ett stort jobb. Gasspjället är hela vägen tillbaka. Det är något skumt. Jag har helt ärligt ingen aning.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    denna publikation kan evt. vara en vägledning:
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_92.PDF

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Jimmy Nguyen
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    denna publikation kan evt. vara en vägledning:
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_92.PDF
    Tack!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Om gasspjället är helt stängt och den går på 2000 varv så har du ett luft läckage nånstans mellan topp och filter. Dvs den drar tjuvluft nånstans, kolla alla vacumslangarar och insugspackning etc. Spreja startgas runt misstänkta läckage och ökar motorn i varv så är det där nånstans den läcker.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Förgasarfoten är inte ovanligt att den läcker

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av ee1224r145 Visa inlägg

    När vi kontrollerade först gick den fint men sedan började problemen komma allt eftersom. Först fastnade gaspedalen ungefär halvvägs ner och gick inte hela vägen upp så vi smörjde gasvajern och nu går den upp men inte hela vägen. .
    Alltså, om gaspedalen inte går hela vägen upp fortfarande så är det ju något fel med kopplingen mellan denna och spjället. Om du hakar av wiren från förgasaren, blir tomgången normal? Om inte, kan du ha böjt ngt på förgasaren, tex fästet för gaswiren eller ngt arm som går emot så att den inte går tillbaka på rätt sätt?
    Innan jag gräver och kollar tjuvluft så skulle jag kolla detta eftersom du säger att gaspedalen är annorlunda mot normalt.
    OM bilen har manuell choke så haka även av denna wire från förgasaren då den inte bara fetar blandningen utan också påverkar gasen lite för att höja tomgången.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Jimmy Nguyen
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    5
    Tack!

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 15:07
  2. Hög tomgång...2000 rpm
    Av andgus i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 10:45
  3. Hög tomgång golf gti 8v mk2 -86
    Av Grooverhound i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 00:47
  4. mk2 16v som hänger sig på 2000 varv
    Av kroll i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 18:54
  5. Hög tomgång vid varm motor
    Av bladegash i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 15:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin