Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107

    Frihjul eco-läge T-Roc 2018

    Hej.

    Undrar lite om det går att få frihjul per automatik på min T-Roc 2018 2,0 tdi 150 dsg 7.
    Idag behöver jag aktivera det varje gång jag kör i eco-läge.
    På jobbet har vi en ny transporter med samma motorpaket och på den är det automatiskt frihjul, dock kan man ej välja kör-läge.
    Har sökt på webben men inte hittat något svar.
    Har tillgång till obd11, men tyvärr är kabeln till min vcds för gammal tydligen.

    Mvh Jerker

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Har du inget Individuall läge där du kan anpassa inställningarna så att drivlinan använder E?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Frihjul eco-läge T-Roc 2018

    Jag har försökt på en massa olika sätt på vår T-Roc, och den går alltid tillbaka till D-läge i växellådan.

    Skitstörigt!!!

    Hittar du något sätt, får du gärna hojta till här.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Inte vad jag kan få fram. Tänkte också det annars.

    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Hittade en tråd på trocforums om detta där man får en förklaring på fenomenet.

    Översatt med google översätt:

    "Hej killar

    Jag hade bara ett telefonsamtal med verkstaden, och en kille som faktiskt tycktes veta vad han pratade om.
    Beteendet när läget återställs till Normal efter tändning av / på är av design.
    Anledningen till varför skärmarna fortfarande visar Eco är att motorn fortfarande är i Eco, det är "bara" växellådan som återställs till Normal. (Inklusive sträckning)
    När en bil körs i full Eco-läge finns det andra funktioner som är avstängda / modifierade. Till exempel är uppvärmningen i bilen reducerad, eftersom det i miljöläge prioriteras att motorn är varm.
    Om din bil har strålkastare som justeras till vänster och höger när det finns en kurva på vägen, är den funktionen tydligen också inaktiverad i Eco-läget. Mest troliga andra saker också.
    Men den främsta orsaken till varför Volkswagen bestämde sig för att göra så här har att göra med utsläppet och i vilket läge bilen godkändes avseende utsläppsnivåerna.
    Eftersom bilen har godkänt utsläppsnivåerna i normalläge, är det läget de vill att bilen ska börja som standard.

    Kanske inte svaret jag hoppades på, men åtminstone ett svar."

    Hela tråden finns här: https://www.trocforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=306

    Mvh Jerker
    Senast redigerad av jeho64 den 2019-04-21 klockan 20:34. Anledning: Lagt till länk

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av jeho64 Visa inlägg
    Hittade en tråd på trocforums om detta där man får en förklaring på fenomenet.

    Översatt med google översätt:

    "Hej killar

    Jag hade bara ett telefonsamtal med verkstaden, och en kille som faktiskt tycktes veta vad han pratade om.
    Beteendet när läget återställs till Normal efter tändning av / på är av design.
    Anledningen till varför skärmarna fortfarande visar Eco är att motorn fortfarande är i Eco, det är "bara" växellådan som återställs till Normal. (Inklusive sträckning)
    När en bil körs i full Eco-läge finns det andra funktioner som är avstängda / modifierade. Till exempel är uppvärmningen i bilen reducerad, eftersom det i miljöläge prioriteras att motorn är varm.
    Om din bil har strålkastare som justeras till vänster och höger när det finns en kurva på vägen, är den funktionen tydligen också inaktiverad i Eco-läget. Mest troliga andra saker också.
    Men den främsta orsaken till varför Volkswagen bestämde sig för att göra så här har att göra med utsläppet och i vilket läge bilen godkändes avseende utsläppsnivåerna.
    Eftersom bilen har godkänt utsläppsnivåerna i normalläge, är det läget de vill att bilen ska börja som standard.

    Kanske inte svaret jag hoppades på, men åtminstone ett svar."

    Hela tråden finns här: https://www.trocforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=306

    Mvh Jerker
    Har en Arteon 2018 och den beter sig precis likadant. Framgår i manualen (kanske inte fullt så tydligt som man kan önska). Eco-mode är 2 delar, Eco-mode för växellådan återställs när man stänger av bilen, allt annat i Eco-mode är kvar. Men det är ju frirullningen, som man vill ha, så visst är det lite tokigt...

    Är väl samma för Sport-läge (om T-Roc har det?) Växellådan återställs till normalläge och man får välja sport-läge igen efter "omstart" om man vill ha det läget.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Frihjul eco-läge T-Roc 2018

    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Är väl samma för Sport-läge (om T-Roc har det?) Växellådan återställs till normalläge och man får välja sport-läge igen efter "omstart" om man vill ha det läget.
    Japp, tyvärr... Men där kan man snabbt få i S-läget genom att dra växelspaken bakåt. Inte lika smidigt med ”frirullet”.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Japp, tyvärr... Men där kan man snabbt få i S-läget genom att dra växelspaken bakåt. Inte lika smidigt med ”frirullet”.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Nä, men trycker jag på Mode-knappen, så får jag upp lägena i displayen och trots att Eco redan är valt så räcker det att klicka en gång till, så hoppar lådan i Eco-mode. Så 2 tryck

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Det som är lite intressant är att vi har en ny transporter på jobbet där det inte finns olika körläge, men där är det frirullning hela tiden.

    Hmmm.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Nä, men trycker jag på Mode-knappen, så får jag upp lägena i displayen och trots att Eco redan är valt så räcker det att klicka en gång till, så hoppar lådan i Eco-mode. Så 2 tryck
    Det är två för mycket...


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Har nu bytt till en T-Roc 2.0 TSI 2023. På min Arteon vill jag minnas att den alltid gick till frirullning när man släppte gasen, om man valt det, dvs. den visar E utan siffra i displayen.
    På T-Roc är det inte alltid så, utan den visar t.ex. E7 i displayen ibland, så frirullningen "går inte i" av nån anledning. Det beror inte på att jag bromsat, för det ska ju normalt räcka att peta till lite på gasen och det gör ingen skillnad.
    Är det nån blockering, för att man inte ska rulla för fort i nerförsbackar? Nån annan som märkt detta eller kan det vara nåt fel?

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Visserligen en annan platform, men min Touareg har frihjulsfunktion. Den inställningen är aktiverad genom infotainment och måste manuellt avaktiveras, annars alltid aktiv vid start av bilen.

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Min fråga handlade inte om huruvida frihjulsfunktionen är aktiverad eller ej. Det verkar bero på hur gammal bilen är, nyare modeller återställs automatiskt vid "omstart".
    Jag undrade om det är fler som märkt att displayen inte visar E, för att indikera frirullning, utan fortsätter att visa E7 eller E6 och motorbromsar, speciellt i nerförsbackar?

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Med modifiering av dataset till Gateway kan man justera det mesta av det som diskuteras här.
    Frirull är inte aktiv med farthållaren..

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Nej, jag vet att den inte är aktiv när farthållaren används. Inte heller om man trycker på bromsen.
    Jag behöver inte programmera om funktionen, det stör mig inte så jättemycket att man måste aktivera Eco-läget "manuellt".

    Men släpper man gasen (utan att bromsa och utan farthållare aktiv) så borde frirullning aktiveras. Men den gör inte alltid det?

Liknande ämnen

  1. T-Roc R
    Av Howzer i forum Bilder och Videos
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-09-30, 09:41
  2. Nya VW T-ROC till hösten?
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-09-04, 17:51
  3. T-Roc & Barnvagn
    Av Zidden i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-07-29, 00:30
  4. Continental Eco Contact 3
    Av Thomas79 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 20:28
  5. Generator med Slirkoppling / Frihjul ???
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-15, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin