Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Snökedjor?

  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Snökedjor?

    Vad rekommenderar ni för snökedjor till bilen?

    Har två hjuldimensioner, 15 och 18" och jag antar att man inte kan ha sån tur att samma uppsättning passar till båda?

    Senast stod vi och fipplade i 1h med biltemas kedjor i snöstorm och kolmörker innan vi fick på dom så något som är smidigare att montera skadar ju inte
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det låter väl inte alls otroligt att det skulle passa båda dimensionerna. Det är ju huvudsakligen hjulomkretsen som bestämmer det och den ska ju bara tämligen lika. Sedan komer det väl at skilja lite i bredd, men det borde väl inte vara omöjligt att det funkar. Detta sagt av någon med bara teoretiska kunskaper av snökedjor på bilar...

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Har haft biltemakedjor till en Passat, gav bort kedjorna förra året. Samma modell som i länken nedan vill jag påstå. Övade montering hemma i garaget först . Använde dem en gång i Trysil. Gick hyfsat att få på i en backe när bilen inte ville dra mer...efter det kunde vi fortsätta. De funkade bra, satt kvar där jag ville ha dem.

    Varje artikelnr verkar passa många dimensioner.

    https://www.biltema.se/bil---mc/bilt...-st-2000018185


    PS Numera har vi 4wd bil till vinterresan. Hoppas slippa kedjor, kallt om fingrarna blir det när de ska på.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2018-12-22 klockan 15:51.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Det finns ju http://www.autosock.nu/start/ också.
    Jag antar att autosock är mindre hållbara än snökedjor men om man bara ska ha dem för tillfälligt bruk så verkar de smidiga.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    För snökedjor är inte bara hjulets omkrets avgörande, utan även däckets bredd. Därför passar nog inte en kedja både på 15 och 18". På 18" skulle jag också tro att du kommer märka att kedjan riskerar att ligga an fälgen med tråkigt skav som följd.

    Har kört med kedjor några gånger (biltemas), mitt absolut hetaste montage-tips är att ta fram domkraften så att hjulet går fritt från marken. Det blir liksom dubbelt så lätt att få på kedjan då

    Det roliga med kedjor är att framkomligheten blir jäkligt bra, bilen stannar liksom först när det är så mycket snö att snön lyfter hela bilen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin