Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21

    Reg.datum
    dec 2021
    Namn
    Hans Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Hej,
    Passat 4motion 2.0 tdi från 2014 som då och då börjat larma under färd att bakluckan inte är stängd, och ibland går larmet igång också, förmodligen pga samma fel.

    Ska åka utomlands m bilen under jul/nyår om inte corona-reglerna ställer till det. Hinner/kan inte riva själv innan dess, o får ingen tid på verkstad.

    Finns det ett enkelt sätt att testa om det är låskista eller kablage?

    Finns det nåt sätt att stänga av varningsplingandet under färd (bilen varnar varje gång den tror luckan är öppen, typ var tredje sekund...)
    Mvh,
    Hasse

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    Henrik Ahlin
    Ort
    Lerberget
    Inlägg
    1
    Jag har samma/liknande problem med min Passat Variant 2,0 TDi -14. Displayen visar öppen lucka fastän att den är stängd. Efter mycket sökande så försvann problemet när jag tog ur kontakten ur höger baklykta som sitter i bakluckan. Det är ju inte permanent lösning men tills jag orkar riva inredningen och kontrollera kontaktdonet som sitter i höger vägg mellan höger baksäte och bagage så får det vara så här. Kört med bilen nu i några dagar och haft den parkerad utan att larmet går.
    Så att problemet försvinner när man drar ut kontakten till lampan tyder ju på elfel någonstans.
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-21 klockan 19:16. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #23

    Reg.datum
    feb 2023
    Namn
    Robert Robert
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    2
    Exakt samma problem för mig, kopplade förbi den oxiderade kontakten med wagos ��

    Namn:  C496D112-AC7A-4029-8510-AEA780977595.jpg
Visningar: 505
Storlek:  1.22 MB

  4. #24

    Reg.datum
    feb 2023
    Namn
    Kalle Karlsson
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Lite uppdatering...
    Oerhört sen följdfråga, men hur gjorde du för att kontaktera om kontakterna? Antar att de går att ta isär på något sätt, och att man kan sätta dit nya stift (och att dessa går att få tag i för privatpersoner)?

    - - - Uppdaterad - - -

    Så gjorde jag med, ett av stiften var borta. Men att fulskarva med två Wagos - en på varje sida + 20 cm kabel emellan - känns lite lökigt, särskilt som vi går i säljtankar.
    Senast redigerad av DDD80 den 2023-02-04 klockan 18:44.

  5. #25

    Reg.datum
    feb 2023
    Namn
    Robert Robert
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    2
    Så kände jag med, att fulskarva vid sidan. Men sätter man fast det ordentligt i clipsen så ser det rätt okej ut. Förmodligen ingen som kommer gräva där bak och kolla förens den ska skrotas ��

  6. #26

    Reg.datum
    feb 2023
    Namn
    Kalle Karlsson
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Robert95 Visa inlägg
    Så kände jag med, att fulskarva vid sidan. Men sätter man fast det ordentligt i clipsen så ser det rätt okej ut. Förmodligen ingen som kommer gräva där bak och kolla förens den ska skrotas ��
    Jag hoppas också det. Däremot började bromslampan lysa igår igen, och då kan man med andra dra slutsatsen att den ledning som jag skarvade och som stiftet var av på, inte är bromslampan. Blir till att ta loss inredning igen.

    Var också och frågade på den lokala verkstaden, men de hade inte en sådan kontakt. Går det att ta vad som helst annars? Det är ju knappast några stora strömmar bortsett från en ledning, och den antar jag är till torkaren, som borde dra lite mer ström än vanliga. Om man har en kraftig kontakt till den, borde det väl rimligen gå att ha en vanlig DIN-kontakt (IP-klassad dock) till de fem övriga, alt. ta en DT-kontakt för de svagare strömmarna.

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Den där kontakten är för att underlätta vid bagageluckebyte, så klipp bort hela kontakten (tills kardelerna inte är svarta längre) och skarva in ny kabel om det behövs..

  8. #28

    Reg.datum
    feb 2023
    Namn
    Kalle Karlsson
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Den där kontakten är för att underlätta vid bagageluckebyte, så klipp bort hela kontakten (tills kardelerna inte är svarta längre) och skarva in ny kabel om det behövs..
    Tack! Den behöver förhoppningsvis inte bytas innan den ska säljas så då får det bli till att skarva.

  9. #29
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Är detta fortfarande ett problem på VAGs bilar? Bytta låskista bak två gånger på min Audi A3 -01 och även två gånger på min GTI -09 pga. felande mikrobrytare i låskistan.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

Liknande ämnen

  1. Baklucka passat 2003, Elfel
    Av Alex_x i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-07-15, 00:11
  2. Baklucka passat -14 Alltrack
    Av harfina i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-04-10, 17:32
  3. Baklucka öppnar inte Passat Variant -07
    Av farbror i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 00:53
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 20:55
  5. List till baklucka passat variant?
    Av trojlee i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin