Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Fredric Stenwreth
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    7

    Mikrobrytare baklucka Passat

    Hej,

    Har en trilskande låskista i bakluckan på en Alltrack -13 om inte känner av att luckan är stängd. Plockat ut, allt torrt, rent o snyggt. Köpt ny original låskista från VAG-handlarn och monterat. Men den känner fortfarande inte av att luckan är stängd. Dragit i kontakter för snabbt utesluta glapp eller lös kontakt. Bygeln släcker belysningen i bakluckan vid första "klicket" så den har kontakt iallafall, men bygeln registrerar inte att den är låst på andra "klicket" även om man pressar den i botten eller vickar på den etc.

    Bilen har varit i familjen sen ny så har koll på vad den varit med om. Felet upptäckes igår då bilen började dra igång larmet på parkeringen utan nån i närheten.

    Finns det nåt uppenbart som jag missat här?
    Går det att mäta upp nåt i kontakten bak eller hur felsöker man vidare?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Är kablaget till låskistan ok?

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Fredric Stenwreth
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Är kablaget till låskistan ok?
    Jag har bara tittat på kontakten och det närmaste kring låskistan och det ser helt och fint ut, men har inte tagit isär kontakten. Har för mig att det är 4 kablar ur kontakten och vore intressant att veta vilken kabel som gör vad.. Känns ju konstigt att den nya låskistan skulle vara felaktig ur lådan också.

    Sen om man tar isär i genomföringen från lucka till bil, hur hittar man rätt kabel där. Tänkte om nåt kanske gått av med tiden kanske? Fast det kanske finns andra mer uppenbara saker som kan fela som jag inte har koll på.

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Var sitter kontakten? I luckan eller i bilen?

    Om det är i luckan så kan det vara i mjuköverföringen till luckan där kablarna går över från chassi till lycka.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Fredric Stenwreth
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Var sitter kontakten? I luckan eller i bilen?

    Om det är i luckan så kan det vara i mjuköverföringen till luckan där kablarna går över från chassi till lycka.
    Tack för svar, den sitter i luckan så drar loss o tittar där imorgon om nåt ser skavt ut.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Bakom klädseln (i bagageluckan) på passagerarsidan så sitter kontakten till bagageluckan.
    Tar du isär kontakterna i var ände kan du lätt mäta dig fram till vilken kabel som är skadad (om nu låskistan är hel).

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Fredric Stenwreth
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Bakom klädseln (i bagageluckan) på passagerarsidan så sitter kontakten till bagageluckan.
    Tar du isär kontakterna i var ände kan du lätt mäta dig fram till vilken kabel som är skadad (om nu låskistan är hel).
    Aahh, grymt. Tack!
    Då bör man lätt kunna mäta det om man har två ändar. Kollar det.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Fredric Stenwreth
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    7
    Lite uppdatering då..

    Tog bort klädseln från lucka och passargerarsidan enligt tips från @mex165. Låskistans kabel är rätt uppenbart vart den sitter. Så här ser det ut bakom plasten.

    Namn:  lucka insida.JPG
Visningar: 13871
Storlek:  419.1 KB

    Följde kabeln och den går i genomföringen på på höger sida tillsammans med spolarvätskans slang. Kontakten sitter sedan bakom spaken för att fälla sätena strax under fönstret alltså. Mätte upp och kablarna gav signal så verkar helt så långt. Däremot var det inte helt rent i kontakten.

    Namn:  skärm insida.JPG
Visningar: 13647
Storlek:  738.3 KB

    Började göra rent och då viker sig en av pinnarna i kontakten. Den har oxiderat så pass att den var försvagad. Så de två pinnarna längst ner var såpass åtgångna att jag fick kontaktera om dessa. Plockat ihop allt och och provkört. Allt ser bra hittills iallafall.

    Vet inte om oxiden har uppstått pga att nån form av fukt/kondens eller annat har runnit med kabeln eller om detta är "normalt" förekommande. Finns inga spår av spolarvätska att hitta iallafall.

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Bra jobbat så långt! Funkar allting nu?

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Fredric Stenwreth
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    7
    Jepp, verkar funka efter provtur och larmet har varit tyst hela natten så det ser bra ut än så länge.
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-15 klockan 10:12.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Du har läckage på din spolarvätskeslang höger bak helt 100%, därav de ser ut som de gör i kontakten höger bak.
    Prova att använda spolarvätskan på bakrutan, efter en stund kommer de börja droppa och lukta spolarvätska i bilen.
    Antingen blir de blött i innertaket höger bak, eller också rinner de ut längre ner!

    Man brukar få spola en stund för att upptäcka läckaget.

    De finns massor med info om detta skrivet lite här och var.
    Har varit med om de flera ggr på jobbet och man byter komplett kablage höger bak ut till bakluckan och byter antingen hela kontakten och alla stift i den beroende på hur de ser ut.

    Dock är de en ganska kostsam operation då du får riva hela golvet bak samt plasten på höger hjulhus och all inredning på skuffluckan m.m. Kablaget går loss på ca 1300kr på VAG och tar ca 3-5timmar att byta med lite skarvning av kablage m.m.

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Fredric Stenwreth
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    7
    Tack för info, testade när det var isär och det finns varken spår av fläckar, lukt eller fukt så det är isåfall väldigt litet. Men får väl helt enkelt testa ett tag och ta ner det igen och kolla hur det ser ut.

    När du säger komplett kablage, är det inklusive spolarvätskeslangen man köper då?
    Om den är med i härvan, vet du var nånstans den skarvas eller går den hela vägen fram till behållaren?
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-15 klockan 10:13.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av desmo Visa inlägg
    Tack för info, testade när det var isär och det finns varken spår av fläckar, lukt eller fukt så det är isåfall väldigt litet. Men får väl helt enkelt testa ett tag och ta ner det igen och kolla hur det ser ut.

    När du säger komplett kablage, är det inklusive spolarvätskeslangen man köper då?
    Om den är med i härvan, vet du var nånstans den skarvas eller går den hela vägen fram till behållaren?
    Tro mig de läcker Eller så är kablaget bytt tidigare men ej kontakt/stiften? Ägt bilen länge?
    Annars åk till din återförsäljare och kolla historik.
    Har väl bytt säkert 15 såna här kablage på jobbet om inte fler (jobbar på aukt. vag).

    De läcker oftast en bit in i kablaget så de går inte så lätt att sprätta kablaget o bara byta slangen.
    Spolarslangen är med i härvan och de är en koppling på spolarslangen rakt ovanför hjulhuset, strax under rutan.
    Bara klicka isär och skjuta ihop igen!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2017
    Namn
    Erik Sundström
    Medlemsnr
    5454
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Hej, har liknande problem på min Golf GTI Clubsport. I fredags ville inte backkameran åka ut och bagageluckan går ej längre att öppna.
    Hade problem med att det läckte spolarvätska på bakrutan för ett år sen när man spolade framrutan. Kanske kan vara samma problem? Bilen är bokad för felsökning 9/1-19.

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Fredrik Widfeldt
    Ort
    HÄSSELBY
    Inlägg
    2
    Stort tack för beskrivningen av din felsökning!
    Jag har haft exakt samma problem på min Alltrack -13 under mer än ett år. För mig har problemen kommit och gått. Flera falsklarm och blinkande innerbelysning under några dagar och sedan ingenting under flera månader! Verkstan har felsökt men inte hittat någonting (allt har såklart funkat när den varit där).
    Men i förrgår kväll falsklarmade bilen igen ett par gånger och sedan flera gånger under natten till grannarnas förtret :-(

    Efter att ha hittat ditt inlägg demonterade jag inredningen i bagaget och kunde konstatera att kontakten på min bil var i precis lika dåligt skick som din med en pinne som var så kraftigt försvagad av oxid att den böjde sig och gick av när jag rörde vid den.

    Ersatte kontakten med andra kopplingar och efter det funkar allt som det ska!

    Namn:  IMG_20200217_192617.jpg
Visningar: 11019
Storlek:  773.1 KB

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Wilhelm rejnus
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    2
    det verkar som jag har samma utmaning. Hittar inte heller någon skada på annat än kontakterna. Min fråga är hur svårt det är att kontaktera om kontakterna? Tänkte fråga innan jag ger mig på det själv.....
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-15 klockan 10:13.

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Fredrik Widfeldt
    Ort
    HÄSSELBY
    Inlägg
    2
    Jag kapade bara kablarna för de stift som var sönderrostade så nära kontakten som möjligt och skarvade vid sidan av. Kablarna räckte till det även om det var lite tight. Kanske inte snyggaste lösningen, men det funkade för mig.

    Det jag tyckte var krångligast var att riva inredningen för att komma åt. Men jag är inte van att jobba med bilinredningar...
    Senast redigerad av vfr den 2020-09-15 klockan 10:14. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2020
    Namn
    Wilhelm rejnus
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    2
    Aha! Det var ju lite enklare än att börja fibla med att byta hela kontakterna! Smart!

    mitt misstänkta kabelfel löst sig med att jag insåg att reservdelen (nytt lås) från skroten också var trasig. Så beställde ett helt nytt lås och nu funkar luckan perfa igen. 3e bytet av låskista. Undrar om det kan vara något fel med låspinnen den slår mot som triggar trasslet.....

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Tro mig det läcker spolarvätska höger bak och ja rekommenderar att ni byter hela kablaget på höger sida. Ni behöver hålla inne spolningen på bakrutan rätt längre för att de ska läcka. MEN varje gång ni spolar fram så bygger den även tryck i slangen bak, är då slangen av kommer givetvis lite spolarvätska ut där slangen är av. Men tillräckligt lite så att ni inte ser det med tanke på att de rinner via kablaget och rakt ner i den kontakten bakom inredningen höger bak. De går INTE att enbart byta spolarvätskeslangen höger bak då den är inkapslad i kablaget och man måste ha sönder en genomföring uppe vid gångjärnet på höger sida där bakluckan är infäst i taket för att få ut de gamla kablaget... har reparerat säkert ett 50-tal såna här kablage på dessa passater under mina år som mekaniker på auktoriserad VAG verkstad! och även på BÅDA mina 2 Passater ja ägt

    - - - Uppdaterad - - -

    Har ni fortfarande inte bytt kablaget och fixat den trasiga slangen så fortsätter de läcka spolarvätska, och rinner ner till andra kopplingar och kontakter. Bland annat sitter även backkamera styrdonet på höger sida bak innanför klädseln. Kan bli väldigt spännande elfel på dessa bilar då de ger konstiga krypströmmar när spolarvätskan tränger in i kontakten osv..

  20. #20
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    "Kan bli väldigt spännande elfel på dessa bilar då de ger konstiga krypströmmar när spolarvätskan tränger in i kontakten osv"

    Det förklarar varför bilen backade när jag satte igång bakrutetorkaren med spolning. Dessutom bytte radion till Dansbandsdax och telefonen ringde upp Göran Persson ...

Liknande ämnen

  1. Baklucka passat 2003, Elfel
    Av Alex_x i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-07-15, 00:11
  2. Baklucka passat -14 Alltrack
    Av harfina i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-04-10, 17:32
  3. Baklucka öppnar inte Passat Variant -07
    Av farbror i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 00:53
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 20:55
  5. List till baklucka passat variant?
    Av trojlee i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin