Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Japp, på mina senaste 5 nya Volvobilar så har en liter originalolja följt med men inte nu. Tanken var att köpa en liter och ha i bilen vid ev. behov. Ny bor jag avsides så det är 5 mil till en VW verkstad.
    Motoroljan ska uppfylla specifikation VW 508.00, förslagsvis Castrol EDGE 0W-20 LL IV.

  2. #22

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Tack för Era samstämmiga svar, bilförsäljaren ringde idag och skulle följa upp leveransen mm. Passade på och frågade vad det skulle vara för oljekvalité och han gick ut till service avdelning och återkom med med svaret VW 504.00 och jag frågade: Ska det inte vara 508.00? Men icke, så tom den lokala VW handlaren har inte hängt med att ny lågfriktionsolja med viskositet 0-20W används på nyare VW motorer.

    /Lennart

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om man ska tro Valvoline Smörjmedels rekommendation så kan man hinka i det mesta:
    Volkswagen_PoloVI-PoloVI10TSI_70 kW_2017-.pdf


  4. #24

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Tack för Era samstämmiga svar, bilförsäljaren ringde idag och skulle följa upp leveransen mm. Passade på och frågade vad det skulle vara för oljekvalité och han gick ut till service avdelning och återkom med med svaret VW 504.00 och jag frågade: Ska det inte vara 508.00? Men icke, så tom den lokala VW handlaren har inte hängt med att ny lågfriktionsolja med viskositet 0-20W används på nyare VW motorer.

    /Lennart
    Testa Castrol´s oljeväljare: https://applications.castrol.com/oil...604.1539281290

  5. #25

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Nu har frun i huset haft sin VW Polo 1.0TSI 95 DSG7 några månader och bilen har rullat ca 100 mil. En sak som jag noterar är att bilens halv- och helljus är ett "mörker" jämfört med våra tidigare och nuvarande bilar. Hur kan man släppa en bil med så svagt ljusflöde kan man undra? Hjälper det att sätta i bättre/dyrare halogenlampor från Philips eller Osram eller är reflektordelen av budgetutförande?

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Varför valde ni inte till LED-strålkastare om ljus är en särskilt viktig egenskap för er? Bilen är tänkt för mestadels urbana miljöer, stad, förort, tätort.

  7. #27

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Ja, det var en miss vid "faktainsamlingen" och jag tänkte att det borde vara i stort samma ljus som i min g:a V50 2007 med halogen. En arbetskamrat har en ny VW Polo privatleasad med LED paket och han är inte heller imponerad när jag frågar honom. Men, min fråga var om "bättre" H7 lampor förbättrar?

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kan tyvärr inte svara på frågan om bytet av ljuskälla. En extraljus-LED-ramp kanske kan vara ett rimligt alternativ med bevisat hög effekt?

    Om kraftfullt strålkastarljus vore grejen för mig så skulle jag inte välja någon bil ur B-segmentet överhuvudtaget, utan gå på minst C-segmentet, helst D-segmentet eller högre. I framför allt D- och E-segmenten finns dyra bilar med högre prioritet på strålkastarljus. De billiga B-segmentsbilarna förväntas vara just billiga och räcka till att snurra runt i urban miljö. Och jag skulle aldrig i livet köpa en ny bil med halogenstrålkastare, det känns totalt otidsenligt, för mig. Men de finns så klart där eftersom vissa kunder är mycket priskänsliga. Tyvärr ingen hjälp för dig i detta läge.

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41
    Vi har en Polo 2010, tyckte lyset var uselt även i denna, halvljuset blev betydligt bättre efter att jag bytte till Osrams Nightbraker. Nu är det ju inte samma kaross o lampor, men det borde hjälpa även för dig

  10. #30
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag kan rekommendera Nightbreaker. Har kört det själv i Golf 7 och även om det inte gör underverk så blir det bättre. Hade tidigare grusväg med mycket buskage på vägen hem och där blev det stor skillnad.

  11. #31

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Ska köpa ny Polo, årsmodell 2018 och 2019 - förväntad prisskillnad på ny bil?

    Bytte från lågpris ”xenon-look a like”, till ”Nightbreaker” i vår övningskörningskärra.
    Upplevelsen var lite åt hållet, ”Vem släckte stearinljuset och tände lampan?”

    Så jag kan också stämma in i kören och rekommendera ”Nightbreaker”.

    Dock blir det så klart inte lika bra som original xenon/led oavsett fordon.

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2019-02-14 klockan 11:40.

  12. #32

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Tack för input, det får bli ett par Philips eller Osram lampor att prova med.

    /Lennart

  13. #33

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Mer om frugans Polo 1.0 TFSI 2019: Har då och då noterat när jag kört bilen att det kommer en konstig doft som uppfattas som illaluktande från bilen ventilationssystem? Är detta en "känd produktegenskap" för modellen? Bilen har bara rullat runt 600 mil.

    /Lennart

  14. #34

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Ska köpa ny Polo, årsmodell 2018 och 2019 - förväntad prisskillnad på ny bil?

    Läst på annat håll att coupéluftfiltret kan vara boven när det luktar illa. Nu känns det lite orimligt på en sådan ny bil.

    Men en kompis till mig gjorde ett ”practical joke” på en annan polares bil, en räka i luftintaget... Ni kan nog föreställa er den doften.

    Så kolla så det inte hamnat något som ligger och luktar i luftintaget.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Läst på annat håll att coupéluftfiltret kan vara boven när det luktar illa. Nu känns det lite orimligt på en sådan ny bil.

    Men en kompis till mig gjorde ett ”practical joke” på en annan polares bil, en räka i luftintaget... Ni kan nog föreställa er den doften.

    Så kolla så det inte hamnat något som ligger och luktar i luftintaget.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Tänkte också på ett dött djur eller någon liten frukt som ruttnat.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Självklart är det inte en "känd produktegenskap", hur kan man tro det? Ett dött djur är en möjlighet, eller helt enkelt att bilen stått ett tag så att det bildats illaluktande vatten/växtlighet/mögel. Förekommer också på bilar som mestadels går korta sträckor och aldrig hinner torka ur i systemet. Testa Sonax Car AC Cleaner, jag har använt den med bra resultat vid något tillfälle: https://www.mekonomen.se/bil/reservd...a41-SO323400sv

  17. #37

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Mer om frugans Polo. Bilen har varit inne för återkallelse för "justering/åtgärd" handbroms som gällde att komplettera med en låsmutter. Har nu kört den några gånger på sistone och jag noterar hur svag bromsverkan är på handbromsen. Om jag tar och spänner upp handbromsen normalhårt och sedan lägger i växel (DSG-läda) så rullar bilen iväg på tomgång. Normalt eller ska man be VW titta på detta?

  18. #38

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Nu ska fruns WV Polo 2019 in på service. Ett återkommande fel vid tätt snöfall och även regn är att avståndsradarn för automatisk avståndshållning upphör att fungera och ger ett felmeddelande. Har förstått att avståndsradarn sitter bakom det stora VW- emblemet i fronten och jag har på tips av arbetskamrat vaxat plastemblemet för bättre vattenavrinning. Är detta ett hårdvaru- eller mjukvarufel? På min V90CC så fungerar avståndsradarn i alla väder

  19. #39
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Det är inget fel på radarn, det är en "egenskap" (läs inte helt genomtänkt konstruktion). Radarn sitter bakom emblemet och det bildas en luftspalt vilket gör att emblemet inte får någon värme.

    Samma sak med radar nere, att de är känsliga, men de blir varma och tinar en viss del av snön.

  20. #40

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Hm, men problemet finns även vid regn nu "sommartid" Åkte hem från Stockholm nu i lördag och då regnade det en del men inte speciellt mycket och då försvann avståndsfunktionen med felmedelande. Men det är bara att stanna och torka av "plastemblemet"
    Och det är fler som har samma bekymmer har jag förstått, se: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...tig-v%E4derlek

Liknande ämnen

  1. Årsmodell ny bil, vad gäller?
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-28, 21:10
  2. Köpa ny bil, hjälp?
    Av NOlsson i forum VW-forum
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 12:41
  3. Ny bil på G. Synpunkter och idéer tack
    Av Snowman i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 15:17
  4. Ska köpa ny lammel, vad passar?.
    Av Roger T i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 10:23
  5. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 04:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin