Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Henrik D
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    2

    Märkligt ljud i Passat-16, hjälp önskas!!

    Köpte för ett par veckor sedan en Passat B8 årsmodell 2016med DSG låda (6 vxl) och 2.0 TDI diesel. Lite av en långmilare med 12k mil påmätaren men fullservad enl bok.
    Är mycket nöjd med bilen men märkte redan vid provkörningenhem att ett litet märkligt ljud fortplantar sig i bilen. Och jag vet inte omdetta är normalt eller inte, då jag bara har ägt andra modeller ur Volkswagenssortiment tidigare (Polo-14, Golf-15)

    Själva ljudet uppstår endast när bilen är varm. Det uppstårvid ett varvtal på drygt 1050 rpm. Det förblir sedan konstant oavsett hurmycket varvtalet ökar. Det uppstår oavsett om jag ”torrgasar” i P läge, ellerom jag ligger i D. Dvs inget som kan härledas till växellådan. Det uppståroavsett om AC:n är på eller av.

    Ljudet är svårt att beskriva, men del låter lite som ettinsugningsljud. Om man skulle ljuda det skulle det låta lite som ”Whoooo.

    Jag har haft bilen inne hos den lokala VW handlaren. Fickbeskedet från en mekaniker som åkte med att ”alla låter så”

    Jag åkte därefter till en ackrediterad VW handlare 4 mil ifrånmin hemort. De hörde ljudet, men hade svårt att härleda det och kunde intesvara på vad det kunde bero på. De vill nu ta in bilen på felsökning.

    Jag har i dagarna lämnat in bilen hos den firma som såldeden till mig. En mekaniker där hör också ljudet men har även han svårt attlokalisera ljudet. Men han tror att det beror på att det bildas resonans. Jaghar dock svårt att se det, då ljudet förblir konstant efter ca 1050 rpm. Resonansbrukar väl ligga inom ett visst spann av hertz? Hursom så har de erbjudit sigatt ta in bilen en hel dag för att felsöka vidare. De har elimineratAC-kompressor, generator, kamrem och luftfilterbox som möjlig källa tillljudet.

    Finns det någon annan som har upplevt detta? Jag blirväldigt rådvill då en mekaniker säger att bilarna låter så här, och övriga frånandra firmor kliar sig i huvudet. Har suttit som passagerare i andra Passateroch kan inte säga att jag har noterat detta ljudet.

    Tips och erfarenheter mottages tacksamt.
    Senast redigerad av vfr den 2018-09-01 klockan 11:49.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    4-motion?
    Vilken sida kommer ljudet ifrån och fram eller bak?
    Bränslepump?

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Henrik D
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    2
    Ej 4-motion. Har svårt att lokalisera ljuset, men jag upplever att det kommer från den främre delen av bilen. Har också funderat på pumpen, men då borde väl ljudet höras från start? Pumpen går väl konstant när motorn är igång?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Fick du ordning på det? Vad var felet?

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Stolvärme, märkligt problem! Passat B7
    Av shadowgrey i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-01-13, 11:19
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-12-06, 11:12
  3. ABS-lampan lyser. Hjälp önskas.
    Av kapten i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 21:52
  4. Hjälp önskas i Göteborgstrakten
    Av kapten i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 22:24
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-11, 02:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin