Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290

    Ny bil från VW, full servicebok och bes ua => då är väl allt ok?

    Måste dela med mig en historia om vilken skit VW verkstäder och Bilprovningen är.

    Min pappa köpte en ny Golf 7 Variant hos sin lokale VW handlare precis när de kom ut så bilen är 4 år gammal.

    Direkt när han köpte bilen så klagade han på att den var "orimligt stum" i fjädringen hos sin lokale VW handlare. Han fick då ett spydigt svar att "köper man en bil med 17" och sportchassi ska det va så"

    Sen dessa har bilen servats 3ggr på samma VW handlare och varit på bilprovningen 1gg. Full servicebok, varje gång utan anmärkningar och bes ua på svensk bilprovning.

    Häromdagen så fick pappa sitt första problem med bilen (defekt microbrytare i en låskista) och åkte till deras Diagnos drop in hos VW handlaren. Servicekillen som är 60+ hoppar in i bilen och kör 50m, stannar och säger "denna bilen har leveransstoppen kvar i fjädringen fram". Upp med bilen på lyft, och mycket riktigt, där sitter plastklossarna kvar i fjäderbenen. Bort med dessa och bilen är helt plötsligt underbar att köra.

    Servicerådgivarens kommentar till det hela när pappa klagade "våra vanliga mekaniker klarar inte av att upptäcka sånt"

    Allvarligt alltså, sicket jävla skit det är att lämna in bilen på en VW verkstad.......
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Har en kompis som har en Golf Sportskombi inköpt i Gbg som hade just det problemet...upptäcktes efter 3 år....

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Att man inte upptäck det på tre servicar är ju helt osannolikt. Än mer pinsamt är om det är Din Bil det rör sig om, eftersom de är delvis ägda av Svenska Volkswagen. Eftersom det görs regelbundna, oannonserade och oberoende kontroller av "alla" märkesverkstäder (jobbar själv på en) så kan man ju verkligen undra om det i så fall gäller just Din Bil-verkstäder.

    Viktigt att tänka på är att det verkligen inte är såhär på alla verkstäder, som tur är.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vet inte om det har med mobiltelefonen att göra, men kvaliteten dalar ganska kraftigt.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Jan andersson
    Ort
    Kil
    Inlägg
    12
    Hur ser dessa ut? Nån som har nån bild?kanske är fler som har samma problem.

    Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Det är Din Bil. (dock inte i Göteborg utan på annat ställe i landet)
    Bild:
    https://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=2189
    Senast redigerad av MickeR den 2018-08-30 klockan 20:56.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Så går det när VAG hellre väljer gymnasieelever istället för riktiga mekaniker.
    Nu är det ingen som skruvar eller felsöker, man byter delar bara.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Så går det när VAG hellre väljer gymnasieelever istället för riktiga mekaniker.
    Nu är det ingen som skruvar eller felsöker, man byter delar bara.
    Precis, byter delar tills det fungerar igen... Samtidigt som mobilen skall kontrolleras var 5:e min...

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Samma sak hände mig med min Golf TSI! Min lokala VAG-verkstad upptäckte efter 4-5 år att leveransstoppen satt kvar i framfjädrarna! Märktes faktiskt ingen större skillnad när dom tog bort dom. Dock märkte jag att verkmästaren tyckte att det var lite skämmigt att missa en sådan detalj!

  10. #10
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Det är helt bedrövligt. Det betyder att leveransservicen inte är riktigt utförd. Ett tips till den som köper ny bil:
    Saknar bilen stänkskydd fram?
    Har den dragpaket men saknar bagagerumsmatta (eller om man får betala extra för den)?
    Om inte båda svaren är nej så bör man kolla om allt verkligen stämmer.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Måste dela med mig en historia om vilken skit VW verkstäder och Bilprovningen är.

    Min pappa köpte en ny Golf 7 Variant hos sin lokale VW handlare precis när de kom ut så bilen är 4 år gammal.

    Direkt när han köpte bilen så klagade han på att den var "orimligt stum" i fjädringen hos sin lokale VW handlare. Han fick då ett spydigt svar att "köper man en bil med 17" och sportchassi ska det va så"

    Sen dessa har bilen servats 3ggr på samma VW handlare och varit på bilprovningen 1gg. Full servicebok, varje gång utan anmärkningar och bes ua på svensk bilprovning.

    Häromdagen så fick pappa sitt första problem med bilen (defekt microbrytare i en låskista) och åkte till deras Diagnos drop in hos VW handlaren. Servicekillen som är 60+ hoppar in i bilen och kör 50m, stannar och säger "denna bilen har leveransstoppen kvar i fjädringen fram". Upp med bilen på lyft, och mycket riktigt, där sitter plastklossarna kvar i fjäderbenen. Bort med dessa och bilen är helt plötsligt underbar att köra.

    Servicerådgivarens kommentar till det hela när pappa klagade "våra vanliga mekaniker klarar inte av att upptäcka sånt"

    Allvarligt alltså, sicket jävla skit det är att lämna in bilen på en VW verkstad.......
    Samma på vår Superb vi köpte ny 2015... leveransstoppen satt kvar. Dock upptäckte jag de själv efter några veckor, men detta borde väl sitta i ryggmärgen...

    Edit: Detta var på Toveks Bil
    Senast redigerad av Kingen den 2018-09-01 klockan 01:33.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja fick en bil med 3,7 Bar i däcken, tyckte den var lite hård. När jag kollade däcktrycket, trodde jag det inte var sant.

    Så jag sa till macken att deras mätare var paj! . Sen när jag åkte till nästa mack...Samma tryck där...ouch..

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Samma på vår Superb vi köpte ny 2015... leveransstoppen satt kvar. Dock upptäckte jag de själv efter några veckor, men detta borde väl sitta i ryggmärgen...
    Hade även jag det på en Superb jag köpte ny 2015, där lös även airbag lampan när man startade den första gången i hallen... Och det var inte på Din bil...

    Man kanske ska kolla in tantens Octavia, den saknade stänkskydd fram och ser lite hög ut

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Servicebok till ny VW slopad
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2018-07-31, 10:59
  2. Ny bil på G. Synpunkter och idéer tack
    Av Snowman i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 15:17
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 18:33
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 13:14
  5. Golf TDI 96a tappar kraft då och då...
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 15:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin