Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753

    VW Golf, Hur tänkte man här?

    Det var så här att våran andra bil, "fin-bilen" vår Mercedes CLK behagade att ta långhelg i dag! Mitt i trafiken så stannade den tyska skönheten och ville inte vara med mer! En uppriven hustru ringer och säger att hon måste bogseras hem. Ut med Golfen och jag ska för första gången skruva in bogseröglan som i alla år legat oanvänd i bagaget. Bort med plastlocket och börjar att skruva....skruva....skruva....skruva, fanskapet fastnar ju inte! Ta på mig glasögonen för att titta på dragöglan, vad fals, den är VÄNSTERGÄNGAD!!!!

    Frågan till er VW experter är: Varför är den vänstergängad? Kan det överhuvudtaget finnas en operativ fördel med vänstergängning?? Eller är det ett av många "practical jokes" från staben av ingenjörer på vw!!

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    jasså?! Använde min dragögla till Golf 7 förra Lördagen, högergänga. Dock udda snitt, ej symetrisk.
    Senast redigerad av Peter-C den 2018-08-18 klockan 16:55.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Jag har läst 2 olika möjliga förklaringar till detta:

    1. Man vill av säkerhetsskäl minska risken att något annat än den avsedda bogseröglan skruvas in.

    2. Tvinnade rep/vajrar är oftast "högertvinnade", och när dessa belastas och sträcks så uppstår en vridning som skulle kunna orsaka att bogseröglan skruvas loss om den är högergängad.

    Det är inte alla bilar som har vänstergängad ögla, men det är inte bara VW. Ska även finnas på Ford. Vet inte varför det bara är vissa modeller som har det, men det kanske är så att dessa modeller har ärvt bogseröglan från betydligt äldre modeller, men att moderna modeller har fått en ny högergängad bogserögla.

    Min Polo har vänstergängad men den ser i övrigt ut som en standardgänga. Min gamla Golf GTI -95 hade också vänstergängad men med grov rundgänga.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Som cheba påpekar så är det pga att äldre bogserlinor bestod av tvinnade rep, som ofta var just högertvinnade, så vid belastning kunde ögglan vridas ur, stått i vägkanten å svurit över högergängen på nån honda vi bogserade för många år sedan..

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Jaha på så sätt! Tyskarna tänker då på allt!
    Själv så ser jag en familjefar som desperat försöker få sin VW bogserad bort från motorvägen mitt i natten, under ihållande regn, evigt snurrandes på bogseröglan utan framgång!

  6. #6
    GTI-nissen
    Gäst
    Hade ingenjör Andrė tänkt på det här med att använda vänstergänga till sina styrlinor hade kanske hans ballongfärd slutat på ett annat sätt.
    Googling kan användas om ni inte vet vad jag pratar om.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Ja, Googling ersätter i princip alla nätforum!

Liknande ämnen

  1. Hur startar man avisning på backspeglarna? VW T5 2005
    Av good.fidelity i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-11-20, 17:42
  2. Kan man laga det här...?
    Av JRJ i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 07:47
  3. vw golf 1 1,8T finns d nån här?
    Av DA_INOVATIVE i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 23:04
  4. Tänkte fel?
    Av Manny i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 11:57
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin