Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Rykte: Nästa generation Golf GTI får 260hk

    Premiären för generation sex av Volkswagen Golf sker troligtvis på Parissalongen i september 2008. Ett halvår innan kommer sportcoupen Scirocco, som till stora delar bygger på den kommande Golf-modellen. Scirocco kommer att finnas för allmän beskådning på Geneve-salongen som är i mars nästa vår. Försäljningen väntas starta i juni 2008.
    Motoralternativen blir flertaliga och bland annat kommer det en ny 1,6 liters TSI-motor som skall ge runt 200 hästkrafter. Tvåliterssnurran till Golf GTI uppgraderas till hela 260 hk vilket är 30 kusar mer än i jubileumsmodellen GTI Edition 30. Faktum är att det är 10 hk mer än i nuvarande R32.
    Källa: http://www.automotorsport.se/nyhetsm...?version=60378

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Man kan ju hoppas att det stämmer. Med 260 hk och lite större innerutrymmen kanske det blir en GTi till...

    Däremot så är det inte så troligt att det kommer en TSI på 1.6 l med 200 hk, det finns ju redan en 1.4 TSI med samma effekt, precis presenterad i Tiguan.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om större invändigt och samtidigt får större yttermått så är jag förste man att beklaga. Helt fel väg att gå. Maximalt så stor som den är idag är okej. Var har du läst att Tiguan TSI 200hk är på 1,4 liter?

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    I Ams. Kommer dock inte ihåg i vilket nummer dock. Specen skulle bli identisk med nuvarande 2.0 TFSI, 200 hk och 280 Nm. Anledningen till att den tidigare inte haft högre vridmoment än 240 Nm är växelådan. Nu kan TSI kombineras med samma låda som TFSI, dvs 350 Nm ok.

    Det är nog så att man får acceptera att den blir större. För att hänga med övriga konkurrenter och befästa sin plats som ledande inom golfklassen så har VW inget annat val än att låta bilen växa lite för varje generation. Majoritetsmarknadskrav.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Okej, då kan vi förvänta oss en Golf i S-klass format runt 2020-talet då

  6. #6
    Zynodisk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det skulle förvåna mig om VW kör in GTIn i programmet från dag 1. De har ju historiskt sett tagit 1 år efter premiären.
    Bara hålla tummarna att ryktena är sanna.

  7. #7
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Zynodisk Visa inlägg
    Det skulle förvåna mig om VW kör in GTIn i programmet från dag 1. De har ju historiskt sett tagit 1 år efter premiären.
    Bara hålla tummarna att ryktena är sanna.
    Blir ju antaligen Edition 30 spisen eller S3:an:s... så det blir nog fint! =) 1 år efter premiären av nya golfen blir ju lagom tills man byter nästa gång! Om man nu inte hittat något annat dvs.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Okej, då kan vi förvänta oss en Golf i S-klass format runt 2020-talet då
    Hehe. Vad tror du, lustigkurre?

    Mindre, osäkrare, slöare, törstigare?

    Missförstå inte min ironi, men rikigt så stor lär den nog inte bli förräns år 2040 med dagens utveckling

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    260hk och FWD? Isåfall får dom slänga in en duktig diff eller slänga på lite drivning där bak också ..

    ... klart, gillar man däckrök så

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    Jag skulle inte vela ha Golfen ännu större. Redan idag är en Polo större än första generationens Golf. GTi konceptet förstörs då tyvärr helt Sen tror jag inte det blir 260 hk, speciellt med tanke på att man investerar mer och mer på bränslesnåla bilar. En bil på 260 hk kommer tyvärr inte vara så bränsesnål, och konkurerar ut R32/R36, vilket VW inte kommer att tilllåta.

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av TheDeadDorkster Visa inlägg
    Jag skulle inte vela ha Golfen ännu större. Redan idag är en Polo större än första generationens Golf. GTi konceptet förstörs då tyvärr helt Sen tror jag inte det blir 260 hk, speciellt med tanke på att man investerar mer och mer på bränslesnåla bilar. En bil på 260 hk kommer tyvärr inte vara så bränsesnål, och konkurerar ut R32/R36, vilket VW inte kommer att tilllåta.
    Dom kan ju alltid lägga ned uddamodellen R32 och satsa helhjärtat på GTI istället ... med awd..

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Hehe. Vad tror du, lustigkurre?

    Mindre, osäkrare, slöare, törstigare?

    Missförstå inte min ironi, men rikigt så stor lär den nog inte bli förräns år 2040 med dagens utveckling
    Varför inte samma storlek, minst lika säker - troligen säkrare, effektivare motorer, därmed snabbare och snålare. Inte en helt osannorlik utveckling. Vill man ha en större VW än Golf så finns Passat så jag fattar inte alls varför man vill göra mellanmodellen större.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Dom kan ju alltid lägga ned uddamodellen R32 och satsa helhjärtat på GTI istället ... med awd..
    Detta är eftersom en GTI aldrig kommer ha awd, eller en 6-cylindrig motor..

    Det är helt enkelt så att en 4a aldrig kommer låta lika bra som en 6a..

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Dom kan ju alltid lägga ned uddamodellen R32 och satsa helhjärtat på GTI istället ... med awd..
    Det var i min smak det uttalandet =)

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    En större Golf är inte alltid en sämre golf, varken för konceptet i sig eller för det specifika GTI-konceptet. Tror inte att det är många som protesterar mot uttalandet att Golf V GTI sopar banan med den avsevärt mindre Golf IV GTI. Och vill man ha en mindre bil så kommer det sannolikt även i framtiden att finnas en Hatchback i dagens Golf-storlek, kanske kallad Polo. Passat är och förblir en kombi eller Sedan, aldrig en halvkombi.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Att Golf GTI 1K går bättre än Golf GTI 1J beror ju inte på storleken, det vet även du. Det beror på chassi, framför allt bakvagnen och så förstås motorn. Fattar inte varför den måste bli större? Bara för att man kan så måste man väl inte? Vore ju ännu roligare med tekniken i en lagom bil.

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Att Golf GTI 1K går bättre än Golf GTI 1J beror ju inte på storleken, det vet även du. Det beror på chassi, framför allt bakvagnen och så förstås motorn. Fattar inte varför den måste bli större? Bara för att man kan så måste man väl inte? Vore ju ännu roligare med tekniken i en lagom bil.
    Visst!

    Förstår bara inte varför den under några som helst omständigheter inte får växa någon enstaka cm så länge egenskaperna samtidigt förbättras!

    Att växa är inte ett självändamål, däremot ofta en följd av förbättrade egenskaper i stort.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Därför att om jag hade velat ha en stor - i min mening för stor bil så hade jag köpt en Passat. Grejen med Golfen är ju att den är nätt och hanterlig, lagom format på alla sätt. Ser inte alls meningen med att göra bilen större när det dessutom är så att det blir mindre och mindre plats i trafiken, fler och fler bilar osv. Dessutom blir en större bil nästan alltid tyngre. Visserligen kan man kompensera det med andra material men det kommer troligen att kosta kunden mer pengar och Golf-köparen kanske inte vill betala mer för att VW tycker att Golfen ska vara större, för då hade han ju kunnat köpa en Passat istället.

    Jag tror inte att Polon är ett alternativ för så jättemånga eftersom den alltid har behandlats illa av VW. Nästan alltid dåliga eller få motoralternativ, dåliga utrustningsalternativ, oharmonisk design, sämre teknik (jämför motor och chassiteknik med Golf) m.m.

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Golfen är betydligt smartare förpackad än Passat och dess innerutrymmen bättre i vissa avseenden, vilket fortfarande inte motiverar ett köp av en Passat som är en helt annan typ av bil. Jag gillar med andra ord precis som du den smarta förpackningen, men ser ingen nackdel med att bilen växer någon procentenhet med generationsbytena.

    Med de åtgärder som VW inför, inte minst produktionstekniskt för Golf VI, skapar utrymme för en större bil utan speciellt mycket större cost. Sedan så får man som vanligt räkna med en viss uppräkning av priset med ny modell i enlighet med marknad och inflation. Ang ökad vikt så kan man även dra paralleller mot ökad krocksäkerhet, vridstyvhet och framförallt utrustningsnivå. Min Golf väger 1510, en Passat variant med samma motor 1570 kg. Förbluffande liten skillnad kan man konstatera!

    Kunder överlag blir mer och mer medvetna om att det initiala priset vid ett inköp av en produkt som en personbil mer och mer endast är en av många delar av den totala kostnaden och produktens egenskaper väger ofta tyngre i långa loppet än inköpspriset. Detta gäller i synnerhet en premiumprodukt som Golfen får anses vara i sin klass. Därför kommer givetvis en VW golf VI bli dyrare, större och bättre och kunderna kommer garanterat köpa den för att få den bättre produkten.

    Jag tror däremot också på kommande Generationen av Polo. Först ut i familjen på en ny plattform, ett format nära Golf IV, god teknik, sannolikt för klassen unika utrustningsmöjligheter, TSI-motorer mm skapar utrymme för ett rejält uppsving.

    Nu åter till huvudämnet! Det blir till att hålla tummarna att vi får se en Golf VI GTI med 260 hk, en standardmonterad diff, läckert utseende och ett lite större format inom kort! Då klipper man antagligen till, såvida den kommande R36 med 280-300 hk inte ger ett allt för stort habegär!

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag förstår att priset går upp med ett modellbyte, men jag tycker att det är fel om priset går upp mer pga större storlek. Det finns andra saker man kan förbättra (och ta betalt för) än just storlek. Ökad vikt pga bättre krocksäkert eller storlek är endast negativt. Dels pga att tyngre bilar är farligare för alla vid en krock, dels för att det driver upp bränsleförbrukningen. Bränsleförbrukningen kommer säkert att minska ändå, men den hade kunnat minska ännu mer om man inte ökat vikten. Vi måste alltså försöka se till att bilparken blir lättare generellt.

    Nu åter till huvudämnet! Det blir till att hålla tummarna att vi får se en Golf VI GTI med 260 hk, en standardmonterad diff, läckert utseende och ett lite större format inom kort!
    Håller med fullständigt, får hoppas att dom inte förstör bilen med fyrhjulsdrift. Ford Focus RS (generation 1) är ett utmärkt bevis på detta. Sen skulle jag även vilja se GTI TDI, dock inte med den sannslösa prislapp som GT TDI har idag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin