Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Lucas Scheuer
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    5

    Volkswagen ea888 cczb, vågar man köpa?!

    Hej,
    Jag är ny här på forumet och funderar på att köpa en vw scirocco -10 med 2.0 tsi 210hk. Jag vet ju att dessa kedjedrivna motorer från dessa årgångar haft problem... men jag hittar olika artiklar där de säger att bara vissa motortyper har problem, andra fungerar bra. Min fråga lyder: vågar man köpa en 2.0 tsi med motormodell ea888 cczb??

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Lucas0921 Visa inlägg
    Hej,
    Jag är ny här på forumet och funderar på att köpa en vw scirocco -10 med 2.0 tsi 210hk. Jag vet ju att dessa kedjedrivna motorer från dessa årgångar haft problem... men jag hittar olika artiklar där de säger att bara vissa motortyper har problem, andra fungerar bra. Min fråga lyder: vågar man köpa en 2.0 tsi med motormodell ea888 cczb??
    Kanske en dum följdfråga, vilken begagnad bil vågar man köpa som inte har några problem som promille av ägarna haft?
    Finns det helt problemfria bilar, tror inte det. Jag har ägt många bilar under mitt över 30-åriga bilkörande och aldrig råkat ut för nåt ras eller haveri, men visst, fel på alla bilar har jag haft oavsett märke och modell.
    Kan däremot säga att jag ägt många VW och det är dom jag haft minst problem med och varit mest nöjd med, därav en ny VW Tiguan.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Lucas Scheuer
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    5
    Jo absolut, jag förstår vad du menar. Men jag menar mer specifika problem som är kopplade till det stora konstruktionsfel som motorer med kamkedja hade under denna tid
    Se länk: http://teknikensvarld.se/varning-kop...-motor-185407/

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Lucas0921 Visa inlägg
    Jo absolut, jag förstår vad du menar. Men jag menar mer specifika problem som är kopplade till det stora konstruktionsfel som motorer med kamkedja hade under denna tid
    Se länk: http://teknikensvarld.se/varning-kop...-motor-185407/
    Artikeln avser motortyp EA111 som avlöstes av EA211 (med kamrem) år 2012. Denna motor har i stort sett inget med den större EA888 att göra. Felaktigt årtal i artikeln avseende EA211 introduktionen

    Om du köper en bil med EA888 vettigt servad (typ oljebyte vid 1500 mil) så borde det inte behöva vara någon större risk än att du köper något annat. 211 hk versionen fr 2010 har jag haft i en gti 2010. En kanonmotor tycker jag att det är.

    EA888 är helutvecklad av Audi.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Lucas Scheuer
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Artikeln avser motortyp EA111 som avlöstes av EA211 (med kamrem) år 2012. Denna motor har i stort sett inget med den större EA888 att göra. Felaktigt årtal i artikeln avseende EA211 introduktionen

    Om du köper en bil med EA888 vettigt servad (typ oljebyte vid 1500 mil) så borde det inte behöva vara någon större risk än att du köper något annat. 211 hk versionen fr 2010 har jag haft i en gti 2010. En kanonmotor tycker jag att det är.

    EA888 är helutvecklad av Audi.

    /Peter
    Den länken jag skickade med var bara ett allmänt exempel. Denna länken är mer specifik: http://m.australiancar.reviews/revie...20GTi&gen=1393

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om man lusläser länken så ska det finnas en retusspärr som inte fungerar som det ska, men om 06K 109 467 K eller senare version är monterad så ska det inte vara några problem

    om man köper en bil så skriv ut artikeln till en PDF och spara, om kedjesträckaren byts ut så spara fakturan

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Lucas Scheuer
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Om man lusläser länken så ska det finnas en retusspärr som inte fungerar som det ska, men om 06K 109 467 K eller senare version är monterad så ska det inte vara några problem

    om man köper en bil så skriv ut artikeln till en PDF och spara, om kedjesträckaren byts ut så spara fakturan
    Yes jag är medveten om denna lilla kedjesträckaren som spökar. Finns det något enkelt sätt att kolla vilken spännare som sitter på idag?

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Du har ju själv länkat till en länk som innehåller youtubevideor som beskriver hur man gör, med hjälp av artikelnummrerna goglar man upp bilder på hur sträckarna ser ut


  9. #9

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Lucas Scheuer
    Ort
    Kullavik
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Du har ju själv länkat till en länk som innehåller youtubevideor som beskriver hur man gör, med hjälp av artikelnummrerna goglar man upp bilder på hur sträckarna ser ut

    Absolut, men tänkte om man kan läsa av det i några dokument eller liknande istället för att behöva gå in i motorn

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Åk nu och köp bilen, kör sedan hem den och kolla upp sträckaren


  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Lucas0921 Visa inlägg
    Jo absolut, jag förstår vad du menar. Men jag menar mer specifika problem som är kopplade till det stora konstruktionsfel som motorer med kamkedja hade under denna tid
    Se länk: http://teknikensvarld.se/varning-kop...-motor-185407/
    EA111, dvs 1,2 och 1,4 - helt annan motortyp.

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Lucas0921 Visa inlägg
    Den länken jag skickade med var bara ett allmänt exempel. Denna länken är mer specifik: http://m.australiancar.reviews/revie...20GTi&gen=1393
    Avseende EA888 bla 211 hk versionen, kedjesträckaren.

    Det står följande i länken:

    “On start-up, there is a rattling noise from the engine bay for a few seconds (until sufficient oil pressure accumulated)”

    Om man lyssnar på motorn under startögonblicket och allt låter normalt så år det väl ok. Alla råkar inte ut för detta felet.

    Min GTI 2010 var fri från problem under de 7500 mil jag körde den. Min sons Seat Leon 2009 med EA888 motor har gått 8800 mil. Drar knappt någon olja samt är tyst vid uppstart...

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Vågar man köpa en 1,4 tsi?
    Av Mk1 i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-01-13, 23:32
  2. Vågar man köpa spolad motor?
    Av Dorngrund i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-12-18, 13:41
  3. Golf 1,4 TSI 140 hk - vågar man köpa?
    Av aadde81 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-07-18, 19:56
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-06-16, 14:11
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-05-03, 10:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin