Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142

    Passat 1.8 T koppling/svänghjul

    kopplingen/dubbelmassesvänghjulet på min passat 1.8 T manuell låda 2001 behöver antagligen bytas. Dubbelmassesvänghjulet är ju dyr i inköp jämfört med ett enkelt svänghjul. Hur fungerar det med ett enkelt svänghjul i stället för dubbelmassehjulet.Prisskillnaden är ju stor. Är det någon skillnad i vibrationer. Något speciellt man bör tänka på tex lådans tillverkningsnummer mm. Fungerar konceptet. Jag har ett dovt dorrande ljud på ettan och tvåan vid varv under 1100-1200 sedan försvinner dorrandet. Lägger jag i tvåan under 1100-1200 varv och segdrar så kommer dorrandet för att sedan bli tyst. Bilen är ju annars i toppskick, fri från rost och ser ut som ny i klädseln så jag anser att det är värt att kosta på lite. Har gått 27000 mil.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    dubbelmassehjul + koppling beställs med fördelaktigt pris ifrån tyskland, orginal sachs/luk, till en fjärdedel av pengarna mot svenska återförsäljare.

    din beskrivning av ljud mm låter dock mer som ett motorfäste än ett dubbelmasse-svänghjul.
    (sen kan ju kopplingen vara sliten/dålig å slira för det)

    enklaste sättet att testa om svänghjulet är dåligt är att lägga ur växeln, stå still och sakta "torrvarva" bilen ifrån tomgång upp till varvstopp, då känner man direkt om svänghjulet är pajj, vibrationerna följer motorns varvtal(inte växlar eller hastighet).. och blir påtagligt kännbara skakningar när svänghjulet är påväg att ge upp.

    hoppas du får rätsida på det, såg att du inte fanns så långt bort och kan ev. hjälpa till med beställning ifrån tyskland om det krisar

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    tänkte inte ens på att det kan vara något motorfäste, hur kollar man enklast det problemet.

    Kopplingen tar perfekt och slirar inte så det är uteslutet.

    Men ska testa beskrivningen med att " torrvarva", men den är helt tyst när man varvar lite sk torrvarva upp till ca 3000 varv , så det har jag försökt i att jag bytte
    tändstiften, ska testa att gå upp rödgränsen.

    Jo, jag brukar beställa delar från ebay.de så det klarar jag av. Men det var intressant förslaget med motorfästena.

    Tack för alla bra tips.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av passat2001 Visa inlägg
    tänkte inte ens på att det kan vara något motorfäste, hur kollar man enklast det problemet.

    Kopplingen tar perfekt och slirar inte så det är uteslutet.

    Men ska testa beskrivningen med att " torrvarva", men den är helt tyst när man varvar lite sk torrvarva upp till ca 3000 varv , så det har jag försökt i att jag bytte
    tändstiften, ska testa att gå upp rödgränsen.

    Jo, jag brukar beställa delar från ebay.de så det klarar jag av. Men det var intressant förslaget med motorfästena.

    Tack för alla bra tips.
    har testat "torrvarvat" allt är tyst och fint, inga vibrationer eller annat missljud, skrammel från motor och låda. Lutar åt motorfäste.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    okej, ja det låter ju onekligen som ett motor/växellådsfäste då, så då lär du in under bilen, helst på en lyft, och visuellt inspektera samt prova bryta/bända lite i motorkuddarna + växellådsfästena å se om något av dom rör sig mer än det borde

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    om det nu hade varit dubbelmassesvänghjulet,hade det fungerat med ett massivt svänghjul och passar tryckplatta mm till det massiva. Det är ju en avsevärd prisskillnad .

Liknande ämnen

  1. Passat 1.8 T, 2001. svänghjul
    Av passat2001 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-09, 09:36
  2. Svänghjul Passat DSG
    Av Turbolatt i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 21:10
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 21:01
  4. Passat 88-92 Svänghjul & Koppling?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 16:25
  5. 2.0 FSI koppling+svänghjul - kvalitet?
    Av anneas i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin