Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879

    Motoroptimering

    Går det att säga vem som gör dom bästa motoroptimeringarna till VAG?
    Eller är det som med det mesta annat, ska man ha bra grejor så kostar det?
    Skriv gärna om vilka som är bra/dåliga och fördelar/nackdelar.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Nej, det är svårt att ge ett definitivt svar. Det är som vilken marknad som helst. Man måste läsa på och höra sig för med många olika människor som har olika erfarenheter och bilda sig en egen uppfattning. Sedan kan man såklart göra detta genom internet och läsa om folks erfarenheter. Inte nödvändigtvis IRL.

  3. #3
    brandten
    Gäst
    Hakar på tråden. Kör idag en Superb MY18 med 280hk men såg att en aktör chippar så det närmar sig 360hk. Hade varit riktigt ballt men frågan är egentligen, hur funkar det med garantier etc? Bilen är sprillans och företagsleasad (finansiell leasing).

    När det är dags för service vid 3000 mil vill man ju inte ha nobben direkt med motiveringen att den är mixtrad med. Såg även att olja ska bytas var 1500 mil vilket för mig innebär ungefär 2ggr per år. Vad kan man beräkna för kostnad för det?

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Finns många aktörer på marknaden i dag som är mer eller mindre bra. kollar man runt så hittar man nog både hurrarop och dåliga omtalande om dom flesta. problemet är att stora siffror säljer och dom som kan uppvisa mest hp med minst pris brukar synas mest.

    Här gäller det att läsa lite mellan raderna. verkar det för bra är det oftast just det, för bra. Med dagens EA888 2.0 TSI motorer, speciellt R varianterna med IS 38 turbo är väldigt enkla att mappa upp från 265/280/300 hk till allt från 340 till 355-60 hp med endast programvara. Frågan är när det slutar bli hållbart. speciellt som man läser att vissa har haft turboras på en original bil till och med med dessa turbos.

    Skall man endast ha en programvara och inte vill uppgradera omkringliggande delar, som bränslepump, innsug, downpipe och IC så är väl rundt 330-340 hp ganska safe.

    Jag har själv varit på en resa med min gamla bil och det tog mig 4 olika leverantörer, och en rasad DSG med både byte av lameller och mechatronic, innan jag hamnade på en som jag fått förtroende för och som har ett vettigt tänk att även om man trimmar bör man hålla det på en körbar och ett hållbart nivå.

    jag valde på min clubsport att jobba vidare med samma leverantör som med den sista på förra bilen, SVWAT tuning i Norrköping.

    En medlem på forumet och i klubben som har mekat och mixtrat med VAG bilar i många år och som kan dessa ut och in.

    http://www.svwat-tuning.se/

    Det finns säkert fler som är lika duktiga och jag kan haft maksimal otur med mina besök hos dom som det inte fungerade hos, Det är sällan svart eller vitt i sådana saker..
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  5. #5
    brandten
    Gäst
    Tack för bra svar. Det är precis det du skriver om tex turboras att Skoda kommer säga "bilen är trimmad" och tuningföretaget säger "du har gasat FÖR mycket vid rödljuset" och därmed står man utan någon försäkring/ersättning om det skiter sig.

    Har tidigare bara kört SAAB med allt från 185hk till 475hk där det inte gjort eller kostat så mycket om något gått sönder.

    Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  6. #6
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    det finns möjligheter att mappa bilen "osynligt", på så sätt att OBD statistik osv inte loggas i bilen, och om man då innan man åker till service / inför nått fel först återgår till original programvara är det mindre risk att få problem. lite bökigt men det går.

    Sen är det alltid så att om man väljer att ändra på bilen finns alltid risken att det blir nej vid eventuell garanti.

    När det gäller IS38 turborasen så finns det även här dom som språkar för att "alla" dessa rasar och andra som menar på att det är ovanligt och endast ett fåtal fall är registrerade. svaret här är nog nånstans mittemellan och VW har gjort ett flertal revideringar av turbon. man vet heller inte historien bakom dom som rasat, underhåll , körstil osv osv. det är mycket som spelar in i detta.
    man säger väl att med lite byte av de omkringliggande delarna som jag nämde innan bör motorn tåla upp mot ialla fall 450-500 hp utan problem.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    det finns möjligheter att mappa bilen "osynligt", på så sätt att OBD statistik osv inte loggas i bilen, och om man då innan man åker till service / inför nått fel först återgår till original programvara är det mindre risk att få problem. lite bökigt men det går.

    Sen är det alltid så att om man väljer att ändra på bilen finns alltid risken att det blir nej vid eventuell garanti.

    När det gäller IS38 turborasen så finns det även här dom som språkar för att "alla" dessa rasar och andra som menar på att det är ovanligt och endast ett fåtal fall är registrerade. svaret här är nog nånstans mittemellan och VW har gjort ett flertal revideringar av turbon. man vet heller inte historien bakom dom som rasat, underhåll , körstil osv osv. det är mycket som spelar in i detta.
    man säger väl att med lite byte av de omkringliggande delarna som jag nämde innan bör motorn tåla upp mot ialla fall 450-500 hp utan problem.
    Är inne på vad Haugeman säger, men också viktigt att komma ihåg, de nya motorerna har ett nytt motorstyr som är mer avancerat än det som fanns i exemeplvis Golf MK5 / MK6. Att en tuner var duktig på de föregående säger inget om hur de kommer att prestera på nuvarande SIMOS18.

    Kikar man runt på hur mycket olika bilar laddar etc märker man snart att olika tuners har olike filosofier / möjligheter för att få fram effekt.

    Sett en svensk tuner som laddar på 1.7bar och håller uppåt 1.4 - 1.5 mot varvstopp på ett Steg1. Finns de som kör med motsvarande prestanda och ex JB4 som håller ca 1.6 och låter det falla mot 1,3 mot varvstopp.
    Antingen jobbar tunern med laddtryck och överlåter åt ecu att backa tändningen eller så siktar man på att försöka hålla tändningen avancerad och lägre laddtryck.

    Komplexiteten i SIMOS18 är nog inte att underskatta, alla de stora leverantörerna (APR, Revo, United Motorsport, Eurodyne etc.) har levererat flera olika revisioner på sin mjukvara sedan 2014 när EA888.3 släpptes. Att då tro att Åsa Nisse Tuning i Boxtorp är i närheten av deras kompetens är nästan skrattretande, med det sagt finns det självklart undantag. Basfilerna som de svenska tuners köper har blivit bättre och likaså förståelsen för hur de fungerar.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Lutar åt att det blir GDM Performance http://www.gdmperformance.se/steg-1-...5hk-2016-.html
    Senast redigerad av candyweiss den 2018-04-30 klockan 16:58.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Tiden har gått och jag har inte kunnat bestämma mig, velar fram och tillbaka

    Häromdagen släppte BSR sin optimering till min bil. Är det någon som har någon kommentar på denna?
    https://sv.bsr.se/trimsatser/t/4360/...2017-2019-czpa

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Ja jäklar bra ökning på din motor ( vilket alla tuners troligen ger ).

    BSR funkar klockrent!. Smidigt och säkert om du bara ska ha steg 1.

    Skönt att kunna trimma och återställa bilen själv, tror många glömmer bort hur skönt det är. Känns ju lite 80-tal att behöva åka och bränna en halvdag för en steg ett mjukvara...
    Ja finns det som bromsar och bekräftar etc vid steg 1. Men 90% gör inte det
    Senast redigerad av vfr den 2023-08-05 klockan 21:13. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Tiden har gått och jag har inte kunnat bestämma mig, velar fram och tillbaka

    Häromdagen släppte BSR sin optimering till min bil. Är det någon som har någon kommentar på denna?
    https://sv.bsr.se/trimsatser/t/4360/...2017-2019-czpa
    Tyvärr sett exempel från BSR med nya mjukvaran för GPF bilar och IS38 (R, Cupra, S3) osv. Mer vrid men fullgas går de fortfarande som original. 100-200 på 14sekunder är samma som original eller långsammare.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Du menar nya bilar med partikelfilter?, låter ju helkonstigt att de skulle ge nått mer på fullgas... låter som en skröna
    Senast redigerad av vfr den 2023-08-05 klockan 21:13. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av CupRacing Visa inlägg
    Tyvärr sett exempel från BSR med nya mjukvaran för GPF bilar och IS38 (R, Cupra, S3) osv. Mer vrid men fullgas går de fortfarande som original. 100-200 på 14sekunder är samma som original eller långsammare.
    Jag har hört att Globen varit på väg att rulla ned för Skanstullsbron en gång, men några förbipasserande lyckades lägga en falafel mellan och stoppa den.

    Källa på ditt exempel?

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    *lol*, ja vi behöver nått bevis . Alltid så mkt snick snack om BSR som har mest resurser i folk och maskiner i Sverige ( inte som de där småfirmorna med 1 guru som köper in filer från Polen . Tror inte ett sådant stort företag skulle funka om de inte visst vad det gör..
    Senast redigerad av vfr den 2023-08-05 klockan 21:14.

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Alexander B
    Medlemsnr
    5413
    Ort
    Barcelona
    Inlägg
    141
    En av killarna i Seat Cupra gruppen på Facebook, Pontus heter han. Skickade logg från Dragy där han kör.
    Testade även intervallerna som BSR listar, där stämmer det hyffsat väl med vad de uppger men fullgas dvs 5500 - 6600 rpm går den som original.
    Senast redigerad av vfr den 2023-08-05 klockan 21:14. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Jag är verkligen ingen expert, men motsvarar det egentligen en normal effektkurva? Vill man mer så behövs större turbo, uppgraderat bränslesystem med mera och så vidare. Det behövs mer luft och bränsle för mer effekt. Med optimeringen kan man ju välja inom vilket område man vill ha effekt och vrid, inom de begränsningar som finns pga hårdvaran.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Då har jag äntligen fått gjort optimeringar på motor och DSG. Från 180hk och 320Nm till 235hk och 440Nm.
    Blev en helt ny bil med grymt vrid och en DSG som jag vill ha den, alltså betydligt rappare och distinktare. Nära till killen som optimerade var det också https://ddperformance.se/
    Senast redigerad av candyweiss den 2019-12-22 klockan 14:58.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Fräsigt. Ser ut som det tog typ 1,5 år från idé till genomförande
    Det är klokt att inte göra det när man är ny med bilen utan när man ”tröttnat” lite på det man har, att gå på nästa steg för tillfredställelse är betydligt dyrare. Lite som att byta fru ungefär och det är dyrt om man gör det regelbundet.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Förra vecka återställde jag mina optimeringar från Heinz Performance. https://heinz-performance.com/

    Idag blev det steg 1 av både motor och DSG från BSR

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 883
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Förra vecka återställde jag mina optimeringar från Heinz Performance. https://heinz-performance.com/

    Idag blev det steg 1 av både motor och DSG från BSR
    Nöjd? , BSR är grymt duktiga..

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-05-12, 10:35
  2. Motoroptimering
    Av André i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-02-01, 03:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin