Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28
  1. #21

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    När det gäller min egen bil har jag lite erfarenhet av det där med farthållare... Jag har en Audi A4 2007 (B7-modellen) där farthållaren slutade funka för ett par år sedan. Dessutom har jag för mig att motorn kunde varva lite när man tryckte ned kopplingen. Lösningen var att byta kopplingsgivare och det var busenkelt på den bilen, det var bara en strömbrytare vid kopplingspedalen. Om jag minns rätt kostade den bara några hundringar.

    Min mor fick problem med farthållaren på sin Golf från samma tids-era. Jag tänkte att det är ju billigare att testa och byta kopplingsgivare än att lämna in den på verkstad. Så jag beställde en kopplingsgivare till den bilen men den var lite dyrare, jag har för mig att den kostade ungefär en tusenlapp. När kopplingsgivaren levererats visade det sig att den inte satt på samma vis vid pedalen, den satt ihop med någon slags hydrualisk cylinder av plast. Den verkade så jobbig att byta att jag lade ned det projektet och min mor tycker sig kunna leva utan farthållare.

    Någon månad efter att jag bytt kopplingsgivare på min Audi slutade farthållaren funka igen, dessutom lyste bromsljuset konstant. Att byta bromsljus-givare vid bromspedalen var lika enkelt som att byta kopplingsgivare på den bilen och löste problemet igen.

    m v h Henrik

  2. #22
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    När det gäller min egen bil har jag lite erfarenhet av det där med farthållare... Jag har en Audi A4 2007 (B7-modellen) där farthållaren slutade funka för ett par år sedan. Dessutom har jag för mig att motorn kunde varva lite när man tryckte ned kopplingen. Lösningen var att byta kopplingsgivare och det var busenkelt på den bilen, det var bara en strömbrytare vid kopplingspedalen. Om jag minns rätt kostade den bara några hundringar.

    Min mor fick problem med farthållaren på sin Golf från samma tids-era. Jag tänkte att det är ju billigare att testa och byta kopplingsgivare än att lämna in den på verkstad. Så jag beställde en kopplingsgivare till den bilen men den var lite dyrare, jag har för mig att den kostade ungefär en tusenlapp. När kopplingsgivaren levererats visade det sig att den inte satt på samma vis vid pedalen, den satt ihop med någon slags hydrualisk cylinder av plast. Den verkade så jobbig att byta att jag lade ned det projektet och min mor tycker sig kunna leva utan farthållare.

    Någon månad efter att jag bytt kopplingsgivare på min Audi slutade farthållaren funka igen, dessutom lyste bromsljuset konstant. Att byta bromsljus-givare vid bromspedalen var lika enkelt som att byta kopplingsgivare på den bilen och löste problemet igen.

    m v h Henrik
    När jag försökt leta info om mitt problem har jag hittat en del inlägg på olika forum om just problem med pedalgivarna, som verkar vara vanligt. Ofta att bromsljuset lyser konstant, dock är det inget symptom jag har. Som jag förstått det "dubbelgivare" som ger 2 signaler som ska överensstämma med varandra, och om ena givaren går sönder och signalerna inte överensstämmer så stängs farthållaren av (och det sätts en felkod som kan läsas med VCDS?). Kan inte helt utesluta att det skulle kunna vara något sådant innan jag gjort en komplett felkodsutläsning. Dock misstänker jag att det är felkoden på gasspjället som ligger och spökar.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #23
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Nu när det blivit kallare igen märktes det tydligt att batteriet var trött vid motorstart. På väg hem från jobbet i dag åkte jag och köpte ett Varta Silver Dynamic D15 som jag satte i när jag kom hem.

    Innan bytet provade jag scanna felkoder med Torque. Tidigare har felkoden på gasspjället dykt upp efter en sekunds scanning. Nu dök ingenting upp trots att jag lät hela scanningen gå (tog ca. 20s). Provade dra ur adaptern och slå av tändningen och försökte igen. Totalt gjorde jag 3 hela scanningar utan att någon felkod dök upp. Kanske kan vara så att jag nu kört så många mil sen felkoden var aktiv att den tömts ur minnet.

    Det gamla batteriet låg på strax under 12,0V inkopplat i bilen, ca. 12,1V urkopplat. Det nya låg på 12,6V inkopplat.

    Redan på en (ganska) varm motor lät den helt klart piggare vid motorstart än den brukar göra vid varmstart.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #24
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Då håller vi tummarna för att det fortsätter så bra. Snyggt jobbat!

    Varta Silver Dynamics har jag både i både Golfen och caben. Och hade även i SAAB:en tidigare. Det hade fått bra recensioner när jag skulle köpa batteri till SAAB:en för många år sedan och sedan har jag hållt mig till dom. Jag har köpt dom på SS Marin & Bilbehör i Sisjön.

  5. #25
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Batteribytet var tyvärr inte en lösning på problemet. Farthållaren är fortfarande otillgänglig efter en kallstart.

    Även med det nya batteriet går det ju tungt så att man får en rejäl spänningsdipp under kallstart, men spänningsfallet på ett friskt batteri ska ju bilens elektronik klara utan problem.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Även med det nya batteriet går det ju tungt så att man får en rejäl spänningsdipp under kallstart, men spänningsfallet på ett friskt batteri ska ju bilens elektronik klara utan problem.
    Dum fråga kanske, men hade du laddat det nya batteriet innan du satte i det?

    m v h Henrik

  7. #27
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Dum fråga kanske, men hade du laddat det nya batteriet innan du satte i det?

    m v h Henrik
    Nej, det har jag inte. Ska det faktiskt vara nödvändigt? Batterierna levereras ju fulladdade från fabrik och moderna batterier tappar ju inte mycket laddning alls medan de förvaras i inomhustemperatur. Jag har varit av den uppfattningen att det bara var förr i tiden man eventuellt behövde ladda nya bilbatterier.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag är inte säker på hur nödvändigt det är, men att se om det hjälper att ladda det nya batteriet vore ju en ganska billig felsökning. Alternativt att mäta på batteriet hur hög spänning det har.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-05, 11:29
  2. Felkod motorlampa "Linear O2 Sensor"
    Av Jontelito i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 18:22
  3. Farthållare funkar bara ibland, varför?
    Av Lars S i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 08:31
  4. Passat 1.8T-04 statar inte ibland,felkod 00771
    Av Foojken GTI i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 00:04
  5. Motorlampa tänds, felkod??
    Av robban81 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin